مهاجرت از طریق برنامه‌نویسی کار چندان سختی نیست. فقط کافی است درست انتخاب کنید تا یک مسیر شغلی روشن پیش روی شما باشد. برنامه‌نویسان هم از طریق کار و هم از طریق تحصیل می‌توانند مهاجرت کنند. در این مقاله قصد داریم با بررسی روش‌های موجود برای مهاجرت برنامه نویسان و همچنین محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در کشورهای توسعه‌یافته، ابهامات شما در این زمینه را کاهش دهیم و در نهایت به پاسخ این سوال برسیم که «بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت چیست؟»

روش های مهاجرت برای برنامه نویسان

مهاجرت برای برنامه‌نویسان نسبت به فعالان سایر زمینه‌های کاری ساده‌تر است؛ چرا که در حال حاضر تعداد کسب‌وکارهای دیجیتال در دنیا رو به افزایش است و به همین نسبت تقاضای موجود برای برنامه‌نویسان افزایش پیدا می‌کند. مهاجرت برنامه نویسان از سه راه ممکن خواهد بود:

  1. مهاجرت تحصیلی: یکی از راه‌های مهاجرت برای برنامه‌نویسان، اخذ پذیرش برای رشته‌هایی مثل مهندسی نرم‌افزار است. هزینه مهاجرت تحصیلی نسبت به مهاجرت کاری کمتر بوده و معمولا یک سال بعد از پایان تحصیل به شما فرصت داده می‌شود کار پیدا کنید؛ علاوه بر این برای مهاجرت تحصیلی نیاز به ارائه رزومه نخواهید داشت؛ در نتیجه اگر شرایط مهاجرت کاری مستقیم را ندارید، مهاجرت تحصیلی بهترین مسیر برای شما است. برای اطلاعات بیشتر فرم ارزیابی ما را پر کنید.
  2. مهاجرت کاری: اگر برنامه‌نویسی هستید که سابقه حداقل دو سال کار حرفه‌ای در این زمینه را دارید، مهاجرت کاری گزینه خوبی برای شما است. البته باید اول از همه بررسی کنید که آیا زبان مورد نظر شما در بازار کشور مقصد تقاضای خوبی دارد یا خیر (در ادامه این مطلب بازار کار زبان های برنامه نویسی در خارج از کشور را بررسی می‌کنیم). مهاجرت از طریق کار سختی‌های خاص خود را دارد؛ اما در عوض از همان ابتدای ورود به کشور مقصد حقوق و مزایا به شما تعلق می‌گیرد.
  3. خوداشتغالی (فریلنسری): این روش پرهزینه‌ترین روش مهاجرت برای برنامه‌نویسان است. برای اخذ ویزای خوداشتغالی کانادا لازم است به دولت این کشور ثابت کنید که می‌توانید با گرفتن پروژه‌های فریلنسری از پس هزینه‌های زندگی در این کشور بربیایید. بدیهی است که این روش تمکن مالی بالایی هم می‌خواهد.
مهاجرت-کاری-برنامه-نویسان.webp

بهترین زبان های برنامه نویسی برای مهاجرت

در این بخش قصد داریم زبان‌های برنامه‌نویسی را از نظر تقاضای موجود در بازار کار بررسی کنیم. با تخصص داشتن در زبان‌های زیر، شانس بسیار خوبی برای مهاجرت از طریق برنامه نویسی خواهید داشت:

جاوا اسکریپت

برای نشان دادن اهمیت و محبوبیت جاوا اسکریپت کافی است به این نکته اشاره کنیم که در طراحی ۹۸ درصد از صفحات وب از این زبان استفاده شده است. این زبان در ابتدا فقط برای طراحی مرورگرها مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ اما به‌تدریج جایگاه‌ مهمی را در طراحی وب به خود اختصاص داد. در حال حاضر تقریبا هر شرکتی که خدمات خود را از طریق وبسایت به کاربران و مشتریان ارائه می‌دهد، به توسعه‌دهنده جاوا اسکریپت نیاز خواهد داشت. کسانی که به جاوا اسکریپت تسلط دارند، برای مهاجرت کاری از طریق برنامه‌نویسی گزینه‌های زیادی را پیش رو خواهند داشت.

میانگین درآمد توسعه‌دهنده جاوا اسکریپت در آمریکا برابر است با ۱۱۲ هزار دلار در سال (که حقوق بالایی است). اما آیا جاوا اسکریپت بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت است؟ این به شما بستگی خواهد داشت.

مهاجرت-برنامه-نویسان-جاوا-اسکریپت.webp

پایتون

بعید است در زمینه کامپیوتر فعالیت یا مطالعه داشته باشید و اسم پایتون به گوش شما نخورده باشد. این زبان برنامه‌نویسی متن‌باز (Open-Source) به‌دلیل کتابخانه‌های گسترده و رابط کاربری قوی، محبوبیت زیادی در بین علاقه‌مندان و فعالان حوزه کامپیوتر دارد. در حال حاضر اصلی‌ترین کاربرد پایتون به یادگیری ماشین و یادگیری عمیق مربوط می‌شود. علاوه بر این، پایتون برای طراحی دوبعدی و سه‌بعدی و همچنین طراحی بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته جالب در مورد پایتون این است که هم برای مهاجرت تحصیلی و هم برای مهاجرت کاری زبانی مناسب به‌حساب می‌آید.

میانگین درآمد یک توسعه‌دهنده پایتون در آمریکا برابر است با ۱۰۹ هزار دلار در سال. جدا از این برای تحصیل در رشته یادگیری عمیق با پایتون می‌توانید فاند خوبی از کانادا بگیرید. اما آیا می‌توان گفت پایتون بهترین زبان برنامه نویس برای مهاجرت است؟ پاسخ این سوال وابسته به توانایی‌ها و علایق شما است.

مهاجرت برنامه نویسان پایتون.webp

زبان برنامه‌نویسی Go

زبان برنامه‌نویسی Go یکی از نوظهورترین و البته مهم‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا است. این زبان که با نام GoLang هم شناخته می‌شود، توسط Google توسعه پیدا کرد و به‌دلیل سادگی و قدرت در کنترل سیستم‌های شبکه‌ای و پروژه‌های عظیم چندبخشی، خیلی سریع جایگاه خود را در صدر بازار پیدا کرد. در حال حاضر غیر از خود گوگل، شرکت‌های بزرگی مثل Drop Box ،Uber و Twitch هم از زبان برنامه‌نویسی Go استفاده می‌کنند. علاوه بر این توجه داده‌پرداز‌ها هم در سال‌های اخیر به این زبان جلب شده است؛ این یعنی زبان برنامه‌نویسی Go هم برای کار و هم برای تحصیل در خارج از کشور یک گزینه ایده‌آل است.

یک توسعه‌دهنده زبان Go در حال حاضر به‌طور میانگین سالانه ۱۴۱ هزار دلار درآمد دارد (در آمریکا).

مهاجرت تحصیلی برنامه نویسان golang.png

بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت

مواردی که در بخش قبل بررسی کردیم با توجه به میزان تقاضای موجود در بازار کار و همچنین از نظر درآمد شرایط خوبی دارند. اما صرفا با بررسی کردن این دو فاکتور نمی‌توانیم بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت را معرفی کنیم. شما باید ابتدا روش مهاجرت خود را انتخاب کرده و سپس مقصدهای موجود را بررسی کنید و در نهایت با توجه به شرایط مقصد، بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت خود را پیدا کنید. اگر قصد شما مهاجرت تحصیلی در زمینه کامپیوتر و برنامه‌نویسی است، کارشناسان ما شما را کاملا رایگان راهنمایی می‌کنند.

جمع بندی

در اینکه برنامه نویسی یکی از بهترین زمینه‌های کاری و تحصیلی موجود برای مهاجرت است شکی نیست؛ اما انتخاب زبانی که آینده ما را در یک کشور دیگر تضمین کند کار سختی خواهد بود. به همین خاطر ما در این مطلب سعی کردیم روش‌های موجود برای مهاجرت برنامه‌نویسان را بررسی کرده و سپس شرایط زبان‌های مختلف از نظر تقاضای جهانی را بررسی کنیم تا انتخاب زبان را برای شما ساده‌تر کنید. اگر سوالات شما در این مقاله پاسخ داده نشد، لطفا این موضوع را از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.