آیا مهاجرت بدون مدرک تحصیلی ممکن است؟ بله کسانی که قصد مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری، کار یا تمکن مالی را دارند می‌توانند بدون ارائه مدرک تحصیلی مهاجرت کنند. البته شرایط برای هر کشوری متفاوت است و به طور کلی ارائه مدرک تحصیلی یک فاکتور مثبت برای شانس ویزای متقاضی به‌حساب می‌آید. در حال حاضر آلمان و کانادا بهترین شرایط را برای مهاجرت بدون مدرک تحصیلی فراهم کرده‌اند. در ادامه بهترین روش های مهاجرت بدون مدرک تحصیلی را بررسی می‌کنیم.

اهمیت ارائه مدرک تحصیلی برای مهاجرت

بدیهی است که ارائه مدرک تحصیلی برای کسانی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند ضروری خواهد بود. با این وجود متقاضیان ویزای کاری هم در بعضی موارد باید مدرک تحصیلی مرتبط با زمینه کاری ارائه کنند و در سایر موارد هم ارائه مدرک تحصیلی یک فاکتور مثبت برای متقاضی محسوب می‌شود. البته روش‌هایی هم وجود دارند که ارائه مدرک تحصیلی در آن‌ها ضروری نیست؛ برای مثال در صورتی که از طریق ازدواج مهاجرت کنید یا والدین شما اسپانسرتان شوند، نیازی به ارائه مدرک تحصیلی نخواهید داشت. علاوه بر این ویزای سرمایه‌گذاری بعضی از کشورها هم بدون نیاز به ارائه مدرک تحصیلی از سمت متقاضی صادر می‌شود.

اهمیت مدرک تحصیلی برای مهاجرت.png

روش های مهاجرت بدون مدرک تحصیلی

هر کشور برای صدور ویزا شرایط مخصوص‌به‌خود را دارد. بعضی از کشورها برای ویزای کاری یا سرمایه‌گذاری هم از شما مدرک تحصیلی می‌خواهند. در حالی که کشورهایی مثل آلمان یا کانادا با مدرک فنی‌حرفه‌ای هم برای بعضی از مشاغل ویزای کاری صادر می‌کنند؛ علاوه بر این مهاجرت از طریق تمکن مالی به کشورهایی مثل اسپانیا، یونان و فرانسه هم نیازی به مدرک تحصیلی ندارد. کسانی که قصد مهاجرت بدون مدرک تحصیلی را دارند، گزینه‌های محدودی را پیش رو خواهند داشت؛ اما این کار غیرممکن نیست. فقط کافی است در انتخاب کشور و روش مهاجرت دقت کنید.

مهاجرت کاری به کانادا بدون مدرک تحصیلی

کانادا یکی از جذاب‌ترین مقصدهای مهاجرت در دنیا است که امکان مهاجرت بدون مدرک تحصیلی را هم برای متقاضیان فراهم کرده است. البته لازم است توجه داشته باشید که اخذ ویزای کاری کانادا بدون مدرک تحصیلی فقط برای یک سری مشاغل ممکن خواهد بود. برای اینکه بفهمید زمینه شغلی شما شامل این روش می‌شود، کافی است به این لینک مراجعه کرده و توضیحات مربوطه را از سایت اطلاع‌رسانی دولت کانادا (Goverment of Canada) مطالعه کنید. در پایین صفحه‌ی موجود در لینک هم می‌توانید عنوان شغلی خود را جستجو کرده و ببینید در کدام دسته قرار می‌گیرد. در ادامه دسته‌بند‌ی‌های شغلی کانادا را آورده‌ایم:

  • مهارت سطح صفر: مشاغل مدیریتی مثل مدیر رستوران، مدیر معدن و ملوان کشتی.
  • مهارت سطح A: مشاغلی که برای در اختیار گرفتن آن‌ها باید مدرک دانشگاهی داشته باشید؛ مثل پزشک، معمار یا مهندس عمران
  • مهارت سطح B: مشاغل فنی مثل آشپزی، لوله‌کشی و تاسیسات که برای در اختیار گرفتن آن‌ها مدرک کاردانی کافی است و آموزش‌های اضافی در قالب کارآموزی به متقاضی ارائه می‌شود.
  • مهارت سطح C: مشاغلی که برای در اختیار گرفتن آن‌ها تحصیلات دبیرستان (دیپلم) کافی است و ممکن است یک‌سری تمرینات شغلی هم داشته باشید؛ مثل قصابی، رانندگی ماشین سنگین و گارسونی در رستوران.
  • مهارت سطح D: مشاغلی که برای ورود به آن‌ها فقط تمرینات عملی و کارآموزی لازم است و نیازی نیست مدرک دانشگاهی یا دیپلم ارائه کنید؛ مثل کارگری در مزرعه، فعالیت خدمات مثل نظافت و کارگران نفت‌کش.
کار در کانادا بدون مدرک تحصیلی.jpg

همانطور که می‌بینید مهاجرت کاری برای کسانی که مهارت سطح B دارند با مدرک فنی‌حرفه‌ای ممکن است و برای صاحبان مهارت سطح C و D هم مهاجرت بدون مدرک تحصیلی ممکن خواهد بود. اگر مهارت شما در این دسته‌بندی‌ها قرار دارد می‌توانید با آماده کردن مدارک لازم از جمله رزومه کاری، برای مهاجرت کاری به کانادا بدون مدرک تحصیلی اقدام کنید.

مهاجرت کاری به آلمان بدون مدرک تحصیلی

دولت آلمان اولویت ویژه‌ای برای جذب نیروی کار ماهر خارجی قائل شده است. برای همین است که اهمیت رزومه کاری و گواهی‌هایی مثل مدرک فنی‌حرفه‌ای برای دولت این کشور نسبت به مدرک تحصیلی بیشتر است. البته لازم است توجه داشته باشید که برای بعضی مشاغل مثل مهندسی، مهاجرت بدون مدرک تحصیلی ممکن نخواهد بود؛ اما برای مشاغل فنی مثل آشپزی و برق‌کاری، ارائه مدرک فنی‌حرفه‌ای و شرکت در دوره فنی حرفه ای آلمان (آوسبیلدونگ) کافی است. البته به‌طور کلی ارائه مدرک تحصیلی یک امتیاز مثبت برای اخذ ویزای آلمان به حساب می‌آید و نبود مدرک تحصیلی شانس ریجکتی شما را افزایش می‌دهد.

کار در آلمان بدون مدرک تحصیلی.jpg

مهاجرت از طریق تمکن مالی

یکی از روش‌های مهاجرت بدون مدرک تحصیلی، مهاجرت از طریق تمکن مالی به کشورهای اروپایی است. در حال حاضر یونان، اسپانیا و فرانسه بهترین شرایط را برای مهاجرت از طریق تمکن مالی به شما پیشنهاد می‌دهند. برای این روش لازم است مبلغ مشخصی تمکن مالی داشته باشید و جدا از این تمکن، مبلغی به‌صورت ماهانه به حساب شما واریز شود (مثل حقوق بازنشستگی یا اجاره ملک). جالب است بدانید با این روش، مهاجرت بدون مدرک تحصیلی و مدرک زبان ممکن می‌شود. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب مهاجرت از طریق تمکن مالی را مطالعه کنید.

مهاجرت از طریق ازدواج یا اسپانسرینگ

اگر با فردی ازدواج کنید که تابعیت یک کشور را دارد، امکان اخذ ویزا و اقامت آن کشور برای شما وجود خواهد داشت. علاوه بر این اگر همسر، فرزند یا والدینتان پاسپورت یک کشور خارجی را دریافت کند، می‌تواند اسپانسر شما شود و شما از این طریق می‌توانید به آن کشور مهاجرت کنید. البته قوانین مربوط به اسپانسرینگ برای هر کشوری متفاوت است و سخت‌گیری‌های موجود در این زمینه ممکن است کم یا زیاد باشد. اما به طور کلی از این طریق هم مهاجرت بدون مدرک تحصیلی ممکن خواهد بود.

جمع‌بندی

ارائه مدرک تحصیلی در بعضی از روش‌های مهاجرت الزامی و در بعضی از روش‌های مهاجرت صرفا یک امتیاز محسوب می‌شود. برای مثال اگر بخواهید در آلمان یا کانادا به انجام کارهای فنی مشغول شوید، ارائه مدرک تحصیلی فقط یک امتیاز است. برای مهاجرت از طریق سرمایه گذاری یا تمکن مالی هم به مدرک تحصیلی نیازی نخواهید داشت.