کانادا یکی از جذاب‌ترین کشورهای دنیا برای مهاجرت است و اروپا قاره‌ای پیشرفته و زیبا به‌حساب می‌آید. حالا سوال اینجا است که چگونه می‌توانیم برای مهاجرت تحصیلی یکی از این دو مورد را انتخاب کنیم. در این مقاله قصد داریم با بررسی یک سری موارد، به شما برای انتخاب هوشمندانه‌تر بین اروپا یا کانادا کمک کنیم.

مزایای مهاجرت تحصیلی به اروپا

اروپا قاره‌ای است که تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌های باسابقه بین‌المللی را در خود دارد. در حال حاضر بیش از ۳۰ دانشگاه با رتبه دو رقمی جهانی در اروپا قرار دارند. علاوه بر این موارد، سیاست‌های حمایتی بسیاری در این قاره برای حمایت از دانشجویان خارجی در نظر گرفته شده است. مثلا ایتالیا بورسیه‌های خوبی را به دانشجویان ارائه می‌دهد و آلمان تحصیل رایگان را برای دانشجویان خارجی ممکن کرده است. یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در اروپا، اخذ ویزای شنگن و سفر به تمام کشورهای اروپایی بدون نیاز به گرفتن ویزا است. دانشجویانی که مدرک خود را از اروپا می‌گیرند، بعد از پایان تحصیل تا سقف یک سال برای پیدا کردن کار فرصت خواهند داشت.

Study-in-Europe.png

بهترین کشورهای اروپایی برای مهاجرت تحصیلی

بدیهی است که همه کشورهای اروپایی برای تحصیل مناسب نیستند. برای مثال اخذ ویزای تحصیل یونان یا سوئد کار راحتی نیست. در این بخش قصد داریم بهترین کشورهای اروپایی برای مهاجرت تحصیلی را به شما معرفی کنیم:

  • ایتالیا: کشور ایتالیا کشوری زیبا با تاریخی غنی است که از نظر سطح دانشگاه‌های بین‌المللی هم شرایط خوبی دارد. برای مهاجرت به این کشور لازم نیست حتما مدرک زبان ایتالیایی را بگیرید؛ بلکه با آیلتس، تافل و حتی دولینگو می‌توانید ویزای تحصیلی این کشور را دریافت کنید. بورسیه های ایتالیا هم نسبت به سایر کشورهای اروپایی پوشش بهتری دارند و هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجو را پوشش می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهاجرت تحصیلی به ایتالیا کافی است فرم درخواست مشاوره رایگان ما را پر کنید.
  • آلمان: آلمان قدرتمندترین اقتصاد اروپا است و از نظر شرایط رفاهی یکی از بهترین کشورهای دنیا به‌حساب می‌آید. تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور رایگان است و به همین خاطر تمکن مالی ویزای تحصیلی آلمان فقط به هزینه‌های زندگی در این کشور مربوط می‌شود. ثبات اقتصادی آلمان باعث می‌شود دانشجویان دغدغه کمتری برای پیدا کردن کار پس از تحصیل و اخذ اقامت دائم آلمان داشته باشد.
  • فرانسه: فرانسه یکی دیگر از کشورهای توسعه‌یافته دنیا است که مکان زیبایی برای زندگی و تحصیل به‌حساب می‌آید. مزیتی که فرانسه را نسبت به سایر کشورهای اروپایی به‌عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی خاص می‌کند، امکان اخذ ویزای تحصیلی بدون ارائه مدرک زبان است. شما می‌توانید با شرکت در دوره‌های زبان فرانسوی ویزای تحصیلی این کشور را دریافت کرده و بعد از پایان دوره زبان وارد دانشگاه شوید. برای اطلاعات بیشتر فرم درخواست مشاوره رایگان ما را پر کنید.
  • اسپانیا: اسپانیا هم یکی از کشورهای زیبا و توسعه‌یافته اروپایی است که به‌ پایین بودن هزینه‌های زندگی شهرت دارد. برای اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا نیازی نیست مدرک زبان ارائه کنید.

بیشتر بخوانید : تحصیل در کانادا

benefits of studyong in europe.png

مزایای مهاجرت تحصیلی به کانادا

مهاجرت تحصیلی به کانادا مزایایی دارد که در اینجا بررسی میکنیم. کانادا یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا است و یکی از قدرتمند‌ترین اقتصادهای جهان را نیز در اختیار دارد. علاوه بر این دانشگاه‌های بین‌المللی و باکیفیتی در کانادا قرار دارند که ظرفیت نسبتا خوبی را به دانشجویان خارجی اختصاص داده‌اند. از همه موارد مهم‌تر این که کانادا یک کشور انگلیسی‌زبان است و روابط خوبی با اکثر کشورهای پیشرفته دنیا دارد. این یعنی اگر بتوانید پاسپورت این کشور را دریافت کنید، سفر به سایر نقاط دنیا برایتان ساده خواهد بود. وضعیت رفاهی زندگی در کانادا یکی از مهم‌ترین مزایای این کشور است. در بسیاری از رده‌بندی‌های موجود، کانادا به‌عنوان بهترین یا یکی از بهترین کشورهای دنیا برای زندگی شناخته می‌شود. ثبات اقتصادی و رونق بازار کار در این کشور باعث می‌شود دانشجویان بعد از پایان تحصیل وارد بازار کار شده و به اقامت دائم و اخذ تابعیت برسند.

Canada-Study_87910027.jpeg

مهاجرت به اروپا یا کانادا؟ مسئله این است؟

برای پاسخ به این سوال که «مهاجرت به اروپا یا کانادا؟ کدام بهتر است؟» باید توجه داشته باشیم که یک جواب قطعی وجود ندارد. هر فرد با توجه به شرایطی که دارد بهتر است یکی از این موارد را انتخاب کند. در ادامه سوالاتی را می‌آوریم که با پاسخ به این سوالات می‌توانید بفهمید کدام مورد برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

  • آیا مهاجرت تحصیلی بدون مدرک زبان برای شما مهم است؟ اگر به تحصیل در خارج از کشور بدون مدرک زبان فکر می‌کنید، بدون شک اروپا برایتان انتخاب بهتری خواهد بود. کشورهایی مثل فرانسه و ایتالیا دغدغه یادگیری زبان قبل از مهاجرت را برای متقاضیان کاهش داده‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید فرم ارزیابی رایگان ما را پر کنید.
  • آیا مهاجرت تحصیلی با تمکن مالی پایین برای شما مهم است؟ در این صورت اروپا برای شما گزینه بهتری است. مهاجرت به کشوری مثل ایتالیا چندین برابر ارزان‌تر از مهاجرت به کانادا است و به‌طور کلی میانگین هزینه تحصیل و زندگی در اروپا نسبت به کانادا پایین‌تر است. کانادا به‌هیچ‌وجه کشور ارزانی نیست و معمولا کمک‌هزینه‌های زندگی را بعد از شروع تحصیل به دانشجویان ارائه می‌دهد. در نتیجه برای ورود به این کشور لازم است تمکن مالی خوبی ارائه کنید.
  • آیا نزدیکی به ایران برای شما مهم است؟ قبل از تصمیم برای مهاجرت سعی کنید نیازها و چالش‌های شخصی خود را به‌خوبی ارزیابی کنید. برای مثال اگر شما وابستگی زیادی به خانواده دارید، مهاجرت به کانادا باعث می‌شود رفت‌وآمدتان به ایران بسیار پرهزینه و زمان‌بر باشد. در حالی که فاصله ایتالیا تا ایران یک پرواز پنج ساعته است.
  • آیا همراه دارید؟ اگر دوست دارید همراه همسر یا خانواده‌تان مهاجرت کنید، کانادا برای شما گزینه بهتری خواهد بود. چرا که کشورهای اروپایی سخت‌گیری‌های خاصی را در مورد ویزای همراه دارند. این در حالی است که دولت کانادا به خانواده اهمیت ویژه‌ای می‌دهد و از همراهان دانشجو حمایت می‌کند.
  • آیا سوابق پژوهشی خوبی دارید؟ کانادا برای مقطع ارشد و دکتری، به کسانی که سوابق خوبی از نظر پژوهشی داشته باشند، فاند و بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهد. در نتیجه اگر کارنامه پژوهشی پرباری دارید، بهتر است برای کانادا اقدام کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

جمع بندی

کانادا و اروپا دو مقصد بسیار محبوب برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان به‌حساب می‌آیند. در این مقاله سعی کردیم به پاسخ این سوال برسیم که «مهاجرت به اروپا یا کانادا؟ کدام بهتر است؟». اروپا و کانادا هر کدام مزایای خاص خود را دارند. برای مثال کشورهای اروپایی امکان مهاجرت با تمکن پایین و مهاجرت بدون مدرک زبان را برای دانشجویان فراهم کرده‌اند و کانادا در مقطع ارشد و دکتری کمک‌هزینه‌های خوبی به دانشجویان اختصاص می‌دهد. در نهایت برای انتخاب بین این دو مورد لازم است سوالات موجود در انتهای این مقاله را از خود بپرسید و سعی کنید به آن‌ها صادقانه پاسخ دهید. در صورتی که این مقاله نتوانست سوال شما را به خوبی پاسخ دهد، می‌توانید با پر کردن فرم درخواست مشاوره رایگان سیم آخر، به اطلاعات دقیق‌تر دست پیدا کنید.

بیشتر بخوانید : ویزای تحصیلی کانادا