مهاجرت کاری برای کسانی که سابقه شغلی و مهارت کافی دارند گزینه بسیار خوبی است. البته نمی‌توان از چالش‌ها و هزینه‌های این روش غافل شد. برای مهاجرت کاری باید ابتدا یک کشور مناسب پیدا کرده و سپس شرایط لازم برای اخذ ویزای کاری آن کشور را فراهم کنید. در این مقاله قصد داریم با بررسی کشورهای مختلف، بهترین کشور برای مهاجرت کاری را به شما معرفی کنیم.

مهاجرت کاری به آلمان

آلمان کشوری است که دولت آن علاقه زیادی به جذب نیروی کار خارجی دارد. با توجه به پیر بودن جمعیت آلمان، تقاضا برای نیروی کار جوان و بااستعداد در این کشور بسیار بالا است. کسانی که در یک مهارت یا تخصص خاص به سطح کارگر ماهر رسیده باشند می‌توانند با اخذ ویزای جستجوی کار آلمان یا گرفتن یک پیشنهاد کاری از شرکت‌های آلمانی به این کشور مهاجرت کنند. مهاجرت کاری به آلمان روشی پرهزینه بوده و به تمکن مالی بالایی نیاز دارد؛ چرا که هزینه های زندگی در آلمان بالا است. کسانی که می‌خواهند مهاجرت کاری به آلمان را تجربه کنند باید این شرایط را به‌صورت حداقلی داشته باشند:

  • حداقل سه سال سابقه کار (اگر این کار مرتبط با رشته تحصیلی باشد شانس به مراتب بیشتری خواهید داشت)
  • مدرک زبان آلمانی سطح B2
  • داشتن شرایط تحصیلی مطابق با موقعیت شغلی
  • سن بین ۲۴ تا ۴۰ سال
مهاجرت کاری به آلمان.webp

یک راه دیگر برای مهاجرت کاری به آلمان شرکت در دوره های آوسبیلدونگ آلمان است که البته این کار برای ایرانیان چندان ساده نیست. در این روش متقاضی وارد دوره‌های آموزش مهارت (مثل برق ساختمان، آرایشگری یا پرستاری) شده و ضمن دریافت حقوق در حین دوره از دولت آلمان، در پایان دوره مستقیما وارد بازار کار خواهد شد.

مهاجرت کاری به آمریکا

آمریکا کشوری بزرگ و پیشرفته است و مقصد بسیاری از کارگران ماهر به‌حساب می‌آید. در این کشور کسب‌وکارهای مدرن و دیجیتال با سرعت زیادی در حال پیشرفت بوده و به همین خاطر متخصصان کامپیوتر و مدیران جوان علاقه زیادی به حضور در آمریکا برای کار دارند. با وجود تمام این مزایا، مهاجرت کاری به آمریکا برای ایرانیان کار ساده‌ای نخواهد بود؛ چرا که این کشور در سال‌های اخیر صدور ویزا برای ایرانیان را با سخت‌گیری‌های بیشتری انجام می‌دهد. علاوه بر این صف اخذ اقامت پس از ورود به آمریکا صف بسیار بلندی خواهد بود. در واقع کسانی که برای مهاجرت کاری به آمریکا اقدام می‌کنند، حتی اگر شرایط بسیار خوبی داشته باشند، شانس ریجکتی آن‌ها بسیار بالا است.

مهاجرت کاری به آمریکا.webp

در مقایسه با سخت‌گیری‌های موجود در مسیر صدور ویزای کاری آمریکا، اخذ ویزای تحصیلی این کشور به مراتب ساده‌تر و کم‌ریسک‌تر است. شما می‌توانید از این طریق وارد آمریکا شده و پس از پایان تحصیل کار پیدا کنید تا اقامت شما تمدید شود.

مهاجرت کاری به استرالیا

استرالیا در کنار کانادا، آمریکا و انگلیس یکی از کشورهای پیشرفته و انگلیسی‌زبان دنیا است که دولت آن به جذب نیروی کار خارجی علاقه زیادی دارد. در همین راستا استرالیا چند نوع ویزا را به کارگران ماهر خارجی اختصاص داده است. برای مهاجرت کاری به استرالیا لازم است ابتدا لیست مشاغل مورد نیاز استرالیا را مشاهده کنید. اگر شغل شما در این لیست قرار دارد با فراهم کردن سایر شرایط مهاجرت کاری به استرالیا برای شما ممکن می‌شود.

مهاجرت کاری به سوئد.webp

بعد از اینکه شغل خود را در لیست مشاغل مورد نیاز استرالیا پیدا کردید، نوبت به فراهم کردن شرایط می‌رسد. کار در استرالیا یک سری شرایط اختصاصی دارد که در توضیحات موقعیت شغلی مورد نظر ذکر شده است. برای مثال ممکن است شغلی که مورد نظر شما است نیاز به اخذ یک مدرک خاص داشته باشد. اما جدا از این شرایط یک سری شرایط عمومی وجود دارد که برای کار کردن در استرالیا باید از آن‌ها برخوردار باشید. این شرایط عبارتند از:

  • سلامت کامل جسمی و روحی
  • سن بین ۱۸ و ۴۵ سال
  • تسلط به زبان (انگلیسی)
  • رزومه کاری (حداقل سه سال)

مهاجرت کاری به سوئد

علاقه ایرانیان برای مهاجرت کاری به سوئد در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است. برای مهاجرت کاری به سوئد لازم است یک پیشنهاد کاری از این کشور داشته باشید و در ادامه مدارک لازم را فراهم کنید. مدارکی مثل اجاره خانه در سوئد، قرارداد کاری با حقوق ۱۳ هزار کرونی و همچنین بیمه‌نامه مسافرتی. به‌طور کلی مدارک لازم برای اخذ ویزای کاری سوئد عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر
  • پیشنهاد شغل (جاب آفر)
  • قرارداد کاری با حقوق حداقل ۱۳ هزار کرون
  • اجاره نامه
  • گواهی سوء پیشینه
  • مدرک تحصیلی
  • شناسنامه و کارت ملی
  • بیمه‌نامه مسافرتی حوزه شنگن
مهاجرت کاری به سوئد (2).webp

مهاجرت کاری به هلند

هلند در سال‌های اخیر مسیر مهاجرت کاری را ساده‌تر کرده است. این کشور با توجه به ثبات اقتصادی و فرهنگ مهاجرپذیر، یکی از بهترین مقصدهای مهاجرت به‌حساب می‌آید. برای مهاجرت کاری به هلند دو راه اصلی وجود دارد؛ راه اول به توافق رسیدن با یک کارفرما و گرفتن جاب آفر از او و اقدام برای مهاجرت کاری با جاب آفر است. البته در این روش کارفرما شغل خود را آگهی کرده باشد و ۶ ماه هیچ کسی از درون هلند یا اتحادیه اروپا آن شغل را نخواهد. راه دوم اخذ ویزای جستجوی کار است. در این روش شما ابتدا یک ویزای ۶ ماهه دریافت کرده و سپس ۶ ماه فرصت دارید در این کشور دنبال کار بگردید.

چالش های مهاجرت کاری

همانطور که در این مقاله متوجه شدید، مهاجرت کاری به‌هیچ‌وجه ساده نیست. در درجه اول لازم است توجه داشته باشید که مهاجرت کاری تمکن مالی بالایی می‌خواهد؛ چرا که مثل مهاجرت تحصیلی طرح حمایتی وجود ندارد و از همان ابتدا تمام مخارج به عهده خود فرد خواهد بود. علاوه بر این در مهاجرت کاری شانس ریجکت شدن ویزا بسیار بالا است. نکته دیگر این است که در مهاجرت کاری از همان ابتدا باید سطح زبان بالایی داشته باشید تا بتوانید با همکاران و سایر افراد جامعه ارتباط بگیرید.

مهاجرت کاری به هلند.webp

کار در خارج از کشور با مهاجرت تحصیلی

برای اینکه در کشورهای پیشرفته مشغول به کار شوید لازم نیست حتما ویزای کاری بگیرید؛ چرا که این کشورها معمولا پس از پایان تحصیل به دانشجویان خارجی یک سال مهلت جستجوی کار می‌دهند. جالب است بدانید به‌عنوان کسی که در یک کشور اروپایی یا آمریکا و کانادا درس خوانده، شانس بیشتری برای پیدا کردن شغل نسبت به افرادی که قصد مهاجرت کاری مستقیم دارند خواهید داشت. در واقع اولویت با کسانی است که در کشور مورد نظر تحصیل کرده‌اند. به این نکته هم توجه داشته باشید که مهاجرت تحصیلی به مراتب ارزان‌تر از مهاجرت کاری است و با تسلط خیلی کم به زبان هم ممکن است. برای اطلاعات بیشتر کافی است فرم ارزیابی ما را پر کنید تا شرایط شما را برای مهاجرت تحصیلی بسنجیم.

جمع بندی

مهاجرت کاری برای کارگران ماهر یک گزینه خوب محسوب می‌شود. چرا که در این روش از همان ابتدای ورود به کشور مقصد حقوق و مزایا دریافت می‌کنید. البته این روش سختی‌ها و چالش‌های مربوط به خود را نیز دارد؛ برای مثال سطح زبان شما حتما باید بالا باشد تا بتوانید با همکاران و کارفرمای خود ارتباط بگیرید. برای کسانی که همه شرایط مهاجرت کاری را دارند، چالش اصلی پیدا کردن بهترین کشور برای مهاجرت کاری است. مار در این مقاله سعی کردیم با بررسی شرایط مهاجرت کاری به کشورهای مختلف، به این سوال پاسخ دهیم.