با توجه به قوانین مهاجرت آلمان، هر دانشجوی خارجی می‌تواند یک یا چند همراه با خود به این کشور ببرد. البته مهاجرت همزمان دانشجو و همراهانش ممکن نیست. کسی که ویزای تحصیلی آلمان را می‌گیرد بعد از ورود به این کشور می‌تواند برای صدور ویزای همراه درخواست دهد. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که اخذ ویزای همراه دانشجویی چه شرایط و مدارک مورد نیازی دارد.

ویزای همراه برای مهاجرت به آلمان

یکی از دغدغه‌های علاقه‌مندان به مهاجرت، اخذ ویزا برای همراهانشان است. برای مثال افراد متاهلی که قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان دارند باید حتما به فکر گرفتن ویزا برای همسر یا فرزندان خود باشند. کشورهای مختلف قوانین متفاوتی برای شرایط صدور ویزای همراه دارند. بعضی از کشورها ویزای همراه صادر نمی‌کنند و همراه متقاضی باید به فکر گرفتن ویزای جداگانه‌ای برای خود باشد. آلمان در گروه کشورهایی است که ویزای همراه صادر می‌کنند. البته باید توجه داشت که ویزای همراه شامل تمام ویزاهای آلمان نمی‌شود. برای مثال اخذ ویزای همراه برای کسانی که ویزای جستجوی کار (Job Seeker) را دریافت کرده‌اند، ممکن نیست.

اخذ ویزای همراه دانشجویی آلمان برای همسر.webp

شرایط اخذ ویزای همراه برای متقاضیان تحصیل در آلمان

فراهم کردن شرایط مناسب برای تحصیل دانشجویان خارجی یکی از اولویت‌های اصلی دولت آلمان است. در همین راستا قوانین این کشور از مهاجران تحصیلی حمایت ویژه‌ای می‌کند. یکی از این حمایت‌ها وجود امکان بردن همراه به آلمان توسط دانشجو است. متقاضیان تحصیل در آلمان می‌توانند پس از اخذ ویزا و رسیدن به خاک آلمان، با ارائه تمکن مالی و سایر مدارک لازم، برای همسر یا فرزندان خود ویزای همراه دانشجویی آلمان را بگیرند.

شرایط اخذ ویزای همراه دانشجویی آلمان.webp

شرایط اخذ ویزای همراه دانشجویی آلمان برای همسر

برای اینکه بتوانید همسر خود را به‌عنوان همراه به آلمان ببرید، لازم است وارد خاک آلمان شده باشید. دقت کنید که شانس اخذ ویزا به‌صورت همزمان برای یک زوج بسیار پایین است (حتی اگر هر دو شرایط تحصیل در آلمان را داشته باشند). دانشجو می‌تواند پس از ورود به خاک آلمان برای اخذ ویزای همراه دانشجویی آلمان اقدام کند. همسرتان زمانی می‌تواند شما را در آلمان همراهی کند که اثبات کنید تمکن مالی و سایر شرایط برای زندگی متاهلی در آلمان را دارید. علاوه بر این همسرتان برای اینکه واجد شرایط ویزای همراه دانشجویی آلمان شود لازم است به زبان آلمانی مسلط باشد.

شرایط اخذ ویزای همراه دانشجویی آلمان برای فرزند

برای اینکه بتوانید فرزند خود را به‌عنوان همراه به آلمان ببرید، لازم است ارتباط والد و فرزندی‌تان با کودک را اثبات کنید. در واقع افسر مهاجرت باید قانع شود که شما والد کودک هستید و سرپرستی این کودک هم به‌عهده شما است. در مواردی که والدین از هم جدا شده‌اند، ارائه نامه دادگاه که نشان می‌دهد حضانت کودک به شما داده شده است، برای اخذ ویزای همراه دانشجویی آلمان ضروری است. علاوه بر این‌ها سوابق تحصیلی فرزندتان هم باید به سفارت ارائه شود. برای مثال اگر فرزند شما ۱۱ سال دارد، گواهی پایان دوره پیش‌دبستانی و همچنین گواهی پایان دوره دبستان باید به سفارت ارائه شوند.

شرایط اخذ ویزای همراه دانشجویی آلمان برای والدین

برای اینکه والدین خود را به‌عنوان همراه به آلمان ببرید، لازم است مدارک شناسایی لازم برای اثبات نسبتتان با آن‌ها را ارائه کنید. مدارکی مثل گواهی تولد یا گواهی فرزندخواندگی اصلی‌ترین مدارک لازم برای اثبات نسبت با والدین به‌حساب می‌آیند. شما همچنین لازم است گواهی ازدواج پدر و مادر و مدارک تحصیلی آن‌ها را -در صورت وجود- ارائه کنید.

اخذ ویزای همراه دانشجویی آلمان برای فرزند.webp

مدارک لازم برای صدور ویزای همراه دانشجویی آلمان

پس از اینکه ویزای تحصیلی آلمان برای شما صادر شد و وارد این کشور شدید ، نوبت به ارائه مدارک و ثبت درخواست ویزای همراه دانشجویی می‌رسد. در این بخش مدارک لازم برای اخذ ویزای همراه دانشجویی آلمان را به تفکیک نوع همراه (همسر، فرزند یا والدین) بررسی می‌کنیم. بهتر است قبل از اینکه ویزای تحصیلی شما صادر شود این مدارک را آماده کنید تا پروسه ورود همراهتان به آلمان با تاخیر مواجه نشود.

مدارک لازم برای ویزای همراه دانشجویی آلمان - همسر

  • فرم تکمیل‌شده‌ی درخواست ویزای همراه دانشجویی آلمان برای همسر
  • عکس گذرنامه‌ای با ابعاد ۳۵ در ۴۵ و پس‌زمینه غیررنگی که در ۶ ماه اخیر گرفته شده باشد
  • اصل پاسپورت همسر به‌همراه فتوکپی صفحات دو و سه پاسپورت
  • گذرنامه یا کارت شناسایی آلمانی خودتان (فتوکپی)
  • سند ازدواج
  • شناسنامه ایرانی هر دو طرف
  • در صورتی که یکی از دو طرف قبلا طلاق یا مرگ همسر را تجربه کرده است، گواهی طلاق یا فوت همسر سابق هم باید ارائه شود
  • مدرک زبان آلمانی سطح A1 (تنها مدارک مورد قبول مورد عبارتند از: موسسه گوته، موسسه زبان آلمانی تهران، TestDaf، OSD،OKF و Telc)
  • گواهی بیمه درمانی حوزه شینگن
مدارک لازم برای ویزای همراه دانشجویی آلمان.webp

مدارک لازم برای ویزای همراه دانشجویی آلمان - همسر و فرزند

  • فرم تکمیل‌شده‌ی درخواست ویزای همراه دانشجویی برای فرزند
  • عکس گذرنامه‌ای با ابعاد ۳۵ در ۴۵ و پس‌زمینه غیررنگی که در ۶ ماه اخیر گرفته شده باشد
  • اصل پاسپورت فرزند به‌همراه فتوکپی صفحات دو و سه پاسپورت (اگر فرزند شما بیشتر از ۱۲ سال دارد لازم است پاسپورت او امضا داشته باشد)
  • گذرنامه یا کارت شناسایی آلمانی خودتان (فتوکپی)
  • شناسنامه ایرانی فرزند
  • گواهی بیمه درمانی حوزه شینگن
  • گواهی رضایت همسر سابق (در صورتی که از همسرتان جدا شده‌اید و قصد دارید فرزند خود را به‌عنوان همراه به آلمان ببرید)

جمع‌بندی

متاسفانه در بسیاری از موارد، امکان اپلای همزمان با همسر برای ورود به کشور آلمان وجود ندارد. بر اساس تمهیدات در نظر گرفته شده از طرف سفارت آلمان شهروندان خارجی باید از درون خاک آلمان برای همسر خود در خواست ویزای همراه را ارائه دهند. ضمنا این اتفاق زمانی رخ می دهد که فرد دعوت کننده بتوانند قدرت مالی کافی برای حمایت از اعضای خانواده خود در کشور آلمان را داشته باشد. برای اثبات این امر فرد باید نشان دهد که درآمد مناسبی را از طریق کار برای یک کارفرما بدست می آورد یا اینکه سپرده و پس انداز کافی در حساب بانکی او در کشور آلمان وجود دارد.