همان‌طورکه می‌دانید، بسیاری از دانشجویان چه در ایران و چه در کشورهای دیگر با وسایل نقلیۀ عمومی رفت‌وآمد می‌کنند که ازجمله دلایل آن پرسرعت‌بودن آن‌هاست. یکی از پرسش‌های رایج متقاضیان تحصیل در کانادا دربارۀ سیستم حمل و نقل در این کشور است،؛ ازاین‌رو، در مطلب حاضر دربارۀ حمل و نقل در کانادا بیشتر سخن خواهیم گفت.

سیستم حمل و نقل در کانادا

سیستم حمل و نقل در کانادا بسیار مطمئن است و دانشجویان بین‌المللی می‌توانند از وسایل نقلیۀ عمومی یا دوچرخه استفاده یا حتی مسیر محل سکونت تا دانشگاه را پیاده طی کنند. سیستم حمل و نقل در کانادا اتوبوس و قطار و مترو را شامل می‌شود. گفتنی است برای دانشجویان تخفیف‌هایی در نظر گرفته شده است که با استفاده از آن‌ها می‌توانند در هزینۀ رفت‌وآمدشان صرفه‌جویی کنند. در‌ادامه، با این وسایل نقلیه بیشتر آشنا خواهیم شد.

اتوبوس

اتوبوس‌ یکی از وسایل نقلیۀ رایج در کاناداست و در میان استان‌ها و شهرهای این کشور، تورنتو بزرگ‌ترین سیستم اتوبوس‌رانی را دارد.

مترو

هنگام شلوغی اتوبان‌ها و جاده‌ها و سنگین‌بودن ترافیک، بهترین وسیلۀ حمل و نقل متروست. مترو ازجمله وسایل نقلیۀ محبوب در میان مردم کانادا شناخته می‌شود و اولین‌بار نیز در تورنتو به‌کار گرفته شده است. در‌حال‌حاضر، مونترال، ادمونتون، کلگری، ونکوور و اوتاوا نیز از سیستم حمل و نقل زیرزمینی پرسرعت بهره می‌برند.

قطار مسافرتی

قطار مسافرتی از دیگر وسایل نقلیه برای حمل و نقل در کانادا به‌شمار می‌رود و برای مسافرانی بسیار مناسب است که از حاشیه به مرکز شهر سفر می‌کنند. بااین‌حال، برای دانشجویان چندان کارآمد نیست و اگر آنان بخواهند به اطراف محل زندگی‌شان بروند، می‌توانند از قطار مسافرتی استفاده کنند.

دوچرخه

دوچرخه سالم‌ترین وسیله برای عبور‌و‌مرور است. بسیاری از دانشگاه‌های کانادا دانشجویانشان را با ارائۀ برنامه‌هایی مانند امکان بهره‌بردن از دوچرخه‌های اشتراکی، به استفاده از دوچرخه بدون نیاز به خریدن آن تشویق می‌کنند. گفتنی است استفاده از دوچرخه به‌دلیل سرما و یخ‌بندان در برخی از فصول امکان‌پذیر نیست. البته افراد غیردانشجو نیز می‌توانند دوچرخه را از ایستگاه‌های موجود در سطح شهر کرایه کنند.

تاکسی

یکی دیگر از وسایل نقلیۀ حمل و نقل عمومی در کانادا تاکسی است که در تمامی شهرهای بزرگ این کشور دردسترس قرار دارد. بیشترِ شهرهای بزرگ حداقل سه شرکت تاکسی‌رانی دارند و مقام‌های محلی مبالغ مدنظر برای کرایۀ آن‌ها را تعیین می‌کنند. شایان ذکر است هزینهٔ کرایۀ تاکسی درمقایسه‌با دیگر وسایل حمل و نقل در کانادا بیشتر است و از ۲۰ دلار کانادا آغاز می‌شود. انعام‌دادن به رانندگان تاکسی نیز در این کشور بسیار رایج است و حدود ۲۰درصد کرایه را باید برای این منظور در نظر گرفت.

تخفیف دانشجویی حمل و نقل در کانادا

پس از آشنایی با سیستم‌های حمل و نقل در کانادا، بد نیست با میزان تخفیف دانشجویی نیز آشنا شویم. دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه‌های کانادا می‌توانند با دریافت کارت‌هایی، برای حمل و نقل هزینۀ کمتری پرداخت کنند. ازآنجاکه تورنتو و مونترال و ونکوور از‌جمله شهرهای دانشجویی محبوب کانادا محسوب می‌شوند، اطلاعاتی دربارۀ کارت‌های تخفیف حمل و نقل دانشجویی در این شهرها بیان خواهیم کرد.

تورنتو

کارت PRESTO کارتی الکترونیکی است که دانشجویان با داشتن آن مبلغ کمتری برای حمل و نقل پرداخت خواهند کرد.

مونترال

کارت OPUS کارتی هوشمند است که هزینه‌های حمل و نقل دانشجویان را ماهانه حداقل ۴۰درصد کاهش می‌دهد. دانشجویان برای دریافت این کارت می‌توانند آنلاین یا از‌طریق مراجعه به ادارۀ پست و دیگر مکان‌های تعیین‌شده یا وبگاه دانشگاهشان اقدام کنند.

ونکوور

کارت Compass یا قطب‌نما نوعی کارت کرایۀ شارژشدنی است که برای پرداخت کرایۀ همۀ انواع حمل و نقل در ونکوور استفاده می‌شود. دانشجویان می‌‌توانند مچ‌بند قطب‌نما را تهیه و با آن کرایه‌شان را پرداخت کنند.

منبع: