یکی از سؤالات پرتکرار متقاضیان تحصیل در فرانسه دربارۀ حمل و نقل در این کشور است. ازآنجاکه در بیشترِ شهرهای این کشور حمل و نقل عمومی ارزان‌تر از وسایل نقلیۀ شخصی نظیر خودروست، در این مطلب تصمیم گرفتیم دربارۀ سیستم عمومی حمل و نقل در فرانسه بیشتر صحبت کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

سیستم عمومی حمل و نقل

سیستم عمومی حمل و نقل در فرانسه شامل قطار، اتوبوس، دوچرخه‌های همگانی و تراموا (برای شهرهای بزرگ‌تر) است و بسیاری از شهرها کمترین هزینه (به‌طور متوسط ۳۰ یورو در ماه) را به دانشجویان برای استفاده از آن‌ها پیشنهاد می‌دهند. در‌ادامه با حمل و نقل در شهرهای پاریس و لیون و مارسی، بیشتر آشنا خواهیم شد.

پاریس

سیستم حمل و نقل در پاریس به پنج ناحیه تقسیم می‌شود و فهم آن در ابتدا برای کسانی دشوار خواهد بود که به زبان فرانسوی مسلط نیستند. باوجوداین، راه‌هایی وجود دارد تا بتوان سیستم حمل و نقل این شهر را آسان‌تر یاد گرفت؛ مثلاً استفاده از اپلیکیشن رایگان Citymapper که برای سیستم‌عامل‌های iOS و Android دردسترس است. دربارۀ هزینۀ مربوط به استفاده از وسایل نقلیۀ عمومی در شهر پاریس نیز باید بگوییم که قیمت هر قطعه بلیت اتوبوس برای رفت‌وآمد در مرکز شهر ۱.۹ یورو اعلام شده است. البته برای کاهش هزینه‌ها می‌توان از بلیت‌های یک‌ماهه یا یک‌ساله بهره برد که بهای آن‌ها به‌ترتیب ۳۹ و ۳۵۰ یوروست. گفتنی است با این بلیت‌ها، می‌توان از اتوبوس و تراموا و قطار بدون محدودیت استفاده کرد. افزون‌براین، افرادی که به آمدوشد با دوچرخه‌های همگانی تمایل دارند، با پرداخت ۳۷.۲ یورو می‌توانند به‌مدت یک سال از آن‌ها استفاده کنند.

لیون

حمل و نقل عمومی در لیون را TCL مدیریت می‌کند و مانند پاریس شامل خطوط مترو و تراموا و اتوبوس است. فهم سیستم حمل و نقل این شهر آسان است؛ اما برای استفادۀ بهتر از آن می‌توان از اپلیکیشن Citymapper نیز بهره برد. دانشجویان کوچک‌تر از 25 سال علاقه‌مند به استفادۀ منظم از سیستم حمل و نقل عمومی می‌توانند بلیت یک‌ماهه یا یک‌ساله را به‌ترتیب با قیمت ۳۲.۵ و ۳۲۵ یورو تهیه کنند. ناگفته نماند هزینۀ استفاده از دوچرخه‌های همگانی نیز ۱۶.۵ یورو در سال خواهد بود.

مارسی

سیستم حمل و نقل عمومی مارسی با داشتن دو خط مترو و هشتاد خط اتوبوس و سیستمی برای دوچرخه‌های همگانی درمقایسه‌با پاریس و لیون چندان گسترده و پیشرفته نیست. شایان ذکر است از اپلیکیشن Citymapper نیز در این شهر می‌توان استفاده کرد. دانشجویان با ارائۀ کارت دانشجویی می‌توانند بلیت یک‌ماهه و یک‌سالۀ استفاده از مترو یا قطار را به‌ترتیب با پرداخت ۱۸.۳ و ۲۲۰ یورو بخرند. دانشجویانی که به آمدوشد با دوچرخه‌های همگانی تمایل دارند، با ارائۀ بلیت دانشجویی و پرداخت تنها یک یورو، می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

اگر پرسشی درباره راه های مهاجرت تحصیلی به فرانسه و شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه دارید، می‌توانید آن را به‌صورت کامنت مطرح کنید.

منبع: