امروزه، یکی از مشکلات رایج در میان متقاضیان تحصیل در خارج کشور چگونگی دریافت نمرۀ مطلوب در آزمون آیلتس یا افزایش آن است؛ زیرا یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار در روند مهاجرت تحصیلی و دریافت پذیرش از دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان، نمرۀ آیلتس و به‌طورکلی نمرۀ آزمون‌های مختلف زبان انگلیسی است. در این مطلب، دربارۀ نحوه افزایش نمره آزمون آیلتس بیشتر توضیح می‌دهیم؛ البته پیش‌از‌آن به نکته‌های مهم به‌منظور برنامه‌ریزی برای آمادگی در این آزمون اشاره می‌کنیم.

برنامه‌ریزی به‌منظور آمادگی برای آیلتس

اولین گام در برنامه‌ریزی برای آزمون آیلتس، مشخص‌کردن نمرۀ هدف است. برای این منظور، بهتر است به وبگاه دانشگاه مدنظرتان مراجعه و در بخش مدارک موردنیاز برای رشتۀ دلخواه، حداقل نمره برای آزمون آیلتس را مشاهده کنید. دراین‌میان، باید بدانید که لازمۀ دریافت نمرۀ مناسب، آرامش و دوری از نگرانی است؛ زیرا داشتن اضطراب بیش‌ازاندازه مانند سدی در مسیر راه پیشرفت و موفقیتتان خواهد بود. درادامه، به چهار نکتۀ مؤثر در برنامه‌ریزی به‌منظور آمادگی برای آزمون آیلتس اشاره می‌کنیم.

تعیین سطح

پس از مشخص‌کردن نمرۀ هدف، باید با سطح زبانتان آشنا شوید. بهترین کار پیش از شروع برنامه‌ریزی، این است که بدانید پیش از آغاز یادگیری زبان، در چه سطحی هستید و برای این منظور، می‌توانید آزمون‌های آزمایشی یا ماک را بگذرانید. اگر می‌خواهید در آزمون آزمایشی رایگان و آنلاین شرکت کنید، به صفحۀ EF SET سر بزنید‌؛ اما به‌دلیل ساختار آزمون موجود در صفحۀ یادشده، توصیۀ ما گذراندن آزمون‌های آزمایشی است که نتیجۀ دقیق‌تری در‌اختیارتان قرار دهد.

آشنایی با ساختار آزمون آیلتس

دیگر نکتۀ مؤثر در برنامه‌ریزی، آشنایی با ساختار آزمون آیلتس است. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ ساختار آزمون آیلتس، بهتر است به صفحۀ گفته‌شده در بخش مقدمه مراجعه کنید.

استفاده از منابع آموزشی مناسب

اصلی‌ترین نکته به‌کار‌گرفتن منابع آموزشی و کتاب‌های مناسب برای بهبود سطح زبان است. برای بهبود سطح زبان، راه‌های متعددی وجود دارد؛ ازاین‌رو‌، پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ کسب نمره ۸ آیلتس را مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری به‌دست آورید.

شرکت در آزمون‌های آزمایشی

پس از آمادگی برای آزمون و مرور منابع متعدد، بهتر است بار‌دیگر خود را از‌طریق آزمون‌های آزمایشی بیازمایید. بسیاری از زبان‌آموزان پس از شرکت در کلاس‌ و خواندن کتاب و مرور منابع آموزشی، در آزمون اصلی شرکت می‌کنند؛ اما توصیۀ ما این است که پیش از شرکت در آزمون اصلی، بار‌دیگر خود را امتحان کنید و در‌صورت رسیدن به سطح دلخواه، با خیال راحت آزمون اصلی را پشت‌سر بگذارید.

آشنایی با نحوه افزایش نمره آزمون آیلتس

درصورت شرکت در آزمون آیلتس و دریافت نکردن نمرۀ دلخواه، می‌توانید دوباره شروع کنید و این بار با رعایت نکته‌هایی که درادامه خواهیم گفت، به موفقیت خود در این آزمون نزدیک‌تر شوید. بهترین نحوه افزایش نمره آزمون آیلتس توجه به معیارهایی است که در روند بررسی این آزمون ارزیابی می‌شوند. به‌عنوان مثال، بد نیست بدانید که هنگام صحبت‌کردن در بخش شفاهی، باید تا‌حدممکن بدون خطا و مکث زیاد حرف بزنید و هنگام سخن‌گفتن، از واژه‌ها و اصطلاح‌های متعددی استفاده کنید یا هنگام تکمیل جاهای خالی در بخش کتبی، تنها کلمات موردنیاز را یادداشت کنید و از زیاده‌نویسی بپرهیزید. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ نحوه افزایش نمره آزمون آیلتس از‌طریق آشنایی با معیارهای سنجش‌، می‌توانید مقاله‌های نکات مهم اسپیکینگ آیلتس، نکات مهم رایتینگ آیلتس، نکات مهم ریدینگ آیلتس و نکات مهم لیسنینگ آیلتس را مطالعه کنید.

نکتۀ دیگر در افزایش نمرۀ آزمون آیلتس، تمرکز روی گرامر است؛ زیرا استفادۀ صحیح از گرامر، چه در بخش مکالمه و چه در بخش نوشتاری، بسیار اهمیت دارد و گاهی استفادۀ نادرست از گرامر، ممکن است معنای اشتباهی از جمله را منتقل کند. برنامه‌ریزی دیگر نکتۀ بسیار مهم در افزایش نمره آزمون آیلتس محسوب می‌شود که پیش‌تر درباره‌اش توضیح داده‌ایم.

گسترش دایرۀ واژگان و آشنایی با کاربرد آن‌ها در موقعیت‌های مختلف یکی دیگر از نکته‌های تأثیرگذار در نحوه افزایش نمره آزمون آیلتس است؛ زیرا صرف‌نظر از اضطراب حاکم بر جوّ آزمون، محدود‌بودن دانش لغوی نیز باعث ضعف در گفتار، نوشتار، فهم جمله‌های بخش ریدینگ و بخش شنیداری خواهد شد. اصولی‌ترین نحوه افزایش نمره آزمون آیلتس، تمرین و مشاوره گرفتن از متخصصان آیلتس است تا با‌توجه‌به سطح زبانی‌تان، شما را راهنمایی کنند.

در‌پایان، بد نیست با برخی از نکته‌های مهم برای دریافت نمرۀ ۷ آزمون آیلتس آشنا شوید. این نکته‌ها عبارت‌اند از:

  • تمرکز بیشتر بر بخش نوشتاری (درمقایسه‌با بخش ریدینگ)
  • بررسی آزمون‌های آیلتس سال‌های گذشته و تمرین سؤال‌های آن‌ها
  • استفاده از منابع آموزشی مطمئن1
  • توجه به اشتباه‌ها حین جواب‌دادن به سؤال‌ها

(1) برخی از زبان‌آموزان بر این باورند که در‌صورت خواندن تمامی منابع آموزشی موجود در بازار، می‌توانند به نتیجۀ مطلوب‌تری برسند؛ اما آنچه به موفقیت کمک می‌کند، انتخاب منابع درست و موثق است. به‌عبارت‌دیگر، در انتخاب منابع امتحانی کیفیت مهم است، نه کمیت.

منابع: