همان‌طورکه در مقالۀ تحصیل زبان فرانسه در فرانسه توضیح دادیم، مؤسسه‌ها و دانشگاه‌های متعددی در فرانسه فعالیت می‌کنند که با کمک آن‌ها می‌توان دوره های زبان فرانسه را سپری کرد. یادگیری فرانسوی در فرانسه یکی از گزینه‌های برتر پیش ‌روی علاقه‌مندان به زبان فرانسوی است؛ زیرا به‌دلیل حضور استادان فرانسوی‌زبان و تعامل با افراد فرانسوی در این کشور، بسیار راحت‌تر می‌توانند زبان فرانسه را یاد بگیرند. در فرانسه، مؤسسه‌ها و مراکز آموزش زبان فراوانی وجود دارند که دوره‌های آموزشی زبان فرانسه را به علاقه‌مندان پیشنهاد می‌دهند. یکی از این مراکز، مرکز زبان CLA دانشگاه Franche-Comté است که در این مطلب، با آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

مرکز زبان CLA دانشگاه Franche-Comté

مرکز زبان CLA در سال ۱۹۸۵ تأسیس شد و امروزه، یکی از مراکز زبان سرشناسی است که علاوه‌بر شهرت به‌خاطر تدریس این زبان به زبان‌آموزان و شیوۀ تدریس به دبیران، در زمینۀ مهندسی آموزش نیز معروف است و به بیانی دیگر، گزینۀ مناسبی برای یادگیری فرانسوی در فرانسه است. نکتۀ دیگر اینکه مرکز CLA درحدود شصت سال سابقۀ فعالیت دارد و نُه زبان دنیا را تدریس می‌کند و یکی از مراکز پیشتاز در حوزۀ آموزش زبان فرانسه شناخته می‌شود. گفتنی است این مرکز عضو گروه CampusFLE است و از نشان کیفیت FLE نیز برخوردار است؛ ازاین‌رو، زبان‌آموزان می‌توانند با خاطری آسوده زبان فرانسه را در این مرکز بیاموزند. به‌گفتۀ مقام‌های CLA، گروه‌های هدف این مرکز زبان دو دسته هستند:

اول

دانشجویانی که تمایل دارند مهارت‌های آکادمیک خود در حوزۀ زبان فرانسوی را تقویت کنند تا پیش‌نیاز ورود به دانشگاه‌های فرانسه را داشته باشند.

دوم

افرادی که هدفشان یادگیری فرانسوی در فرانسه است و می‌خواهند اطلاعات بیشتری دربارۀ فرانسه و زبان این کشور کسب کنند.

دوره‌های زبان فرانسه در CLA

همان‌طورکه در مطلب سطوح زبان فرانسه گفتیم، مراحل متعددی وجود دارد تا متقاضیان بتوانند زبان فرانسوی را تا حد حرفه‌ای بیاموزند؛ بنابراین، اگر با سطوح مختلف این زبان آشنا نیستید، ابتدا به صفحۀ یادشده سر بزنید و سپس ادامۀ این مطلب را مطالعه کنید. دوره‌های زبان فرانسه در مرکز زبان CLA از سطح B1 آغاز می‌شود و تا C1 ادامه می‌یابد. درادامه، دربارۀ این دوره‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

دورۀ B1

این دوره خود از دو بخش B1.1 و B1.2 تشکیل شده است. هر نیمسال دورۀ B1 سیزده هفته به‌طول می‌انجامد و سطح زبان فرانسه دانشجویان برای ورود به آن باید A2 باشد. شایان ذکر است مجموع ساعات تدریس در هر هفته هجده ساعت است.

دورۀ B2

دورۀ بعدی B2 است که دانشجویان برای ورود به آن باید در سطح B1 فرانسوی باشند. هر نیمسال دورۀ مذکور مانند دورۀ پیشین سیزده هفته طول می‌کشد و مجموع ساعات تدریس در هفته هجده ساعت است.

دورۀ C1

سطح موردنیاز برای ورود به این دوره B2 فرانسوی و مدت زمان هر نیمسال و مجموع ساعات تدریس در هفته مشابه دوره‌های پیشین است.

درپایان، بد نیست بدانید که این مرکز سرویس رزرو مسکن نیز دارد و دو بار در سال و برای نیمسال‌های ژانویه و سپتامبر دانشجو می‌پذیرد و هزینۀ سالانۀ (دو نیمسال) آن ۳،۷۶۰ یوروست. زبان‌آموزان بعد از پشت‌سر‌گذاشتن دوره‌های زبان در این مرکز، می‌توانند با شرکت در آزمون‌های DELF یا DALF از دانشگاه Franche-Comté پذیرش بگیرند و در رشتۀ دلخواهشان تحصیل کنند.

اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه و یا زندگی در این کشور علاقمندید با سیم آخر همراه باشید.

منبع