اگر شما هم متقاضی تحصیل در آلمان هستید، حتماً نام حساب بلوکه را شنیده‌اید و ممکن است اطلاعات زیادی از آن نداشته باشید. حساب بلوکه در آلمان نوعی حساب بانکی برای دانشجویان بین‌المللی است که هزینۀ موردنیاز برای تأمین مخارج زندگی (برای یک تا دو سال) را به آن واریز می‌کنند. از این حساب به‌عنوان منبعی برای ارائۀ تمکّن مالی حین مهاجرت نیز استفاده می‌شود. در این مطلب، اطلاعات بیشتری دربارۀ حساب بلوکه در آلمان ارائه خواهیم داد.

بازکردن حساب بلوکه در آلمان

پس از آشنایی با حساب بلوکه در آلمان، بهتر است با نحوۀ افتتاح آن آشنا شویم. حساب بلوکه را می‌توان به دو شیوۀ آنلاین و حضوری افتتاح کرد که درادامه، هرکدام از آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

شیوۀ حضوری

علاقه‌مندان به بازکردن حساب بلوکه به شیوۀ حضوری باید به بانک مراجعه کنند و درخواست افتتاح بدهند. برای افتتاح حساب بلوکه به شیوۀ حضوری، دو نوع بانک در آلمان وجود دارد: بانک اشپاركاسه و بانک دويچه.

بانک اشپاركاسه

بانک اشپاركاسه (Sparkasse Bank) نوعی بانک است که متقاضیان برای باز‌کردن حساب بلوکه در آن‌ به ارائۀ برگه از طرف ادارۀ مهاجرت نیاز دارند تا مشخص شود چه مبلغی باید بلوکه شود. بیشتر شعب این بانک‌ بدون برگۀ ادارۀ مهاجرت حساب بلوکه‌ باز نخواهند کرد؛ اما برخی از دانشجویان توانسته‌اند بدون این برگه نیز حساب باز کنند. هزینۀ موردنیاز برای افتتاح حساب بلوکه در این بانک بسته به شهر مقصد متغیر است؛ اما هزینۀ آن معمولاً بین ۳۶ تا ۱۵۰ یورو خواهد بود.

بانک دویچه

بانک دویچه (Deutsche Bank) بانک دیگری است که برای دانشجویان حساب بلوکه باز می‌کند. برای این منظور، متقاضیان باید فرم افتتاح حساب را تکمیل و آن را به آدرس مندرج در فرم ارسال کنند. شایان ذکر است این بانک با ارائۀ ویزای تحصیلی آلمان، برای متقاضیان حساب بلوکه افتتاح می‌کند. برای دریافت فرم افتتاح حساب، می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید. هزینۀ بازکردن حساب بلوکه در بانک دویچه بسته به شهر مدنظر متغیر است؛ اما معمولاً ۱۵۰ یورو خواهد بود.

شیوۀ آنلاین

یکی دیگر از راه‌های افتتاح حساب بلوکه به شیوۀ آنلاین است؛ زیرا بعضی از بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی آلمان به‌صورت مجازی فعالیت می‌کنند. برای باز‌کردن حساب بلوکه در آلمان به شیوۀ آنلاین، باید به وبگاه بانک يا مؤسسۀ مالی مدنظر مراجعه و با بارگذاری مدارکی نظیر گذرنامه و ويزای دانشجويی و نامۀ پذيرش، در کمتر از سی دقیقه حساب خود را افتتاح کنید. بانک‌های بسیاری در آلمان وجود دارند که حساب بلوکه را آنلاین باز می‌کنند. برخی از بانک‌های موردتأیید ادارۀ مهاجرت عبارت‌اند از: Fintiba و Coracle و Expatrio. هزینۀ موردنیاز برای بازکردن حساب بلوکه در آلمان به شیوۀ آنلاین در هرکدام از بانک‌های یادشده متغیر است. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ این بانک‌ها، می‌توانید به وبگاه‌های آن‌ها مراجعه کنید.