یکی از مزایای تحصیل در فرانسه کاهش هزینه‌ها برای دانشجویان است؛‌ زیرا به‌نوشتۀ وبگاه کامپوس‌فرانس، دانشجو بودن در فرانسه سبب بهره‌بردن از تخفیف‌ها و مزایای فراوانی می‌شود که در این مطلب، به‌اختصار دربارۀ آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

گشت‌و‌گذار

دانشجویان باید بیشتر روی درس و تحصیلشان تمرکز کنند؛ اما برای خسته‌نشدن و ادامه‌دادن مسیر، استراحت و تفریح نیز الزامی است. دولت فرانسه برای دانشجویان تخفیف‌هایی در نظر گرفته است که از‌طریق آن‌ها می‌توانند با صرف هزینۀ کمتر تفریح کنند. برای این کار، فقط کافی است آنان کارت دانشجویی‌شان را نشان دهند و از تخفیف‌های درنظرگرفته‌شده برای موزه‌ و تئاتر و سینما استفاده کنند. دانشجویان اروپایی کوچک‌تر از ۲۶ سال نیز می‌توانند بدون صرف هزینه در تئاترهای ملی فرانسه شرکت کنند. شایان ذکر است کتابخانه‌ها نیز به‌رایگان دردسترس همۀ دانشجویان است.

گشت‌وگذار در شهرهای فرانسه برای دانشجویان گران نیست؛ زیرا سیستم حمل‌ونقل شهرهای بزرگ نیز کرایه‌های معقولی برای دانشجویان در نظر گرفته است. با استفاده از کارت SNCF (برای افراد ۱۸ تا ۲۷ سال) هزینه‌های استفاده از قطار نیز کمتر خواهد شد.

همچنین، افرادی که بودجۀ کافی برای غذا‌خوردن ندارند، می‌توانند پیش‌غذا و غذای اصلی و دسر خود را تنها با صرف ۳.۳ یورو در رستوران‌های دانشگاهی این کشور میل کنند. برای این منظور، دانشجویان باید شمارۀ دانشجویی‌شان را ارائه دهند. گفتنی است برخی از این رستوران‌های دانشگاهی عصرها و آخرهفته‌ها هم باز هستند.

کمک‌های اجتماعی و پزشکی و خانوادگی

دانشجویان با بهره‌بردن از سه کمکی که سازمان CAF ارائه می‌دهد، می‌توانند مبلغ اجارۀ خود را کاهش دهند. این سه کمک عبارت‌اند از: کمک‌هزینۀ مسکن اجتماعی (ALS) و کمک‌هزینۀ مسکن شخصی ((APL و کمک‌هزینۀ مسکن خانوادگی (ALF).‌ به‌منظور اطلاع از واجدشرایط‌بودن برای بهره‌مندی از این کمک‌ها، می‌توانید در وبگاه CAF شبیه‌سازی انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر نیز، به صفحۀ کمک هزینه مسکن در فرانسه مراجعه کنید.

هریک از دانشگاه‌های فرانسه نیز خدمات بهداشتی نظیر خدمات پزشکی و پیشگیری و ارتقای سلامت را ارائه می‌دهند (SUMPPS). تمامی دانشجویان می‌توانند با پزشک مشورت کنند و چک‌آپ سلامتی انجام دهند. برخی از مشاوره‌ها، به‌خصوص مشاوره‌های پیشگیری از بارداری، غربالگری، واکسیناسیون، تغذیه یا مسائل مربوط به بیماری‌های روانی رایگان هستند. همچنین، دانشجویان برای بستن قرارداد بیمۀ تکمیلی، می‌توانند کمک بگیرند و از بازپرداخت بهتر هزینه‌های سلامتی‌شان بهره‌مند شوند.

اگر دانشجویان دربارۀ مسائل جنسی یا روابط عاشقانه یا داروهای ضد‌بارداری سؤالی دارند، با Planned Parenthood (انجمن ارائه‌دهندۀ مشاورۀ رایگان و محرمانه) می‌توانند ارتباط برقرار کنند. گفتنی است ازطریق این خدمات، زنان می‌توانند از یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری مناسبشان بهره ببرند. خدمات مربوط به تنظیم خانواده نیز در سراسر فرانسه شعبه دارد. گفتنی است منظور از تنظیم خانواده یا همان Family Planning فعالیت‌هایی است که برای کنترل تعداد فرزاندان و فواصل بین تولد آنها از طریق موضوعاتی نظیر پیشگیری از بارداری انجام می‌شود.

ورزش‌کردن

یکی دیگر از مزایای تحصیل در فرانسه، امکان ورزش‌کردن با هزینۀ ناچیز است. دانشجویان می‌توانند در SUAPS (سرویش دانشگاهی فعالیت‌های بدنی و ورزشی) دانشگاه‌ها ورزش‌ها کنند و تنها با پرداخت هزینه‌ای اندک در ابتدای سال، به شصت رشتۀ ورزشی دسترسی داشته باشند. همچنین، امکان استفاده از استخر و پیست یخ و سالن‌های ورزشی برایشان فراهم است.

در‌پایان، باید به این نکته هم اشاره کنیم که برخی از برندها پیشنهادهای ویژه‌ای برای دانشجویان در سراسر سال در نظر گرفته‌اند که گاه ارائۀ ساندویچ‌های رایگان را نیز شامل می‌شود. هنگام خرید نرم‌افزار یا کامپیوتر و هر وسیلۀ الکترونیکی دیگر، شمارۀ دانشجویی‌تان را همراه داشته باشید؛ زیرا بسیاری از این فروشگاه‌ها و نیز مراکز پرینت و کپی پیشنهادها و تخفیف‌هایی برای دانشجویان در نظر می‌گیرند.

در صورت تمایل به زندگی و تحصیل در فرانسه، می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه و مهاجرت تحصیلی به فرانسه از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

منبع: