موسسه آلیانس سازمانی بین‌المللی است که با هدف گسترش فرهنگ و زبان فرانسوی در سراسر جهان بنیان نهاده شده است. دولت فرانسه نیز موسسه آلیانس را تأیید کرده است و این موسسه شیوه‌های نوین و متعددی را برای آموزش زبان فرانسوی به‌کار می‌گیرد و همین موضوع یکی از دلایل شهرت آن است. در این مقاله، با موسسه آلیانس بیشتر آشنا خواهیم شد.

دربارۀ موسسه آلیانس

در ۲۱جولای‌۱۸۸۳، گروهی متشکل از Louis Pasteur (دانشمند)، Ferdinand de Lesseps (دیپلمات)، Jules Verne و Ernest Renan (نویسنده) و Armand Colin (ناشر) موسسه آلیانس را در پاریس و با نام Alliance française تأسیس کردند. این موسسه بیشترِ سرمایۀ خود را از‌طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی و اجارۀ شعب خود و دولت فرانسه نیز حدود ۵درصد از بودجۀ موردنیاز آن را تأمین می‌کند.

موسسه آلیانس ۸۰۰ مرکز (شعبه) در ۱۳۳ کشور مختلف جهان دارد تا از این طریق بتواند راحت‌تر زبان و فرهنگ فرانسوی را ترویج دهد. هرکدام از شعب خارج از پاریس حق امتیاز مستقل و مدیر مربوط به خود را دارند و برند Alliance française منحصراً متعلق به مرکز پاریس است. شعبه‌های مختلف آلیانس در جای‌جای دنیا قرار گرفته‌اند؛ ازجمله پاریس، مون‌پلیه، بسیاری از شهرهای آفریقایی، آمریکایی، آسیایی و اقیانوسیه.

موسسه زبان Alliance française هرساله حدود ۱۰هزار نفر زبان‌آموز از ۱۶۰ کشور مختلف را آموزش می‌دهد که این امر نشان‌دهندۀ محبوبیت این موسسه در سراسر جهان است. خوب است بدانید Alliance française مراکز آموزشی نیز برای دبیران و علاقه‌مندان به دبیرشدن فراهم کرده است و از‌طریق آن هرساله حدود 2،300 نفر دبیر را به‌صورت حضوری یا از راه دور آموزش می‌دهد. کارشناسان Alliance française هرساله بیش از 40 مأموریت خارج از کشور انجام و لیدرها و دبیرهای مراکز این موسسه را آموزش می‌دهند.

اهداف موسسه آلیانس

امروزه، تمامی شعب موسسه آلیانس در فرانسه و خارج از این کشور از اهداف واحدی تبعیت می‌کنند. برخی از این اهداف بدین‌شرح‌اند:

  • ارائۀ کلاس‌های فرانسوی و آموزش این زبان چه در فرانسه و چه در خارج از آن
  • ترویج و گسترش فرهنگ و زبان فرانسوی در سراسر جهان
  • گسترش تنوع فرهنگی

گفتنی است تمامی این شعب ارزش‌های مشترکی دارند که به‌واسطۀ آن کل مراکز را اداره می‌کنند. برخی از این ارزش‌های مشترک عبارت‌اند از: احترام به تنوع فرهنگی و تمایل به همبستگی و تبادل اطلاعات، خوش‌رویی، تلاش برای تعالی در تمامی فعالیت‌های مجموعه و توجه به مدرنیته و خلاقیت.

منابع: