ازآنجاکه ایتالیا کشوری آکنده از هنر و زیبایی است‌، سال‌هاست که افراد زیادی تمایل دارند به این کشور سفر و حتی مهاجرت کنند. درکنار جاذبه‌های گردشگری ایتالیا، نباید از کیفیت دانشگاه‌های این کشور غافل شد. نام دانشگاه‌های ایتالیا همواره در میان دانشگاه‌های معتبر دنیا دیده می‌شود و همین امر نظر دانشجویان بین‌المللی فراوانی را به خود جلب می‌کند، تا جایی که بیشتر آنان تمایل دارند بعد از اتمام تحصیل در ایتالیا، همچنان در این کشور بمانند. در مطلب حاضر، دربارۀ اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا بیشتر صحبت خواهیم کرد.

دانشجویان غیراروپایی

دانشجویان غیراروپایی برای کار حین تحصیل در ایتالیا باید مجوز کار (Work Permit) دریافت کنند. آنان پس از دریافت این مجوز، همانند دانشجویان اروپایی اجازه خواهند داشت هفته‌ای بیست ساعت در هفته پاره‌وقت کار کنند. گفتنی است دانشجویانی که کمتر از سه ماه در ایتالیا تحصیل کرده‌اند، مشمول شرایط دریافت Work Permit نخواهند بود. دربارۀ کار بعد از تحصیل در ایتالیا نیز باید گفت که این کشور گزینه‌های مربوط به کار بعد از تحصیل را تنها در‌اختیار دانشجویان غیراروپایی واجدشرایط قرار می‌دهد. این دسته از دانشجویان یکی از این مدارک را در ایتالیا باید دریافت کرده‌ باشند: Laurea )مدرک کارشناسی و حداقل سه‌ساله و ۱۸۰ واحد)، Laurea Specialistica/Magistrale، Diploma di Specializzazione (حداقل دوساله)، مدرک دکتری (حداقل سه‌ساله)، مدرک اولین سال کارشناسی ارشد (یک‌ساله و ۶۰ واحد)، مدرک دومین سال کارشناسی ارشد (یک‌ساله و ۶۰ واحد) و Attestato o Diploma di Perfezionamento (یک‌ساله و ۶۰ واحد).

اجازۀ اقامت در ایتالیا

به منطور اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا، دانشجویان غیراروپایی برای دریافت مجوزی باید اقدام کنند که به آنان امکان می‌دهد شش تا دوازده ماه بعد از فارغ‌التحصیلی در این کشور اقامت کنند و بتوانند شغل دلخواهشان را بیابند. به کارت اجازۀ اقامت ایتالیا برای دانشجویان غیراروپایی کارت پرمسو نیز می‌گویند. نکتۀ مهم اینکه درصورت ناکامی در یافتن شغل در بازۀ زمانی یادشده، فارغ‌التحصیلان باید به کشور مبدأ بازگردند. گزینۀ دیگری که پیش روی فارغ‌التحصیلان قرار دارد، اقدام برای شرکت در دوره‌های کارآموزی است که بدین‌منظور باید مدارکی ازاین‌دست را ارائه دهند: گواهی تمکّن مالی، گواهی معتبر محل سکونت (دال بر داشتن محلی برای سکونت)، بیمۀ سلامت )بیمه در ایتالیا(، گذرنامۀ معتبر، عکس گذرنامه‌ای و مدرکی دال بر به‌اتمام‌رسیدن تحصیلات.

کار در ایتالیا

به‌محض یافتن شغل، می‌توانید اجازۀ اقامت خود را به مجوز کاری تغییر دهید. متوسط درآمد در ایتالیا حدود 1،300 یورو در ماه است؛ البته دریافتی افراد بسته به تجربه و سطح تحصیلات آنان متفاوت خواهد بود. درست است که بهترین راه برای اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا، یافتن شغل و کار کردن است؛ اما در ادامه با انواع مختلفی از ویزا نیز آشنا خواهیم شد که به افراد امکان اقامت در این کشور را می‌دهند. نوع دیگری از ویزا، ویزای خوداشتغالی است که افراد درصورت تمایل به کار پروژه‌ای یا راه‌اندازی کسب‌وکار، باید برای دریافت آن اقدام کنند. ویزای خود‌اشتغالی نیز بر سه نوع است‌:

۱. ویزای استارت‌آپ

این نوع ویزا به افراد امکان می‌دهد که در ایتالیا شرکتشان را راه‌اندازی کنند یا به یکی از شرکت‌های این کشور بپیوندند و در آن نقش اجرایی را برعهده بگیرند‌. ویزای استارت‌آپ برای آن دسته از افراد خارجی‌ای است که می‌خواهند تجارت یا کسب‌وکاری نوآورانه را از ابتدا در خاک ایتالیا تأسیس کنند.

۲. ویزای کار پروژه‌ای

ویزای کار پروژه‌ای ویژۀ آن دسته از افراد خارجی‌ای است که به کار پروژه‌ای یا خوداشتغالی تمایل دارند و شرکتی که بتوانند در آن مشغول فعالیت شوند، نیافته باشند.

۳. ویزای کارآفرینی

ویزای کارآفرینی مختص افراد خارجی‌ای است که می‌خواهند در ایتالیا سرمایه‌گذاری کنند و برای اقتصاد این کشور مفید باشد. ناگفته نماند هزینۀ درنظرگرفته‌شده برای این سرمایه‌گذاری نباید کمتر از پانصدهزار یورو باشد.

مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای خوداشتغالی عبارت‌اند از: اپلیکیشن‌فرم ویزای بلندمدت ایتالیا، اصل و کپی اجازۀ کار (نولا اوستا)، گدرنامۀ معتبر، گواهی تمکّن مالی، گواهی داشتن محل سکونت، گواهی درآمد سال گذشته، مدارک شخصی، مدرکی در حوزۀ کاری که می‌خواهید در آن فعالیت کنید و مدرکی دال بر داشتن منابع کافی برای فعالیت (مبلغ سالانۀ آن نباید کمتر از 4،96۳ یورو باشد).

افرادی که می‌خواهند در شرکتی که در‌حال‌حاضر وجود دارد، نقش اجرایی برعهده گیرند، باید این مدارک را ارائه دهند: گواهی‌ای دال بر اینکه شرکت مدنظر در Chamber of Commerce Business Registry ثبت شده باشد، شمارۀ ثبت شرکت، جایگاه فرد در شرکت مدنظر، کپی مدرکی که نشان دهد فرد در نقش زیردست کار نخواهد کرد (این مدرک باید از مرکز محلی کار کشور (Direzione Territoriale del Lavoro) صادر شده باشد) و مدرکی گواه بر اینکه میزان درآمد فرد بیشتر از حداقل درآمدی است که سبب معافیت از پرداخت سهم بیمۀ سلامت می‌شود.

ویزای همسر یا ویزای الحاق به خانواده

اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا


کسانی که اجازۀ اقامت معتبر ایتالیا را دریافت کرده‌‌اند، می‌توانند دیگر اعضای خانواده‌شان را به ایتالیا ببرند و همراه آنان زندگی کنند. ویزای الحاق به خانواده نوعی ویزای بلند‌مدت است که به دارندگانش اجازه می‌دهد بیش از سه ماه در ایتالیا بمانند و به اعضای خانواده‌شان که در این کشور زندگی می‌کنند، ملحق شوند. مدارک لازم برای دریافت این نوع ویزا عبارت‌اند از: اجازۀ کار (نولا اوستا‌)، کارت پرمسو، عکس گذرنامه‌ای، گذرنامۀ معتبر، بیانیه‌ای از فردِ مقیم ایتالیا دال بر موافقت برای حضور عضو خانواده‌اش در ایتالیا و نیز واجد‌شرایط‌بودن برای الحاق خانواده، مدرکی دال بر داشتن ارتباط خانوادگی با فرد مدنظر (مانند گواهی تولد کودکان و سند ازدواج)، گواهی تمکّن مالی و محل سکونت، رسید هزینۀ پرداختی برای ویزا و گواهی رزرو بلیت.

ناگفته نماند افراد کوچک‌تر از هجده سال که می‌خواهند تنها سفر کنند، باید رضایت‌نامۀ والد خود را ارائه دهند. آن دسته از مقیمان ایتالیا که می‌خواهند والدین خود را به ایتالیا ببرند، باید این مدارک را ارائه دهند: کپی گواهی تولد، مدرکی دال بر وابستگی والدین به شما، بیانیه‌‌ای از والدین گواه بر وابستگی آنان به شما، گواهی تمکّن مالی و مدرکی دال بر داشتن محل سکونت. شایان ذکر است که بسته به شرایط افراد مختلف، ممکن است مدارک دیگری نیاز باشد.

اجازۀ اقامت دائم و شهروندی

اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا

پس از فراهم شدن شرایط برای اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا، بسیاری از افراد تمایل به دریافت اجازۀ اقامت دائم و شهروندی نیز دارند. همان‌طورکه می‌دانید، افراد پس از ورود به ایتالیا باید ویزای اقامت موقت دریافت کنند و تنها در‌صورتی‌که آن را دریافت کرده باشند، می‌توانند ویزای اقامت دائم را بگیرند. گفتنی است افراد به‌منظور اقدام برای ویزای اقامت دائم، باید پنج سال در ایتالیا اقامت کرده باشند. با دریافت این نوع اجازۀ اقامت‌، حقوقی مشابه شهروندان ایتالیا کسب خواهند کرد؛ مثلاً کار و زندگی در دیگر کشورهای اروپایی بدون نیاز به مجوز کار و دیگر مزایای دولتی نظیر استفاده از مزایای مخصوص افراد معلول.

برای دریافت شهروندی نیز، باید ابتدا دَه سال در ایتالیا اقامت کرد و در این مدت، نباید به‌مدت بیش از شش ماه در سال از کشور خارج شد. شایان ذکر است که دولت ایتالیا گزینه‌های دیگری برای اقامت بلند‌مدت و کار در این کشور در‌اختیار افراد قرار می‌دهد که در‌ادامه، با برخی از آن‌ها آشنا خواهیم شد.

ویزای تعطیلات

ویزای تعطیلات برنامۀ تبادل فرهنگی است که ایتالیا نیز در آن شرکت می‌کند. این برنامه به افراد جوان ۱۸ تا ۳۰سالۀ جزو یکی از کشورهای عضو این برنامه (به‌جز کانادا) امکان می‌دهد تا در کشور دیگر عضو همین برنامه کار یا زندگی کنند. ایتالیا با این کشورها برای ویزای تعطیلات قرارداد دارد: استرالیا، کانادا (افراد ۱۸ تا ۳۵ساله)، نیوزیلند و کره‌جنوبی.

همچنین، ویزای تعطیلات به جوانان امکان می‌دهد که تا یک سال در ایتالیا کار و زندگی کنند؛ البته مدت زمانی که مجازند در این کشور کار کنند، تنها شش ماه است. افراد پس از ورود به ایتالیا، حداکثر هشت روز زمان دارند تا کارت پرمسو خود را دریافت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ کارت پرمسو، می‌توانید به صفحۀ مرتبطی مراجعه کنید که پیش‌تر ذکر شد.

ویزای اقامت انتخابی

ویزای اقامت انتخابی ویژۀ آن دسته از افراد غیراروپایی‌ای است که می‌خواهند در ایتالیا بازنشسته شوند و امکانات مالی موردنیاز نظیر پس‌انداز یا منبع‌ مالی برای سرمایه‌گذاری را دارند. این ویزا با نام ویزای بازنشستگی نیز شناخته می‌شود و دارندگان آن اجازه ندارند در این کشور کار کنند. متقاضیان پس از دریافت این ویزا و ورود به ایتالیا، باید برای دریافت اجازۀ اقامت اقدام کنند که به آنان امکان می‌دهد به‌مدت ۹۰ روز در این کشور اقامت کنند.

منبع: