ایتالیا یکی از کشورهای اروپایی است که افراد زیادی با اهدافی نظیر گردش و تحصیل و کار آن را انتخاب می‌کنند. جاذبه‌های هیجان‌انگیز و دانشگاه‌های برتر جهان و موقعیت‌های شغلی و جدید موجود در ایتالیا ازجمله دلایل مهم برای انتخاب این کشور به‌منظور شروع زندگی جدید است. دراین‌میان، کاریابی در ایتالیا یکی از موضوع‌هایی است که ذهن آن دسته از افراد خارجی که به قصد یافتن شغل به این کشور می‌روند، بیشتر به خود مشغول می‌کند؛ زیرا افراد خارجی به‌ویژه غیراروپایی‌ها اضطراب فراوانی برای پیدا‌کردن کار در ایتالیا دارند. در این مطلب، اطلاعاتی دربارۀ کاریابی در ایتالیا، مانند چگونگی کار‌کردن در این کشور به‌عنوان فرد خارجی و چگونگی شروع کار در این کشور بیان خواهیم کرد. پس، تا پایان با ما همراه باشید.

شرایط کار در ایتالیا برای افراد غیراروپایی

به‌منظور آشنایی با شرایط کاریابی در ایتالیا، به‌عنوان فرد خارجی باید به قوانین مهاجرتی توجه کرد که از ملیتی به ملیت دیگر متفاوت است. این قوانین برای شهروندان اروپایی بسیار ساده‌تر از غیراروپایی‌هاست؛ زیرا غیراروپایی‌ها باید مدارک بیشتری ارائه دهند. همچنین، دریافت اجازۀ کار برای آنان الزامی است. ناگفته نماند تمامی افراد خارجی (اروپایی و غیراروپایی) باید پیش از تلاش برای پیداکردن شغل، زبان ایتالیایی را حداقل در سطح متوسط یاد بگیرند؛ زیرا بسیاری از مردم ایتالیا، به‌ویژه افراد مسن‌تر زبان انگلیسی را بلد نیستند. افزون‌براین، برخی از مشاغل نظیر مشاغل حوزه‌های علوم پایه و مهندسی ممکن است متقاضیانی را نیز بپذیرند که تنها به زبان انگلیسی مسلط‌اند. درمجموع، توصیه می‌کنیم که یادگیری زبان ایتالیایی را فراموش نکنید.

شرایط افراد غیراروپایی برای کاریابی در ایتالیا سخت‌تر از افراد اروپایی است. بااین‌حال، نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که اگر به‌اندازۀ کافی ماهر باشید، صرف‌نظر از ملیتتان به‌راحتی می‌توانید شغل مدنظر خود را در هر کشوری پیدا کنید. در‌ادامه، با مدارکی آشنا می‌شویم که افراد غیراروپایی برای کاریابی در ایتالیا نیاز دارند:

ویزا

ویزا در انواع مختلف و برای اهداف متعددی صادر می‌شود؛ ازجمله ویزای گردشگری، ویزای دانشجویی، ویزای کاری و... . ویزا مدرکی است که مدت اعتبار دارد (تا تاریخ خاصی معتبر است) و نشان‌دهندۀ زمان مجاز برای اقامت در کشوری خاص است و داشتنش برای غیراروپایی‌های علاقه‌مند به ورود به ایتالیا لازم است. ناگفته نماند درصورت داشتن ویزای شنگن، افراد غیراروپایی به دریافت ویزای دیگری برای ورود به ایتالیا نیازی نخواهند داشت.

اجازۀ اقامت

اجازۀ اقامت (کارت پرمسو) مهم‌ترین مدرکی است که افراد غیراروپایی برای یافتن کار در ایتالیا نیاز خواهند داشت. آنان حداکثر هشت روز پس از ورود به ایتالیا، می‌توانند برای دریافت کارت پرمسو اقدام کنند. همچنین، این مدرک نشان‌دهندۀ نوع ویزای متقاضی است؛ مثلاً اگر فرد ویزای دانشجویی داشته باشد، اجازۀ اقامت دانشجویی دریافت می‌کند یا اگر ویزای کاری داشته باشد، اجازۀ اقامت کاری دریافت می‌کند. برای اطلاع از نحوۀ دریافت کارت پرمسو، به صفحۀ یادشده مراجعه کنید.

انواع قرارداد کاری

ایتالیا یکی از کشورهای توسعه‌یافتۀ جهان است؛ ولی باتوجه‌به بحران اقتصادی حاکم بر آن، بازار کارش درمقایسه‌با دیگر کشورهای اروپایی چندان پررونق نیست. بااین‌حال، موضوع خوشحال‌کننده این است که قوانین حاکم بر ایتالیا به هر فردی حق مساوی در یافتن کار خواهد داد. در ایتالیا، انواع مختلفی از قرارداد کاری وجود دارد که در‌ادامه با برخی از آن‌ها آشنا خواهیم شد:

قرارداد کاری دائم

قرارداد کاری دائم (Contratto a Tempo Indeterminate) نوعی قرارداد است که تاریخ اعتبار ندارد؛‌ یعنی زمانی برای اتمام قرارداد در آن ثبت نشده است. گفتنی است این نوع قرارداد هم برای مشاغل پاره‌وقت و هم مشاغل تمام‌وقت استفاده می‌شود.

قرارداد مدت‌دار (کار موقت)

قرارداد مدت‌دار (Contratto a Tempo Determinate) همان‌طورکه از نامش مشخص است، نوعی قرارداد است که تاریخ اعتبار دارد و بعد از تاریخ (بسته به میل کارمند یا کارگر و کارفرما) تمدیدشدنی خواهد بود. این نوع قرارداد نیز برای مشاغل پاره‌وقت یا مشاغل تمام‌وقت به‌کار می‌رود.

قرارداد Di somministrazione

قراردادی کوتاه‌مدت است که میان کارگران یا کارمندان و آژانس‌هایی بسته می‌شود که نیروهای کار را به شرکت‌ها معرفی می‌کنند.

قرارداد A Chiamata

قرارداد A Chiamata نوعی قرارداد است که بین شرکت و کارگران یا کارمندان منعقد می‌شود و افراد فقط درصورتی در شرکت حضور پیدا می‌کنند که به آنان نیاز باشد؛ بنابراین، ساعت کاری خاصی برای این قرارداد وجود ندارد.

قرارداد کارآموزی

افراد کوچک‌تر از ۲۹ سال می‌توانند در قالب قرارداد کارآموزی استخدام شوند تا کار مدنظرشان را یاد بگیرند. مدت این نوع قرارداد نیز معمولاً بین شش ماه تا سه سال است.

مشاغل موردنیاز در ایتالیا

همان‌طورکه پیش‌تر گفتیم، افراد باتجربه و کارآمد نیازی نیست بابت کاریابی در ایتالیا نگران باشند. لازم است بدانید دانستن هر دو زبان انگلیسی و ایتالیایی نیز در یافتن کار در این کشور بسیار مؤثر خواهد بود. نکتۀ مهم اینکه پیداکردن شغل در حوزه‌هایی نظیر مارکتینگ، آی‌تی، مدیریت و مهندسی راحت‌تر از دیگر زمینه‌هاست. همچنین، کارمندان یا کارگرانی که واجد‌شرایط کار در کارخانه‌ها باشند، بخت زیادی در پیدا‌کردن شغل در ایتالیا خواهند داشت. ناگفته نماند کسانی که تجربه و مهارت کافی در حوزۀ صنعت مکانیک دارند، بی‌دردسر می‌توانند در شهر مودنا مشغول کار شوند. مشاغل موردنیاز برای افراد انگلیسی‌زبان یا مسلط به زبان انگلیسی عبارت‌‌اند از:مدرس زبان، مترجم هم‌زمان، راهنمای تور و تمامی مشاغل مربوط به صنعت گردشگری.

به‌منظور یافتن شغل دلخواه در ایتالیا، بهتر است بدانید تفاوت بارزی بین شمال و جنوب این کشور وجود دارد. علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه‌های صنعت، مارکتینگ، فشن، آی‌تی، فناوری و مشاغلی ازاین‌دست بهتر است به شهرهایی نظیر میلان و سایر شهرهای شمالی ایتالیا بروند. گفتنی است در شهر رم نیز امکان یافتن مشاغل مربوط به آی‌تی وجود دارد؛ اما مرکز اصلی اقتصاد ایتالیا شهر میلان است. شهر رم بیشتر ویژۀ افرادی است که می‌خواهند در حوزۀ گردشگری یا مشاغل مرتبط با دانشگاه یا مدیریت دولتی فعالیت کنند. مشاغل موجود در شهر فلورانس نیز تا حدود زیادی شبیه مشاغل شهر رم هستند. افزون‌براین، این نکته را مدنظر قرار دهید که یافتن شغل در شهر کالابریا یا هر منطقۀ جنوبی دیگر سخت‌تر از مناطق شمالی خواهد بود.

راه‌های کاریابی در ایتالیا

راه‌های متعددی برای کاریابی در ایتالیا وجود دارد که برخی از آن‌ها ازاین‌قرارند:

وب‌سایت‌ها

یکی از راه‌های یافتن شغل مراجعه به وب‌سایت‌هایی نظیر Italia، LinkedIn، Infojobs و Trovalavoro است؛ البته وبگاه‌های دیگری نیز وجود دارند که برای یافتن شغل بسیار کارآمد هستند.

آژانس‌های کاریابی

مراجعه به آژانس‌های کاریابی یکی دیگر از راه‌های یافتن شغل به‌ویژه در زمینه‌های گردشگری و تغذیه و تولید خواهد بود.

مراکز کاریابی

مراکز دولتی کاریابی می‌توانند به جویندگان کار کمک کنند تا شغل دلخواهشان را بیابند. ناگفته نماند شرکت در کنگره‌ها و ملاقات با افراد جدید نیز به افراد برای یافتن شغل کمک بزرگی می‌کند.

پرسش‌های روز مصاحبه

برخی از پرسش‌های پرتکرار روز مصاحبه از متقاضیان عبارت‌اند از:

  • چرا به کار در این مجموعه تمایل دارید؟
  • دربارۀ تجربه‌های مرتبط با عنوان شغلی مدنظر توضیح دهید.
  • به نظرتان چرا باید شما را استخدام کنیم؟
  • چگونه از پس شرایط سخت برمیایید؟
  • حقوق درخواستی‌تان چقدر است؟

در پایان، بد نیست بدانید کسانی که علاقه دارند به‌عنوان معلم زبان فعالیت کنند، بهتر است خودشان را به دانشگاه‌ها و مدرسه‌های زبان معرفی کنند یا روی تابلو اعلانات دانشگاه‌ها یا مدرسه‌ها آگهی بگذارند. راهکار دیگر برای معلم زبان شدن این است که آنلاین فعالیت کنند. افزون‌براین، علاقه‌مندان به فعالیت در زمینۀ خدمات درمانی و سلامت باید مدرک مرتبط داشته و با اصطلاحات پزشکی آشنا باشند. نکتۀ مهم دیگر اینکه علاقه‌مندان به انجام کارهای یَدی مانند کار در معدن و آتش‌نشانی و نساجی باید به زبان ایتالیایی مسلط باشند.

منبع: