افراد غیراروپایی‌ای که تمایل دارند بیش از سه ماه در ایتالیا بمانند، علاوه‌بر اقدام برای دریافت ویزای بلندمدت ایتالیایی، باید برای اجازۀ اقامت ایتالیایی (Permesso di Soggiorno) نیز درخواست دهند. در پاسخ به این پرسش که کارت پرمسو ایتالیا چیست، باید بگوییم Permesso di Soggiorno به‌معنی «اجازۀ ماندن یا اقامت» است‌؛ زیرا درحقیقت مدرکی است که امکان می‌دهد در ایتالیا طولانی‌مدت اقامت کنید.

اجازۀ اقامت ایتالیا کارتی الکترونیک است که مانند کارت بانکی ریزتراشه و نوار مغناطیسی دارد و از‌طریق آن می‌توان به‌صورت دیجیتالی به اطلاعات شخصی دسترسی پیدا کرد. همچنین، متقاضیان ورود به ایتالیا صرف‌نظر از هدف ماندنشان در کشور، باید برای اجازۀ اقامت اقدام کنند؛ البته ذکر این نکته لازم است که تنها آن دسته از افرادی که ویزای بلندمدت ایتالیا را دریافت کرده‌اند، اجازه دارند برای دریافت کارت پرمسو اقدام کنند و داشتن ویزای کوتاه‌مدت این امکان را فراهم نمی‌کند. در این مطلب، دربارۀ دریافت اقامت ایتالیا برای افراد غیراروپایی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

دریافت اجازۀ اقامت ایتالیا

همانطورکه گفته شد کارت پرمسو همان اجازۀ اقامت در ایتالیا است و به‌طورکلی، هرکسی که شرایط لازم برای ورود به این کشور را داشته باشد، می‌تواند برای دریافتِ آن اقدام کند. افراد غیراروپایی برای دریافت ویزای بلندمدت باید از کشور مبدأ اقدام کنند. بد نیست بدانید که برای ورود به ایتالیا و اقامت طولانی‌مدت، به ویزای بلندمدت نیاز دارید؛ زیرا برای دریافت اجازۀ اقامت این کشور، تنها می‌توان از ایتالیا اقدام کرد. گفتنی است پس از ورود به ایتالیا، باید در مدت هشت روز برای اجازۀ اقامت این کشور اقدام کرد.

فرایند اپلای برای دریافت پرمسو به دو بخش تقسیم می‌شود: ۱. دفتر پست؛ ۲. ادارۀ پلیس. اولین مرحلۀ اقدام برای دریافت اجازۀ اقامت، تکمیل و سابمیت Kit Permesso di Soggiorno است. Kit درواقع بسته‌ای است که در آن، دو فرم پنج تا ده‌صفحه‌ای وجود دارد و متقاضیان باید اطلاعات شخصی و هدفشان از ماندن در ایتالیا را ذکر کنند. دارندگان ویزا پس از تکمیل این فرم‌ها، باید Kit را به‌همراه رونوشت تمامی مدارکشان (مدارک ارائه‌شده برای دریافت ویزا‌) به دفتر پست بروند و هزینۀ لازم را پرداخت کنند. گفتنی است دفتر پست همواره شلوغ است؛ زیرا بسیاری از کارهای دولتی و کارهایی نظیر پرداخت قبوض در آن‌جا انجام می‌شود؛ بنابراین، سعی کنید زودتر به آنجا بروید تا کمتر معطل شوید. نکتۀ دیگر دربارۀ دفتر پست این است که حتماً برای پرداخت هزینه‌ها، پول نقد یا کارت بانکی همراه داشته باشید؛ زیرا دفتر پست ایتالیا چک یا کارت بانکی خارجی قبول نمی‌کند.

متقاضیان برای دریافت پرمسو، علاوه‌بر ارائۀ فرم‌های تکمیل‌شده و رونوشت مدارکشان، باید Marca da bollo نیز تهیه و به اپلیکیشن‌ فرم ضمیمه کنند و سپس به دفتر پست بروند. پس از مراجعه به دفتر پست و پرداخت هزینه‌های لازم، کارمندان پست بسته‌ای که به آنان می‌دهید و گذرنامه‌تان را بررسی و تمامی اطلاعات را برای Questura (ادارۀ پلیس یا ادارۀ مهاجرت) ارسال می‌کنند‌. گفتنی است پرداخت‌ها در برگه‌ای مستطیلی‌شکل ثبت می‌شود که در بستۀ پرمسو قرار دارد.

هزینه‌های پرداختی در دفتر پست برای دریافت کارت پرمسو عبارت‌اند از:

  • ۱۶ یورو برای Marca da boll
  • ۳۰ یورو بری سابمیت اپلیکیشن
  • ۳۰.۴۶ یورو در دفتر پست (دانلود فرم و پرینت کارت الکترونیک پرمسو)
  • ۲۷.۵۰ برای دریافت مجوزی که بیش از ۹۰ روز اعتبار داشته باشد.
  • ۸۰ تا ۲۰۰ یورو برای انجام پروسۀ پرمسو:
    • ۸۰ یورو برای اجازۀ اقامت سه‌ماهه تا یک‌ساله
    • ۱۰۰ یورو برای اجازۀ اقامت یک تا دوساله
    • ۲۰۰ یورو برای اجازۀ اقامت دو‌ساله و بیزینس‌لیدر

پس از انجام کارهای اداری و پرداخت هزینه‌های مرتبط، برخی از مدارک، مانند رسید Assicurata و رسید bolletino به متقاضیان برگردانده و در انتها، زمانی برای مراجعه به Questura به آنان اعلام می‌شود. هنگام مراجعه به Questura نیز، متقاضیان باید تمامی برگه‌های تحویل‌گرفته‌شده از دفتر پست را همراه داشته باشید.

بعد از اتمام کارهای مربوط به دفتر پست، متقاضیان در تاریخ معین‌شده باید با دردست‌داشتن مدارک اصلی و رسیدها و نامۀ تعیین وقت به Questura مراجعه کنند. آنجا از متقاضیان اثر‌انگشت گرفته می‌شود و چند سؤال مطرح و سپس زمان دقیق صدور کارت پرمسو اعلام می‌شود.

مدارک لازم برای کارت پرمسو

هنگام اقدام برای دریافت اجازۀ اقامت (چه در دفتر پست و چه در ادارۀ پلیس) باید مدارکی ارائه شود. مدارک موردنیاز برای دریافت کارت پرمسو عبارت‌اند از: چهار عکس گذرنامه‌ای، گذرنامۀ معتبر، مدارکی گواه بر هدف ماندن متقاضی در ایتالیا (نظیر کار یا تحصیل)، تمامی مدارک ارائه‌شده برای دریافت ویزای بلندمدت‌ و گواهی بیمۀ سلامت (در برخی مواقع، ممکن است بعضی متقاضیان واجد‌شرایطِ دریافت خدمات درمانی رایگان باشند؛ اما برخی دیگر باید هزینۀ سالانه پرداخت ‌کنند. به‌منظور دریافت بیمۀ سلامت ایتالیایی، می‌توانید با ثبت‌نام در Azienda Sanitaria Locale (اورژانس بهداشت یا درمانی محلی) شروع کنید).

نکتۀ مهم دیگر این است که متقاضیان باید هم نسخۀ اصلی و هم رونوشت تمامی مدارک موردنیاز را به‌همراه داشته باشند؛ زیرا ادارۀ پلیس نسخۀ اصلی مدارک و دفتر پست نسخۀ رونوشت آن را نیاز دارد.

انواع اجازۀ اقامت ایتالیایی

اجازۀ اقامت ایتالیایی بسته به هدف متقاضیان انواع مختلفی دارد. به‌عبارت‌دیگر، متقاضیان براساس نوع ویزای بلندمدتشان، کارت‌های پرمسو مختلفی دریافت می‌کنند. درمجموع، می‌توان گفت کارت پرمسو برای اهدافی مانند کار و تحصیل صادر خواهد شد. نوع دیگر اجازۀ اقامت Elective Residence Permit نام دارد که دارندگان آن می‌توانند بدون نیاز به کار‌کردن، در ایتالیا بمانند؛ البته درصورتی‌که منبعی جایگزین برای درآمدشان (نظیر سرمایه و سپرده یا حقوق بازنشستگی) داشته باشند. این نوع اجازۀ اقامت با عنوان Retirement Residence Permit نیز شناخته می‌شود. همان‌طورکه می‌دانید، اگر افراد مشغول کار در ایتالیا باشند، به مجوز کار نیز نیاز دارند.

تمدید کارت پرمسو

افرادی که پیش‌تر کارت پرمسو را دریافت کرده‌اند، می‌توانند آن را تمدید کنند که بسته به طول مدت آن، باید به‌ترتیب زیر عمل کنند:

  • اجازۀ اقامت شش‌ماهه: حداقل ۳۰ روز پیش از پایان اعتبار
  • اجازۀ اقامت یک‌ساله: حداقل ۹۰ روز پیش از پایان اعتبار
  • اجازۀ اقامت دو‌ساله: حداقل ۹۰ پیش از پایان اعتبار

ناگفته نماند انجام مراحل تمدید اعتبار کارت پرمسو مانند دریافت اجازۀ اقامت برای اولین‌بار است که پیش‌تر دربارۀ آن توضیح دادیم.

اجازۀ اقامت دائم

پس از پنج سال زندگی در ایتالیا، افراد می‌توانند برای اجازۀ اقامت دائم درخواست دهند که با دریافت آن از شرایطی مشابه شهروندان ایتالیا بهره‌مند می‌شوند‌. برخی از این شرایط عبارت‌اند از: کار و زندگی در دیگر کشورهای اروپایی بدون نیاز به ویزا یا مجوز کار، استفاده از امکانات دولت مانند امکانات مخصوص افراد معلول و کم‌توان‌ و... . گفتنی است پس از دَه سال زندگی در این کشور (با اجازۀ اقامت دائم) نیز، افراد می‌توانند برای دریافت شهروندی ایتالیا اقدام کنند.

منابع: