ایتالیا یکی از کشورهای جذاب و مشهور اروپای‌غربی به‌شمار می‌آید که زندگی در آن برای بیشتر مردم رضایت‌بخش است. عمر متوسط بانوان و آقایان ساکن این کشور مدیترانه‌‌ای به‌ترتیب ۸۵.۱ و ۷۹.۶ سال است که نشان می‌دهد وضعیت بهداشت و سیاست‌های درمانی ایتالیا مناسب است. بیمه در ایتالیا یکی از موضوع‌هایی است که سبب می‌شود بسیاری از مهاجران این کشور را برای زندگی انتخاب کنند؛ زیرا وضعیت بسیار مطلوبی دارد. در این مطلب، دربارۀ بیمه در ایتالیا بیشتر آشنا خواهیم شد؛ پس تا پایان، با ما همراه باشید.

سیستم مراقبت درمانی ایتالیا

سیستم بیمه در ایتالیا به‌گونه‌ای است که شهروندان و ساکنان این کشور را زیر پوشش قرار می‌دهد و مراقبت‌های درمانی دولتیِ آن نیز رایگان است. آزمایش، دارو، جراحی در دوران بستری‌بودن فرد در بیمارستان‌، ملاقات با پزشک خانواده و خدمات پزشکی پزشکان اطفال و سایر متخصصان‌، درمان‌های سرپایی و خدمات دندان‌پزشکی از‌جمله درمان‌ها و خدمت‌های پزشکی است که زیر پوشش سیستم درمانی دولتی قرار دارد و افراد مبلغ کمی بابت آن پرداخت می‌کنند.

گفتنی است کیفیت تجهیزات سیستم درمانی دولتی در ایتالیا بسته به شهر و منطقۀ مدنظر متفاوت خواهد بود. با اینکه غالباً کیفیت خدمات بیمارستان‌های دولتی این کشور مطلوب است، برخی از آن‌ها چندان رضایت‌بخش نیستند. افرادی که تمایل دارند به ایتالیا بروند، بهتر است پیش از مهاجرت، کارهای مربوط به بیمه را انجام دهند؛ زیرا صدور اجازۀ اقامت بدون آن امکان‌پذیر نخواهد بود.

اکثر مهاجران شاغل در ایتالیا می‌توانند از بیمۀ دولتی این کشور بهره‌مند شوند. به‌منظور اطلاع از واجد‌شرایط بودن یا نبودن، باید به نزدیک‌ترین مرکز بهداشت دولتی (ASL) مراجعه و برای قرار ملاقات با پزشک ثبت‌نام کنند. درصورت ثبت‌نام، برای آنان کارت و شمارۀ سلامت صادر خواهد شد که نشان‌دهندۀ امکان داشتن قرار ملاقاتِ رایگان با پزشک مدنظر است.

بیمۀ درمانی خصوصی در ایتالیا

معمولاً مهاجران و شهروندان ایتالیایی برخوردار از وضعیت مالی بهتر علاوه‌بر خدمات درمانی دولتی، می‌توانند با پرداخت هزینه از خدمات بیمۀ خصوصی نیز استفاده کنند. بیمۀ درمانی خصوصی به افراد این امکان را می‌دهد که آزادانه دکتر و متخصص مدنظرشان را انتخاب کنند و برای درمان به بیمارستان‌های خصوصی بروند. گفتنی است با بهره‌بردن از بیمۀ درمانی خصوصی، دیگر به زمان انتظار طولانی برای وقت‌گرفتن نیازی نخواهد بود. همچنین، درست است که بیمارستان‌های خصوصی ایتالیا بسیار مجهز‌ند؛ اما کیفیت خدماتی هم در بیمارستان‌های دولتی و هم بیمارستان‌های خصوصی ایتالیا بسیار مطلوب است. شایان ذکر است که هزینۀ بستری‌شدن در بیمارستان‌های خصوصی ایتالیا بدون بهره‌بردن از بیمۀ درمانی خصوصی این کشور بسیار هنگفت است.

انواع بیمۀ درمانی خصوصی

بیمۀ درمانی خصوصی در ایتالیا دو نوع است: ۱. شرکتی (Corporate) که سازمان‌ها و شرکت‌ها کارمندان‌ و گاهی خانواده‌هایشان را با آن زیر پوشش قرار می‌دهند؛ ۲. غیرشرکتی (Non-corporate) که افراد با آن خود یا خانواده‌هایشان را بیمه می‌کنند.

دارو و داروخانه‌های ایتالیا

بیشترِ داروخانه‌های ایتالیا مؤسسه‌های کوچک و خانوادگی هستند که تنها با اقلام دارویی سروکار دارند. داروسازان و افراد شاغل در داروخانه‌ها معمولاً بسیار خبره هستند و اغلب امکان دارد که دارویی را بدون نسخۀ پزشک نیز به افراد تجویز کنند. مهاجرانی که در شهرهای بزرگ‌تر زندگی می‌کنند، به‌راحتی می‌توانند داروخانه‌های شبانه‌روزی اطرافشان را پیدا کنند؛ اما ساکنان نواحی روستایی سخت‌تر می‌توانند به چنین داروخانه‌هایی دسترسی داشته باشند. همچنین، کسانی که زیر پوشش بیمۀ درمانی دولتی هستند، بیشترِ داروها را می‌توانند با هزینه‌ای ارزان‌تر تهیه کنند. نکتۀ مهم دیگر اینکه از‌آنجا‌که نام‌های تجاری داروها از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، حتماً نام اصلی داروها را بدانید.

خدمات اورژانسی و شماره‌های ضروری

درصورت نیاز به هرگونه خدمات اورژانسی پزشکی، حتماً با شمارۀ ۱۱۸ تماس بگیرید. همچنین، افرادی که به زبان ایتالیایی مسلط نیستند، می‌توانند با شمارۀ ۱۱۲ تماس بگیرند. شمارۀ ۱۱۲ (شمارۀ اورژانس عمومی اروپا) برای کسانی بسیار مناسب خواهد بود که به انگلیسی یا هر زبان خارجی دیگری صحبت می‌کنند.

دراین‌میان، دو نکتۀ مهم وجود دارد که مهاجران باید به آن دقت کنند: ۱. زمان انتظار برای اورژانس در نواحی روستایی بیشتر است؛ ۲. در مواقع اورژانسی، بهتر است شمارۀ سفارت یا کنسولگری کشور مبداً را همراه داشته باشند.

منابع: