شرایط مربوط به رانندگی در کانادا (دریافت گواهینامۀ رانندگی، بیمۀ خودرو، قوانین رانندگی و خرید یا لیزینگ خودرو) یکی از موضوع‌هایی است که علاقه‌مندان به رانندگی در این کشور باید از آن مطلع باشند. در این مطلب، قصد داریم دربارۀ چندوچون رانندگی در کانادا توضیحاتی ارائه دهیم. در‌صورت داشتن سؤال و ابهام، با ما تماس بگیرید یا فرم مشاوره رایگان را پر کنید تا مشاوران ما با شما تماس بگیرند.

گواهینامۀ رانندگی در کانادا

افرادی که به تازگی برای تحصیل در کانادا ، مهاجرت تحصیلی به کانادا کرده اند، تمایل دارند در کانادا رانندگی کنند، باید بدانند به‌منظور قانونی رانندگی کردن، باید گواهینامۀ رانندگی داشته باشند؛ گواهینامه‌ای که دولت کانادا در شهر یا استان محل سکونتشان صادر کرده باشد. ساکنان کانادا با داشتن گواهینامه می‌توانند در سراسر کانادا رانندگی کنند. افرادی که گواهینامۀ معتبر رانندگی کشور خودشان را دارند، احتمالاً مدت کوتاهی بعد از ورودشان می‌توانند بدون نیاز به گواهینامۀ کانادایی رانندگی کنند؛ اما قوانین هر شهر و استان با یکدیگر تقاوت دارد؛ ازاین‌رو، بهتر است برای اطلاع از جزئیات، قوانین مربوط به شهر محل سکونتشان را مطالعه کنند. کسانی که می‌خواهند از گواهینامۀ رانندگی خارجی در کانادا استفاده کنند، باید در کشور خودشان گواهینامه بین المللی دریافت کنند. درحقیقت، مجوز رانندگی بین‌المللی (IDP) نسخه‌ای ترجمه‌شده از گواهینامۀ افراد به زبان‌های فرانسوی و انگلیسی است.

فرایند دریافت گواهینامۀ رانندگی در کانادا بسته به شهر یا استان محل سکونت و پیشنیۀ رانندگی افراد، متفاوت و ممکن است شامل این مراحل باشد:

  • یک آزمون کتبی دربارۀ قوانین جاده (آیین‌نامه)
  • یک تا دو آزمون رانندگی (آزمون عملی)

همچنین، ممکن است نیاز باشد که به‌منظور دریافت دروس موردنیاز برای آزمون‌های رانندگی مبلغی پرداخت کنید. پس از طی مراحل موردنیاز و دریافت گواهینامۀ رانندگی، به تاریخ اعتبار آن دقت کنید؛ زیرا پس از گذشتن تاریخ اعتبار، باید آن را به‌روز کنید.

بیمۀ خودرو

درصورت تمایل به رانندگی در کانادا، باید بدانید که رانندگی با خودرو فاقد بیمه غیرقانونی است. اگر فردی در کانادا خودرو داشته باشد، آن را باید بیمه کند. همچنین، اگر خودرو از‌آنِ خود فرد نیست و با خودرو یکی از دوستان یا آشنایش رانندگی می‌کند، باید مطمئن شود که او نیز در برنامۀ بیمۀ خودرو آن فرد در نظر گرفته شده است. برنامۀ بیمه خودرو در کانادا دو نوع است که می‌توان یکی یا هر دو را انتخاب کرد:

  • بیمۀ پوشش‌دهندۀ خسارت به خودرو و خود فرد
  • بیمۀ پوشش‌دهندۀ خسارت مربوط به دیگران

هزینۀ بیمۀ خودرو بسته به عواملی نظیر سن، سابقۀ رانندگی، محل زندگی، تجربۀ رانندگی متقاضی و نیز شرکت بیمه‌کننده متفاوت خواهد بود. بنابراین، بهتر است ابتدا با خدمات زیرپوشش هریک از بیمه‌ها آشنا شوید و پیش از بیمه‌کردن، با چند شرکت دربارۀ هزینه‌های آن مشورت کنید.

قوانین رانندگی در کانادا

قوانین رانندگی در کانادا

پیش از شروع رانندگی در این کشور، باید قوانین رانندگی در کانادا را یاد بگیرید؛ بنابراین، زمانی را برای یادگیری مدنظر قرار دهید تا بتوانید با خیال راحت در سرتاسر این کشور و شهر و استان محل سکونتتان رانندگی کنید. به‌منظور آشنایی با قوانین رانندگی و دریافت فهرستی کامل از قوانین و مقررات، به دپارتمان‌های مربوط به رانندگی یا مراکز خدماتی مراجعه یا آن را آنلاین و از فروشگاه‌ها تهیه کنید. شایان ذکر است قوانین رانندگی در کانادا به‌طور سختگیرانه‌ای پیگیری می‌شود و هرگونه سهل‌انگاری در انجام آن‌ها مجازات سنگینی به‌دنبال خواهد داشت.

با مطالعۀ قوانین مربوط به رانندگی، در‌صورت بروز خسارت با حفظ خون‌سردی می‌توان کار درست را انجام داد. به‌عنوان مثال، ترک‌کردن صحنۀ تصادف در کانادا جرمی بزرگ محسوب می‌شود و اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید، باید این کارها را انجام دهید:

  • برای فراخواندن پلیس و آمبولانس، با شمارۀ اضطراری ۹۱۱ تماس بگیرید.
  • تا زمان رسیدن خدمات اورژانس به محل تصادف، همان‌جا منتظر بمانید.
  • اطلاعاتی نظیر نام، نشانی، شماره‌تلفن، شمارۀ گواهینامۀ رانندگی، نام شرکت بیمه‌کنندۀ خودرو و شمارۀ بیمه را در‌اختیار راننده‌ای که با او تصادف کرده‌اید، قرار دهید.

خرید یا لیزینگ خودرو

اولین گام برای خرید یا لیزینگ خودرو در کانادا، جست‌وجو در اینترنت یا تماس با وزارت حمل‌ونقل داخلی شهر و استان محل سکونت است تا بتوان مراکز اجاره‌دهندۀ خودرو یا فروشنده‌ها را پیدا کرد. کسانی که می‌خواهند تنها برای مدت کوتاهی خودرو داشته باشند، بهتر است از مرکز اجاره‌دهنده خودروِ موردنیازشان را اجاره کنند؛ البته هنگام اجاره باید به بیمۀ خودرو نیز دقت کنند.

به‌منظور خرید خودرو صفر یا کارکرده، می‌توان از‌طریق معامله‌گرهای خودرو یا افرادی اقدام کرد که در حال فروش خودروهایشان هستند‌. کسانی که تمایل دارند خودرو اجاره کنند، می‌توانند از‌طریق معامله‌گرهای خودرو اقدام کنند. لیزینگ یا اجارۀ خودرو قراردادی است بین فرد معامله‌گر و فرد اجاره‌کنندۀ خودرو که در آن، فرد به پرداخت هزینه‌ به‌منظور استفاده از خودرو برای مدتی معین و بازگرداندن آن با همان شرایط اولیه متعهد خواهد شد.