شهروندان کانادا یا دارندگان اقامت دائم این کشور ممکن است تمایل داشته باشند برای دریافت بیمۀ سلامت عمومی این کشور اقدام کنند‌؛ زیرا این نوع بیمه بیشترِ خدمات مربوط به مراقبت‌های درمانی را پوشش می‌دهد و افراد با داشتنش نیازی به پرداخت هزینه برای خدمات درمانی زیر پوشش نخواهند داشت. شایان ذکر است وضعیت بیمه در کانادا به گونه‌ای است که هنگام استفاده از خدمات درمانی عمومی، ارائۀ کارت بیمۀ درمانی یا بیمۀ سلامت به بیمارستان یا کلینیک الزامی است.

بد نیست بدانید هرکدام از شهرها و استان‌های کانادا برنامۀ بیمۀ درمانی خاص خود را دارند و افراد پیش از هر چیزی، باید از خدمات زیر پوشش بیمۀ آن شهر و استان مطلع شوند. همچنین، خدمات پزشکی اورژانسی در تمام شهرها و استان‌های این کشور حتی برای افراد بی‌بهره از کارت درمانی دولتی به‌رایگان انجام می‌شود؛ البته ممکن است بسته به وضعیت مهاجرتی آنان، محدودیت‌هایی وجود داشته باشد.

ناگفته نماند در‌صورت بروز مشکل اورژانسی خارج از شهر و استان محل سکونت خود، می‌توانید به نزدیک‌ترین بیمارستان مراجعه کنید؛ زیرا کلینیک‌ها از افراد ساکن در خارج از شهر و استانشان هزینه دریافت می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با وضعیت بیمه در کانادا، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا پایان مطالعه کنید. افزون‌براین، در‌صورت نیاز به اطلاعات بیشتر دربارۀ بیمۀ دانشجویی و کارت بیمۀ دانشجویی و شرکت‌های بیمۀ دانشجویی در کانادا، بهتر است به این صفحه مراجعه کنید.

مدت زمان انتظار دریافت بیمۀ دولتی

در برخی مناطق کانادا، افراد برای دریافت بیمۀ سلامت دولتی گاهی باید سه ماه منتظر بمانند؛ البته برای اطلاع از زمان دقیق انتظار، بهتر است با وزارت بهداشت شهر یا استانشان تماس بگیرند. گفتنی است وضعیت بیمه در کانادا به گونه‌ای است که افراد در مدت زمان انتظار و پیش از دریافت بیمۀ دولتی، باید بیمۀ درمانی خصوصی داشته باشند تا نیازهایشان را در این مدت پوشش دهند.

بیمۀ درمانی خصوصی

بیمۀ درمانی یا سلامت دولتی، تنها برخی از خدمات پزشکی و درمانی را پوشش می‌دهد؛ بنابراین، افراد در کانادا ممکن است به بیمۀ درمانی یا سلامت خصوصی نیز نیاز داشته باشند تا بتوانند از خدماتی استفاده کنند که بیمۀ درمانی عمومی کاملاً پوشش نمی‌دهد. برخی از خدمات زیر پوشش بیمۀ خصوصی عبارت‌اند از: داروهای نسخه‌ای، مراقبت‌های مربوط به دندان، فیزیوتراپی، خدمات آمبولانس و عینک طبی. همچنین، افراد شاغل در کانادا می‌توانند از خدمات مازاد درمانی‌ای بهره ببرند که شرکت یا سازمان محل کارشان ارائه می‌دهد.

بیمۀ درمانی موقت

در برخی مواقع، IFHP (برنامۀ موقت سلامت یا درمانی فدرال) بیمۀ درمانی موقتی برای پناهندگان و افراد محافظت‌شده و مدعیان پناهندگی در نظر می‌گیرد. به‌بیان‌بهتر، بیمۀ درمانی موقت این افراد و وابستگانشان را تا زمانی زیر پوشش قرار می‌دهد که مشمول شرایط دریافت بیمۀ دولتی یا خصوصی باشند. درصورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر دربارۀ موارد درمانی اورژانسی، می‌توانید با PHAC (اورژانس درمانی دولتی کانادا) ارتباط برقرار کنید. این مرکز اطلاعات لازم را به چندین زبان ارائه می‌دهد.

بیمۀ درمانی برای گردشگران

وضعیت بیمه در کانادا به گونه است که متأسفانه گردشگران نمی‌توانند از سیستم مراقبت درمانی دولتی کانادا استفاده کنند؛ بنابراین، منطقی‌ترین راه برای بهره‌بردن از خدمات درمانی در طول مدت کوتاهِ اقامت در کانادا، استفاده از بیمۀ درمانی خصوصی یا بیمۀ سفر است. به‌طورکلی، استفاده از بیمۀ درمانی فقط برای افراد مقیم کانادا امکان‌پذیر است و تنها افرادی می‌توانند از این بیمه استفاده کنند که به‌صورت قانونی اجازه دارند در کانادا اقامت کنند و درحال‌حاضر در یکی از استان‌ها و شهرهای کانادا ساکن هستند. ازاین‌رو، افرادی نظیر گردشگران یا کسانی که قصد دارند به این کشور مسافرت کنند، نمی‌توانند از این نوع بیمه استفاده کنند.

خدمات بیمۀ دولتی و خصوصی

سیستم درمانی کانادا به‌گونه‌ای طراحی شده است که خدمات ضروری درمانی و بیمارستانی را به افراد ارائه دهد. بااین‌حال، ازآنجاکه CHA دقیقاً تعیین نکرده است که چه خدماتی در این دسته از خدمات قرار گیرند، هر شهر و استانی می‌تواند خدمات ضروری خاصی برای افراد زیر پوشش در نظر بگیرد که در بسیاری از مواقع، خدمات مربوط به سلامت دندان و بینایی و دارو را پوشش نمی‌دهد. شایان ذکر است که به‌دلیل محدودیت در پوشش خدمات بیمۀ دولتی، حدود دوسوم مردم کانادا از بیمۀ خصوصی نیز بهره می‌برند که برخی از خدمات زیر پوشش این بیمه عبارت‌اند از: داروهای نسخه‌ای، مراقبت‌های مربوط به دندان، فیزیوتراپی، خدمات آمبولانس و عینک طبی.

هزینۀ بیمۀ درمانی

یکی از نکته‌های مهم این است که بیمۀ درمانی در کانادا رایگان نیست. با اینکه گاهی مردم می‌گویند بیمۀ درمانی در این کشور رایگان است، درحقیقت کانادایی‌ها از‌طریق مالیات هزینۀ بیمۀ درمانی را پرداخت می‌کنند. گفتنی است تخمین میزان هزینه‌ای که کانادایی‌ها برای بیمۀ درمان دولتی پرداخت می‌کنند، کار آسانی نیست؛ زیرا همان‌طورکه گفتیم، این هزینه از‌طریق مالیات به دولت پرداخت می‌شود و مستقیماً مبلغی برای بیمۀ درمانی در نظر گرفته نمی‌شود. در گزارش جدیدی که با عنوان The Price of Public Health Care Insurance, 2021 منتشر شده است،Nathaniel Li و Milagros Palacios و Bacchus Baruaاظهار کرده‌‌اند که دانستن هزینۀ واقعی بیمۀ درمانی دشوار است و با انجام محاسبات نیز، به‌سختی می‌توان به هزینۀ بیمۀ درمانی پی برد؛ زیرا هزینۀ مشخصی برای مالیات بیمۀ درمانی در نظر گرفته نشده است. بااین‌حال، براساس این گزارش هزینه‌های بیمۀ درمانی عمومی به صورت سالانه برای کانادایی‌ها ازاین‌قرار است‌:

یک والد و یک فرزند ۳،۹۰۹ دلار
یک نفر مجرد ۴،۲۹۶ دلار
زوج بدون فرزند ۱۳،۵۳۳ دلار
زوج و یک فرزند ۱۳،۷۴۶ دلار

براساس تحقیقات دیگری با عنوان Research by Monster، متوسط هزینۀ بیمۀ درمانی در ماه به شرح زیر است:

حدود ۱۵۷ دلار کانادا هر خانواده
۴۷ دلار کانادا هر مرد مجرد
۸۰ دلار کانادا هر زن مجرد

افزون‌براین، متوسط سالانۀ هزینۀ بیمۀ درمانی خصوصی تقریباً ۷۵۶ دلار کانادا به‌ازای هر نفر است؛ یعنی ماهانه مبلغی درحدود ۶۳ دلار کانادا.

منابع: