همان‌طورکه در مطلب شوک فرهنگی در کانادا و شوک فرهنگی در فرانسه اشاره کردیم، آشنایی با فرهنگ‌های متفاوت در کشورهای مختلف یکی از موضوع‌های ضروری برای جلوگیری از شوک فرهنگی است؛ بنابراین، در این مطلب تصمیم گرفتیم تا دربارۀ شوک فرهنگی در آلمان نیز صحبت کنیم.

زبان آلمانی

بسیاری از مردم آلمان به زبان انگلیسی مسلط هستند و آن را زبان دوم خود می‌دانند؛ اما تضمینی مبنی‌بر تسلط همۀ مردم آلمان به زبان انگلیسی وجود ندارد. نکتۀ مهم دیگر اینکه حتی اگر زبان تدریس رشته و دانشگاه مدنظرتان انگلیسی است، بهتر است سعی کنید زبان آلمانی را یاد بگیرید. مردم آلمان نیز دوست دارند افراد خارجی زبانشان را یاد بگیرند و حتی در این زمینه می‌توان از آنان کمک گرفت.

غذا

یکی از شوک‌های فرهنگی در آلمان، به‌خصوص برای افرادی که گوشت نمی‌خورند، این است که غذاهای آلمانی غالباً بر‌پایۀ گوشت هستند و به‌طورکلی، حجم زیادی از پروتئین را شامل می‌شوند.

ارتباطات

مهم‌ترین شوک فرهنگی در آلمان را می‌توان در برقراری ارتباط یافت؛ زیرا مردم آلمان در ابتدا بسیار غیرصمیمی و بی‌احساس به‌نظر می‌رسند. این موضوع تنها بدین‌دلیل است که آنان به خلوت یکدیگر احترام می‌گذراند؛ بنابراین، مراقب باشید که مزاحم خلوت آلمانی‌ها نشوید. از نظر مردم آلمان، صحبت‌کردن با صدای بلند یا عصبانی‌شدن در مکان‌های عمومی و در‌آغوش‌گرفتن افراد غریبه بسیار غیرمحترمانه است. ناگفته نماند مردم آلمان بسیار رُک هستند که این میزان از صداقت ممکن است در فرهنگ‌های دیگر دور از ادب باشد؛ پس از رُک‌گویی آنان ناراحت نشوید.

فضای رستوران‌ها

یکی دیگر از موضوع‌هایی که ممکن است افراد خارجی را دچار شوک فرهنگی کند، جوّ حاکم بر بیشترِ رستوران‌های این کشور است. درحقیقت، تقریباً در اغلب رستوران‌های آلمان صدای موسیقی شنیده نمی‌شود و این موضوع بدین‌دلیل است که آلمانی‌ها درمقایسه‌با ملل دیگر، مانند آمریکایی‌ها آرام‌تر هستند. همچنین، اگر فردی در رستوران با صدای بلند صحبت کند، عکس‌العمل دیگران با او چندان دوستانه نخواهد بود. گفتنی است تعداد گارسون در رستوران‌های این کشور زیاد نیست و اگر هم به تعداد کافی باشد، دیر‌به‌دیر به مشتریان سر می‌زنند. همچنین، صورت‌حساب را باید از گارسون بخواهید و علاوه‌بر پرداخت هزینۀ غذا، انعام نیز به او بدهید.

در پایان، بد نیست بدانید که شوک فرهنگی در آلمان تقریباً برای تمامی افراد خارجی رخ می‌دهد؛ زیرا روش زندگی‌کردن مردم این کشور با مردم کشورهای دیگر بسیار تفاوت دارد و تنها کاری که می‌‌توان برای تعدیل آن انجام داد، این است که خون‌سردی‌تان را حفظ کنید و از آنان ناراحت نشوید و سعی کنید مانند خودشان با آنان ارتباط برقرار کنید.

منابع: