همان‌طورکه ممکن است در مطالب متعددی خوانده باشید، فرانسه ازجمله کشورهایی است که مهاجرانش را با عجایب زیادی روبه‌رو می‌کند و تنها دلیل این موضوع آن است که فرهنگ این کشور کمی سخت‌گیرانه‌تر از دیگر کشورهاست و مردم فرانسه نیز حساسیت زیادی به آن دارند. بنابراین پیش از رفتن به این کشور، بهتر است با برخی از رسم‌ها و تفاوت‌های فرهنگی این کشور آشنا شوید تا از شوک فرهنگی در فرانسه جلوگیری کنید. در این مطلب، دربارۀ برخی از تفاوت‌های فرهنگی مهم در این کشور مطرح اروپایی صحبت خواهیم کرد.

زمان‌بربودن کارهای اداری

یکی از اولین شوک‌های فرهنگی در فرانسه این است که معمولاً همه‌چیز زمان‌بر است، حتی بیشتر از ایران! به‌عنوان مثال، اگر بخواهید حساب بانکی باز کنید، ابتدا باید وقت بگیرید و سپس مدارکتان را آماده کنید. درادامه، به بانک بروید و بعد از انجام کارهای اداری، چند هفته نیز برای گرفتن کارت بانکی‌تان صبر کنید. البته این مورد فقط یک مثال بود و کارهای دیگری نظیر دریافت مجدد کارت اقامت نیز زمان‌بر خواهد بود.

استفاده از چک

یکی دیگر از عادات عجیبِ اغلب مردم فرانسه این است که برای پرداختی‌هایشان از چک استفاده می‌کنند! منظور ما از چک دقیقاً همان چک‌های کاغذی است که باید از دسته‌چک جدا و امضا شود؛ بنابراین، تعجب نکنید اگر فردی فرانسوی حتی برای خریدش در مغازه‌های خواروبارفروشی، از چک برای تسویه‌حساب استفاده کند.

اعتراض‌کردن

یکی از راه‌های اصلی برای جلوگیری از شوک فرهنگی این است که خودتان نیز بخشی از همان رسومی شوید که ممکن است شما را دچار شوک فرهنگی کند! به‌عنوان مثال، اعتراض‌ها و تظاهرات در فرانسه یکی از راه‌های رایجی است که مردم با آن خواسته‌شان را نشان می‌دهند و این موضوع ممکن است مهاجران را بسیار شگفت‌زده کند.

ساعت بشته‌شدن مغازه‌ها

از دیگر اتفاق‌هایی که ممکن است مهاجران را سردرگم کند، این است که غالباً در شهرهای کوچک فرانسه، بسیاری از مغازه‌ها بین ساعات ۱۲ تا ۱۴ برای ناهار بسته می‌شود. گاهی نیز صاحبان مغازه‌ها حدود ساعات ۱۷ یا ۱۸ دوباره تعطیل می‌کنند. ناگفته نماند تقریباً هیچ مغازه‌ای در روز یکشنبه و گاه در روز دوشنبه باز نیستند.

سیگار‌کشیدن بیشتر مردم

در فرانسه بیشترِ خانم‌ها و آقایان سیگار می‌کشند؛ بنابراین، اگر به بوی سیگار آلرژی دارید، بهتر است فرانسه را اصلاً برای زندگی انتخاب نکنید؛ زیرا برای مردم این کشور اهمیتی ندارد که به بوی سیگار چه حسی دارید!

در صورت تمایل به زندگی و تحصیل در فرانسه، می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه و مهاجرت تحصیلی به فرانسه از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

منبع: