دانشجویان با تحصیل در کالج‌های آلمان برای ورود به دانشگاه و رشتۀ موردعلاقه‌شان آمادگی لازم را به‌دست می‌آورند؛ آن دسته از دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های آلمان را دارند؛ ولی مدارک تحصیلی‌شان با معیارهای سیستم آموزشی این کشور مطابقت ندارد، ملزم به گذراندن دورۀ یک یا دوسالۀ کالج هستند که در آلمان، با عنوان Studienkolleg شناخته می‌شود. این دوره‌ها باتوجه‌به رشته‌های تحصیلی به چهار دسته تقسیم می‌شوند: ۱. T-Kurs: زبان آلمانی، ریاضی، فیزیک، شیمی و انفورماتیک؛ ۲. M-Kurs: زبان آلمانی، ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی؛ ۳. W-Kurs: زبان آلمانی، ریاضی، اقتصاد، تجارت و جامعه‌شناسی؛ ۴. G-Kurs: زبان آلمانی، تاریخ، ادبیات آلمان، جامعه‌شناسی و آمار. در بین این دوره‌ها، M-Kurs مختص علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه‌ها و رشته‌های پزشکی است. از‌آنجاکه بسیاری از افراد به تحصیل در آلمان در رشته پزشکی تمایل دارند، در این مقاله تصمیم گرفتیم دربارۀ شرایط پذیرش و ویژگی‌های کالج های پزشکی در آلمان توضیح دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

شرایط ورود به کالج‌ های پزشکی در آلمان

M-Kurs یا Medicine-Kurs مختص دانشجویانی است که قصد دارند در رشته‌های پزشکی و زیست‌شناسی و مطالعات دارویی تحصیل کنند. فارغ‌التحصیلان کالج‌های پزشکی باید در آزمون ورودی FSP (Feststellungsprüfung) شرکت کنند و نمرۀ مدنظر برای ورود به دانشگاه‌های پزشکی این کشور را به‌دست آورند. یکی از اهداف اساسی Studienkolleg در آلمان افزایش دانش زبان آلمانی دانشجویان بین‌المللی است؛ به‌همین‌دلیل در سیستم آموزشی کالج‌های پزشکی، کلاس‌های زبان آلمانی تعداد بیشتری را ازآنِ خود کرده‌اند. حداقل سطح زبان آلمانی یا انگلیسی موردنیاز برای ورود به کالج های پزشکی در آلمان B1 یا B2 در نظر گرفته شده است. مراحل ورود به کالج های پزشکی در آلمان بدین‌‌شرح است: ۱. اطلاع از موردتأییدبودن مدارک تحصیلی در سیستم آموزشی آلمان‌؛ ۲. پیدا‌کردن کالج مرتبط با رشتۀ تحصیلی مدنظر؛ ۳. بررسی شرایط و مدارک موردنیاز کالج دلخواه؛ ۴. اطلاع از زمان ثبت‌نام؛ ۵. دریافت ویزای تحصیلی آلمان؛ ۶. شرکت در آزمون ورودی کالج. کالج های پزشکی در آلمان معمولاً شرایط ویژۀ خودشان را دارند؛ ولی به‌طورکلی ارائۀ این مدارک الزامی است: مدرک تحصیلی مقاطع قبلی، ریزنمره‌های مقاطع قبلی، مهارت و دانش زبان آلمانی یا انگلیسی، رزومه و رونوشت ترجمۀ معتبر تمامی مدارک موردنیاز.

آزمون FSP

بسیاری از دانشجویان بین‌المللی برای ورود به دانشگاه‌های پزشکی آلمان علاوه‌بر ارائۀ مدرک دورۀ متوسطه، به کسب نمرۀ لازم از آزمون FSP نیز نیاز دارند. این آزمون حضوری و آنلاین برگزار می‌شود و دانشجویانی که قصد دارند در امتحان حضوری شرکت کنند، باید به شهر مونیخ بروند. آزمون FSP از سه بخش تشکیل شده است‌:۱. بخش اول ۲۰ دقیقه زمان می‌برد و در آن، مکالمۀ بین شرکت‌کننده و بیمار شبیه‌سازی می‌شود و متقاضی باید با استفاده از پرسش‌‌و‌پاسخ علت بیماری را پیدا کند؛ ۲. برای بخش دوم نیز ۲۰ دقیقه زمان در نظر گرفته شده است و متقاضی باید با استفاده از اصطلاحات پزشکی، گزارشی از بخش اول آزمون تهیه و ارائه کند ؛ ۳. در بخش سوم و ۲۰ دقیقۀ پایانی آزمون، مکالمه‌ای بین شرکت‌کننده و دکتر شبیه‌سازی می‌شود که در آن، متقاضی باید مشخصات و ویژگی‌های شخص بیمار در بخش اول را باتوجه‌به گزارش تهیه‌شده در بخش دوم معرفی کند. در این بخش، متقاضی باید آمادگی پاسخ‌گویی شفاف و صریح به پرسش‌های مختلف را داشته باشند.

گفتنی است کسب حداقل ۶۰درصد نمرۀ کامل در هر بخش برای گذراندن آزمون FSP الزامی است. فارغ‌التحصیلان کالج های پزشکی در آلمان به‌منظور شرکت در آزمون FSP باید در این زمینه‌ها آمادگی لازم را به‌دست آورند: اصطلاحات پزشکی، فرایند کارهای مختلف پزشکی، تاریخچۀ پزشکی، نامه‌های پزشکی، اطلاعات لازم پیش از مداخلات پزشکی، عبارت‌های رایج در برخورد با بیمار و برخورد حرفه‌ای با همکاران. پس از سپری‌کردن موفقیت‌آمیز آزمون FSP، دانشجویان این فرصت را خواهند داشت که در دانشگاه‌های آلمان در رشته‌های پزشکی، زیست‌شناسی، دندان‌پزشکی، بیوشیمی، داروسازی و میکروبیولوژی تحصیل کنند.

کالج دوسلدورف

یکی از کالج های پزشکی آلمان برای گذراندن دوره‌های M-Kurs کالج دوسلدورف است. در این کالج، دانشجویان دروس زبان آلمانی، زیست‌شناسی، فیزیک و شیمی را در دو نیمسال تحصیلی و ۳۶ هفته مطالعه می‌کنند. آنان برای ورود به کالج دوسلدورف به سطح B1 یا B2 زبان آلمانی نیاز دارند و ۴۹۵ یورو بابت ثبت‌نام و ۵،۵۰۰ یورو در سال بابت شهریه باید بپردازند. شایان ذکر است امتحان نهایی دروس زیست‌شناسی و زبان آلمانی و فیزیک به‌صورت کتبی و درس شیمی به‌صورت شفاهی برگزار می‌شود. دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در کالج دوسلدورف می‌توانند برای دو نیمسال زمستان و تابستان ثبت‌نام کنند.

کالج مونیخ

کالج مونیخ (Munchen College) یکی دیگر از کالج های پزشکی آلمان است که سالانه از حدود ۳۰۰ نفر دانشجو از ۶۰ کشور مختلف میزبانی و علاوه‌بر دوره‌های پزشکی (M-Kurs)، دوره‌های مقدماتی دیگری مثل G-Kurs و T-Kurs برگزار می‌کند. سطح زبان آلمانی دانشجویان برای ورود به کالج مونیخ باید حداقل B1 باشد و شرکت در آزمون ورودی این کالج نیز الزامی است. گفتنی است فارغ‌التحصیلان کالج مونیخ می‌توانند به‌راحتی از دانشگاه فنی مونیخ و دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان پذیرش بگیرند.

کالج برلین

در فهرست کالج های پزشکی در آلمان، نام کالج برلین نیز به‌چشم می‌خورد. شرایط ورود و تحصیل رشته‌های مقدماتی پزشکی در این کالج مشابه دیگر کالج‌های آلمان است و فارغ‌التحصیلان بعد از سپری‌کردن آزمون FSP، بخت زیادی برای پذیرش از دانشگاه‌ آزاد برلین و دانشگاه هامبولت خواهند داشت.

اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

منابع: