مهاجران هنگام ورود به کشوری دیگر، معمولاً با تفاوت‌هایی فرهنگی‌ مواجه می‌شوند که به‌اصطلاح با عنوان «شوک فرهنگی» شناخته می‌شود و ناآشنایی با آن‌ها پیش از مهاجرت به کشور مدنظر، ممکن است مهاجران را مضطرب کند. در این مطلب، قصد داریم دربارۀ چند شوک فرهنگی در کانادا صحبت کنیم. بااین‌حال، بد نیست بدانید از‌آنجاکه مردم کانادا بسیار صمیمی هستند و با مهاجران با مهربانی رفتار می‌کنند، عموماً مهاجران خیلی راحت با تفاوت‌های فرهنگی در این کشور می‌توانند کنار بیایند.

احترام به حریم شخصی

همان‌طورکه می‌دانید، یکی از سؤال‌های رایجی که در ایران مطرح می‌شود، دربارۀ وضعیت تأهل افراد و دلیل مجردماندن آنان است؛ درحالی‌که سؤال‌هایی از‌این‌دست در کانادا بسیار شخصی است و کانادایی‌ها آن‌ها را اصلاً مناسب نمی‌دانند.

شیوۀ تدریس و یادگیری در کانادا

ازجمله نکته‌های مهمی که متقاضیان دربارۀ تحصیل در کانادا باید بدانند، روش تدریس و یادگیری در این کشور است. سیستم آموزشی در کانادا بدین‌شکل است که کار گروهی را به کار فردی ترجیح می‌دهند و برخلاف کشورهای مختلف دنیا که سیستم آموزشی‌شان اغلب شخص‌محور است، دانشجویان و دانش‌آموزان در کانادا با گروه‌های متنوعی باید در ارتباط باشند. افراد در گروه مسئولیت کارشان را باید بر‌عهده بگیرند؛ اما فراموش نکنید که هیچ‌کسی در گروه نباید تحمیلگر باشد.

توجه به ابعاد مختلف زندگی

یکی دیگر از تفاوت‌های فرهنگی در کانادا که به‌ویژه دانشجویان ایرانی را بسیار متعجب خواهد کرد، این است که مردم این کشور درکنار تحصیل به تمامی ابعاد زندگی خود، نظیر ورزش و مدیتیشن و زندگی اجتماعی اهمیت می‌دهند و مانند دانشجویان ایرانی، تنها کار پسندیده در دوران تحصیل را درس‌خواندن نمی‌دانند و به‌طور‌کلی، زندگی بسیار متعادلی دارند.

اهمیت‌ندادن به پول

با دیدن این عنوان، ممکن است متعجب شوید و به فکر فرو بروید که چطور ممکن است مردم یکی از کشور‌های پیشرفتۀ جهان به پول اهمیت ندهند! منظور ما دقیقاً این نیست که پول برای کانادایی‌ها بی‌ارزش است؛ بلکه می‌خواهیم به این نکته اشاره کنیم که بیشترِ کانادایی‌ها مانند اغلب آسیایی‌ها، پول را معادل امنیت و آرامش نمی‌دانند. با اینکه مردم کانادا برای پول ارزش قائل‌اند، دوستی‌ها و تصمیم‌های سرنوشت‌ساز زندگی‌شان را به مسائل مادی گره نمی‌زنند و همین موضوع نیز آنان را به افراد معتمدی تبدیل می‌کند.

لذت‌بردن از مکالمه

بسیاری از ایرانیان پیش از رفتن به کشورهای خارجی، گمان می‌کنند مردم هیچ‌کدام از کشورها به صحبت‌کردن با افراد غریبه تمایلی ندارند. این تصور دربارۀ مردم بیشترِ کشورهای اروپا درست است؛ ولی اغلب مردم کانادا بسیار خون‌گرم و صمیمی هستند که به صحبت‌کردن و شروع مکالمه با دیگران علاقۀ فراوانی دارند. برخی از موضوع‌های بسیار مناسب برای شروع مکالمه با کانادایی‌ها عبارت‌اند از: آب‌وهوا، ورزش، تفریحات دلخواه، اتفاقات مهم رخ‌داده و دیگر موضوع‌های غیرشخصی. گفتنی است این گزینه را به‌عنوان شوک فرهنگی در کانادا نمی‌توان به‌حساب آورد‌؛ اما دانستنش خالی از لطف نیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ مردم کانادا، مطلب آداب و رسوم مردم کانادا را نیز می‌توانید مطالعه کنید.

منبع: