دولت کانادا در پژوهشی، دربارۀ تأثیر پاندمی ویروس کرونا بر بازارهای کار و مشاغل هر استانِ این کشور تحقیق و به نام برخی از مشاغل مورد نیاز در ساسکاچوان و استان‌های دیگر پس از پاندمی اشاره کرده است. همه‌گیری ویروس کرونا در دنیا مشاغل زیادی را تحت‌تأثیر قرار داده و آن‌ها را دستخوش تغییرات منفی کرده است. در این همه‌گیری، افراد زیادی شغلشان را از دست داده‌اند یا ساعت‌های کاری‌شان کاهش پیدا کرده است؛ اما برخی مشاغل نیز بر‌اثر آن، سِمَت‌های شغلی خالی بیشتری از گذشته پیدا کرده‌اند. در این مقاله، با تعدادی از مشاغل مورد نیاز در ساسکاچوان پس از پاندمی کووید-۱۹ آشنا خواهیم شد.

فروشنده و مشاور املاک

فروشندگان و مشاوران املاک مأمور خرید یا فروش املاک هستند. آنان معمولاً در زمینۀ فروش خانه‌ها، آپارتمان‌ها، ساختمان‌های تجاری و املاک دیگر به خریداران فعالیت می‌کنند. میزان استخدام فروشندگان و مشاوران املاک در پاندمی کووید-۱۹ تحت‌تأثیر منفی قرار نگرفت و تقاضا برای خرید املاک پس از پاندمی همچنان چشمگیر بود. در طول همه‌گیری کرونا، بازدید مجازی از املاک باعث منعطف‌تر‌شدن زمینۀ کاری مشاوران املاک شد و به بازاریابی املاک برای خریداران احتمالی بسیار کمک کرد. ازاین‌رو، این شغل را از مشاغل موردنیاز در ساسکاچوان در دوران شیوع ویروس کرونا می‌توان دانست.

راننده کامیون

رانندگان کامیون محصولات مختلف را به استان‌ها یا حتی کشورهای دیگر منتقل می‌کنند و به استخدام شرکت‌های حمل‌ونقل بار یا تولید و توزیع محصولات و نیز صنعت‌های مختلفی مانند ساخت یا تجارت عمده درمی‌آیند. میزان استخدام رانندگان کامیون در آوریل۲۰۲۰، ۸درصد بیشتر از آوریل۲۰۱۹ ارزیابی می‌شود و میزان تقاضا برای استخدام افراد شاغل در این حرفه در سراسر کانادا همچنان بسیار زیاد است.

سرپرست نظافت و بهداشت

این افراد به نظارت و سرپرستی کار افراد شاغل در زمینۀ نظافت مانند سرایداران و پرستاران مشغول‌اند. افراد حرفه‌ای در زمینۀ سرپرستی نظافت و بهداشت معمولاً در بیمارستان‌ها، مؤسسه‌های مراقبت بهداشتی، هتل‌ها و شرکت‌های دیگر استخدام می‌شوند و میزان استخدام آن‌ها در آوریل۲۰۲۰، حدود ۱۳درصد بیشتر از آوریل۲۰۱۹ بوده است. شکی نیست که در طول پاندمی کووید-۱۹، این شغل از مشاغل مورد نیاز در ساسکاچوان و استان‌های دیگر محسوب می‌شود.

اپراتور تجهیزات سنگین

منظور از اپراتورهای تجهیزات سنگین، اپراتورهای تجهیزات مورد‌استفاده در ساختمان‌سازی و جاده‌سازی و ساخت پل‌ها، فرودگاه‌ها، تونل‌ها و سازه‌های دیگر است. این افراد به استخدام شرکت‌های ساختمان‌سازی، پیمان‌کاران تجهیزات سنگین و... درمی‌آیند. ناگفته نماند میزان استخدام اپراتورهای تجهیزات سنگین در آوریل۲۰۲۰، حدود ۱۱درصد بیشتر از آوریل۲۰۱۹ بوده است؛ بنابراین، این شغل را نیز از مشاغل مورد نیاز در ساسکاچوان در پاندمی کرونا می‌توان به‌شمار آورد. همچنین با اعلام استان ساسکاچوان مبنی‌بر اختصاص بودجه‌ای ۷.۵میلیارد‌دلاری برای ارتقای زیرساخت‌ها در دو سال آینده، پیش‌بینی می‌شود که میزان تقاضا برای استخدام افراد شاغل در این زمینه همچنان افزایش یابد.

مهندس برق قدرت و اپراتور سیستم‌های قدرت

مهندسان برق قدرت وظیفۀ به‌کارگیری و نگه‌داری دستگاه‌های رآکتورها، توربین‌ها، دیگ‌های بخار، ژنراتورها، موتورها و تجهیزات مشابه دیگر را بر‌عهده دارند. وظیفۀ اپراتورهای سیستم‌های قدرت نیز نظارت و به‌کارگیری سوییچ‌بوردها در مراکز کنترل الکتریکی و کنترل توزیع قدرت الکتریکی است. شایان ذکر است میزان استخدام این افراد در آوریل۲۰۲۰ درمقایسه‌با آوریل۲۰۱۹، حدود ۲۰۸درصد افزایش یافته است.

مشاور و تحلیلگر سیستم‌های اطلاعاتی

این افراد در زمینۀ آزمایش، تحلیل، توسعه و اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های سیستم‌های اطلاعاتی و ارائۀ توصیه‌های مختلف دربارۀ مشکلات این سیستم‌ها فعالیت می‌کنند. میزان استخدام تحلیلگران و مشاوران سیستم‌های اطلاعاتی در آوریل۲۰۲۰، حدود ۳۸درصد بیشتر از آوریل۲۰۱۹ بوده است. دلیل اصلی این افزایش تقاضا را در افزایش استفاده از تکنولوژی در دورۀ پاندمی کووید-۱۹ و کار از خانه می‌توان جست‌وجو کرد.

پرستار رسمی

این افراد به پرستاری از بیماران و ارائۀ خدمات بهداشتی و آموزشی و مشاوره‌ای مشغول‌اند. پرستاران در مکان‌های مختلفی ازجمله بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان، مرکزهای بازپروری، کلینیک‌ها و خانه‌ها (به‌عنوان پرستار خصوصی) استخدام می‌شوند. میزان استخدام پرستاران در ساسکاچوان در آوریل۲۰۲۰، حدود ۳۳درصد بیشتر از آوریل۲۰۱۹ بوده است.

دیگر مشاغل مورد نیاز در ساسکاچوان در پاندمی کرونا

علاوه‌بر مشاغل ذکرشده، میزان تقاضا برای استخدام افراد در مشاغلی مانند کارمندان فروشگاه‌های مختلف، ازجمله سوپرمارکت‌ها و مرکزهای خرید و تکنسین‌های پشتیبانی از کاربران نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای کامپیوتری نیز افزایش یافته است و این گروه‌های شغلی نیز از مشاغل مورد نیاز در ساسکاچوان در دورۀ پاندمی ویروس کرونا به‌شمار می‌‌آیند.



منبع: