آموزش تعاونی (Co-Operative Education) که به‌اختصار CO-OP نیز نامیده می‌شود، برنامه‌ای است که در آن دانشجویان حین تحصیل در کانادا ، تجربۀ کاری مرتبط با رشتۀ تحصیلی‌شان را به‌دست می‌آورند و در صنعت مرتبط با آن مشغول فعالیت می‌شوند. برخی از مزایای مهم شرکت در دوره‌ های CO-OP عبارت‌اند از: 1. تصمیم‌گیری صحیح برای انتخاب شغل بعد از فارغ‌التحصیلی؛ 2. کسب درآمد و پرداخت هزینۀ تحصیل و زندگی در کانادا؛ 3. افزایش بخت پیداکردن شغل مناسب با درآمد مطلوب. در این مقاله، شرایط دوره‌های CO-OP در کانادا را بررسی می‌کنیم.

شرایط دوره‌های CO-OP در کانادا

دانشجویان شرکت‌کننده در دوره‌ های CO-OP معمولاً چهار ماه در دانشگاه تحصیل می‌کنند و چهار ماه در سازمانی مرتبط با رشتۀ تحصیلی‌شان تمام‌وقت مشغول کار می‌شوند. شرکت در این دوره‌ها فرصتی مناسب برای کسب درآمد و پیداکردن شغل مناسب در زمان تحصیل در مقطع کارشناسی است. به‌عنوان مثال، اگر دانشجویی در رشتۀ مهندسی کامپیوتر تحصیل می‌کند و قصد دارد در دوره‌ های CO-OP این رشته حضور یابد، به شرکت توسعه‌دهندۀ نرم‌افزار معرفی می‌شود. همچنین، اگر وی مدرکش را در زمینۀ ارتباطات گرفته باشد، ممکن است به شرکت بازاریابی دیجیتال یا روابط‌عمومی شرکتی دیگر ارجاع داده شود. تقریباً تمامی مؤسسه‌ها و دانشگاه‌های کانادا گزینۀ شرکت در دوره‌ های CO-OP را به دانشجویان ارائه می‌دهند و فردی را به‌عنوان راهنما تعیین می‌کنند تا ورود متقاضیان دوره‌های CO-OP در کانادا را به محل کار مدنظرشان تسهیل کند.

شرایط شرکت در دوره‌یهای CO-OP در کانادا عبارت‌اند از: 1. داشتن اجازۀ تحصیل معتبر؛ 2. الزامی‌بودن شرکت در دوره برای تکمیل مقطع تحصیلی؛ 3. ارائۀ نامه‌ای از دانشگاه یا مؤسسۀ محل تحصیل مبتنی‌بر نیاز به حضور در این دوره‌ها برای تکمیل مقطع تحصیلی؛ 4. اختصاص 50درصد یا کمتر از برنامۀ آموزشی رشتۀ تحصیلی به مشاغل CO-OP و کارآموزی.

در دوران شیوع پاندمی کرونا، بسیاری از دانشجویان بین‌المللی دوره‌ های تحصیلی‌شان را آنلاین می‌گذرانند. اگر دانشگاه و کارفرما موافقت کنند، دانشجویان یکی از این راه‌ها را می‌توانند برگزینند:1. دوره‌ های CO-OP را از راه دور و در کشور محل سکونتشان بگذارنند؛ 2. در شرکت و سازمانی در کشور محل سکونتشان مشغول کار شوند.

تعدادی از دانشگاه‌های برتر ارائه‌دهندۀ دوره‌ های CO-OP در کانادا ازاین‌قرارند: دانشگاه واترلو، دانشگاه آلبرتا، دانشگاه کوئینز، دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه ساسکچوان، دانشگاه تورنتو، دانشگاه رایرسن، کالج سنتینیال، کالج جورجین، کالج فن‌شاو، کالج جورج براون، کالج کانستوگا و کالج هامبر.

مزایای دوره‌های CO-OP در کانادا

دوره‌های CO-OP در کانادا مزایای بسیاری برای شرکت‌کنندگان دارد. برخی از این مزایا بدین‌شرح‌‍اند: کسب تجربۀ عملی در رشتۀ تحصیلی دلخواه؛ 2. تبدیل نظریه‌های کلاسی به تجربۀ واقعی در فضای کار؛ 3. پرورش مهارت‌های لازم برای موفقیت در بازار کار؛ 4. به‌دست‌آوردن حداقل دو سال سابقۀ کاری مرتبط با رشتۀ تحصیلی؛ 5. برقراری ارتباط‌های کاری و گسترش آن؛ 6. کسب درآمد برای پوشش هزینه‌های تحصیل و زندگی؛ 7. تجربۀ محیط‌های کاری مختلف؛ 8. کشف ضعف‌ها و قوت‌‌ها در محل کار؛ 9. به‌دست‌آوردن رزومۀ شغلی برای ورود به سازمان‌ها و شرکت‌های معتبر کانادا و دیگر کشورها؛ 10. کسب مهارت در مصاحبۀ شغلی. اگر دانشجویان عملکرد مناسبی در محل کار داشته باشند، ممکن است آن سازمان یا شرکت آنان را استخدام کند؛ ولی به‌طورکلی، شرکت‌ در دوره‌ های CO-OP تضمینی برای همکاری طولانی‌مدت با سازمان‌ها و شرکت‌ها ایجاد نمی‌کند.

تفاوت دوره‌ های CO-OP با کارآموزی

برنامه‌های CO-OP با کارآموزی (internship) متفاوت است. برخی از این تفاوت‌ها عبارت‌اند از: 1. در دوره‌ های CO-OP، مشارکت بین دانشگاه و کارفرما و دانشجوست؛ ولی در دوره‌ های کارآموزی، مشارکت فقط بین دانشجو و کارفرماست؛ 2.دوره‌ های CO-OP در ساختار آموزشی دانشگاه‌ها تعریف شده‌اند؛ به‌همین‌دلیل، دانشجویان به‌عنوان نیرویی تمام‌وقت می‌توانند مشغول کار شوند. این درحالی است ‌که در دوره‌ های کارآموزی، دانشجویان ممکن است الزامی برای حضور در محل کار نداشته باشند؛ 3. در دوره‌ های CO-OP به دانشجویان دستمزد می‌دهند؛ ولی در دوره‌ های کارآموزی، دستمزدی برای دانشجویان در نظر گرفته نشده است.

درآمد دوره‌ های CO-OP در کانادا

متوسط درآمد دوره‌های CO-OP در کانادا 39،975 دلار کانادا در سال و 20،50دلار کانادا در ساعت تخمین زده شده است. گفتنی است حداقل دستمزد دوره‌ های CO-OP 33،150 دلار کانادا در سال است که برای کارمندان باتجربه‌تر این مبلغ تا 66،799 دلار کانادا افزایش می‌یابد.

دستمزد سالانۀ درنظرگرفته‌شده برای دوره‌ های CO-OP در کانادا براساس ایالت‌ بدین‌ترتیب است: مناطق شمال‌غربی 99،353دلار کانادا، ساسکچوان 49،394 دلار کانادا، بریتیش کلمبیا 48،750 دلار کانادا، آلبرتا 47،167 دلار کانادا، نوا اسکوشیا 43،104 دلار کانادا، مانیتوبا 40،365 دلار کانادا، نیو برانزویک 40،199دلار کانادا، کبک 38،537دلار کانادا، انتاریو 37،050دلار کانادا.

همچنین براساس موقعیت شغلی، درآمد سالانۀ دوره‌ های CO-OP ازاین‌قرار است: متخصص شبکه 77،194دلار کانادا، مهندس خدمات 73،826دلار کانادا، مکانیک تجهیزات 57،526دلار کانادا، تکنسین سیستم‌های الکتریکی 47،500دلار کانادا، تکنسین خدمات 46،138دلار کانادا.

منابع