دانشگاه‌های کانادایی براساس قوانین بهداشت عمومی در استان‌ها و قلمروهای مختلف این کشور، رویکردهای متفاوتی در زمینۀ اجباری کردن واکسیناسیون کووید-۱۹ و ایمن‌سازی دانشگاه‌ها برای بازگشت به پردیس‌ها و آموزش حضوری در پیش گرفته‌اند. دکتر بانی هنری، افسر بهداشت عمومی استان بریتیش کلمبیا، گفته است که دانشگاه‌ها در این استان واکسیناسیون را فقط برای کارکنان و اعضای هیئت‌علمی می‌توانند اجباری کنند و نه برای دانشجویان؛ اما دانشگاه‌های این استان با تأیید سازمان بهداشت عمومی استان و وزارت تحصیلات عالی و تربیت مهارتی (Ministry of Advances Education and Skills Training)، شرایط میانه‌ای برای اجباری کردن واکسیناسیون برای اعضایشان در نظر گرفته و از اجباری شدن واکسن کرونا یا آزمایش سریع کووید-۱۹ در برخی از دانشگاه های بریتیش کلمبیا خبر داده‌اند. درادامه، خلاصه‌ای از اطلاعیه‌های دانشگاه‌ها مبنی‌بر اجباری شدن واکسن کرونا در دانشگاه های بریتیش کلمبیا را می‌خوانید.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

۲۶آگوست۲۰۲۱، دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) اعلام کرد که تمام دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی و کارکنان این دانشگاه، به‌جز افراد واکسینه‌شده، به ارائۀ نتیجۀ آزمایش کووید-۱۹ به دانشگاه ملزم خواهند بود. این دانشگاه اعلام کرده است که فرایندی برای «احراز وضعیت واکسیناسیون محرمانه» برای افراد خواهان ورود به پردیس‌ها اجرا خواهد شد و به‌زودی، اطلاعات و جزئیات بیشتری دربارۀ این فرایند منتشر خواهد شد.

این قانون در پی دستور دکتر هنری در ۲۵آگوست مبنی‌بر زدن ماسک‌های غیرپزشکی در تمام فضاهای داخلی و سربسته، ازجمله در فضاهای داخلی مؤسسه‌های آموزش عالی، وضع شده است. همچنین، قوانین پیشین سازمان بهداشت عمومی بریتیش کلمبیا، ازجمله قانون الزامی‌بودن ارائۀ مدرک واکسیناسیون برای دانشجویان ساکن در خوابگاه‌های دانشجویی و افراد خواهان شرکت در فعالیت‌ها و رویدادهایی ازجمله کنسرت‌ها، کنفرانس‌ها، کلاس‌های تمرین ورزشی و رویدادهای ورزشی همچنان پابرجا خواهند بود.

دانشگاه‌های امیلی کار، رویال رودز و ونکوور آیلند

پس از انتشار اطلاعیۀ دانشگاه بریتیش کلمبیا، دیگر دانشگاه‌های این استان اطلاعیه‌های مشابهی منتشر کردند. ۲۷آگوست، دانشگاه امیلی کار اعلام کرد افراد خواهان ورود به پردیس دانشگاه، ازجمله دانشجویان، کارکنان، اعضای هیئت‌علمی و مهمانان مدرک واکسیناسیون یا نتیجۀ منفی آزمایش کرونا را باید ارائه دهند. در همین روز، فیلیپ استین‌کمپ، رئیس دانشگاه رویال رودز، اعلام کرد که دانشگاه از تمام افراد خواهان ورود به پردیس می‌خواهد که وضعیت واکسیناسیونشان را محرمانه احراز یا در برنامۀ آزمایش سریع مداوم کووید-۱۹ شرکت کنند. دانشگاه ونکوور آیلند نیز در حال نهایی‌کردن جزئیات قوانین پیش از شروع نیمسال پاییز است و قصد دارد اعضایش به‌شکلی محرمانه و امن وضعیت واکسیناسیونشان را احراز کنند. همچنین، برای اسکان افرادی تمهیداتی اندیشیده شود که نمی‌توانند واکسینه‌ شوند.

دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی

به‌نظر می‌رسد دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی برای اجباری کردن واکسن کرونا تردید بیشتری دارد و هنوز تصمیم نهایی را نگرفته است. رئیس دانشگاه UNBC گفته است: «دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی در حال بررسی نحوۀ درخواست مدرک واکسیناسیون یا نتیجۀ آزمایش سریع کروناست. ممکن است ببینید که مؤسسه‌های دیگر اطلاعیه‌هایی منتشر کرده‌ و تصمیم‌هایی متناسب با شرایطشان گرفته‌ باشند. بااین‌حال، مهم است بدانید که دانشگاه UNBC نیز در حال برنامه‌ریزی و تلاش برای ایجاد امنیت برای اعضایش است.»



منبع: