برای ورود به دانشگا‌ه‌های شهر مادرید مثل دیگر شهرهای اسپانیا دانشجویان باید دیپلم دوازده‌سالۀ دبیرستان را دریافت و آزمون ورودی دانشگاه مدنظرشان باعنوان Selectividad را با موفقیت پشت‌سر گذاشته باشند. از حدود 1/6 میلیون نفر دانشجو در دانشگاه‌های اسپانیا، بیش از 200هزار نفرشان دانشجویان بین‌المللی هستند که به‌صورت حضوری و آنلاین در مقاطع و رشته‌های مختلف تحصیل می‌کنند. گفتنی است که یکی از ویژگی‌های اصلی سیستم آموزشی در دانشگاه‌های شهر مادرید غیرمتمرکزبودن‌شان است؛ بدین‌معنی که صلاحیت برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهشی برای هرکدام از دانشگا‌ه‌ها به‌صورت مشترک بین اداره کل دولتی یا همان وزارت آموزش‌وپرورش حرفه‌ای و مقام‌های هریک از مناطق خودمختار تقسیم می‌شود. دانشجویان بین‌المللی از این امکان برخوردارند که کلاس‌های انگلیسی‌زبان یا دو زبانه را انتخاب کنند. دوازده دانشگاه در شهر مادرید وجود دارد که درمجموع از حدود 205هزار نفر دانشجو در آن‌ها تحصیل می‌کنند. دانشگاه‌های این شهر در تمام مقاطع تحصیلی از کالج و دیپلم تا کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌های گوناگونی را به‌صورت حضوری و آنلاین ارائه می‌دهند. همچنین دانشجویانی که به کمک‌هزینه‌‌های تحصیلی نیاز دارند، با دریافت انواع مختلف بورسیه‌های تحصیلی با کمترین شهریه در دانشگاه ‌های شهر مادرید می‌توانند تحصیل کنند. در این مقاله، دانشگاه‌های برتر شهر مادرید را معرفی می‌کنیم.

هزینۀ تحصیل و زندگی در مادرید

هزینۀ زندگی در شهر مادرید از دیگر شهرهای اسپانیا گرانتر است. بااین‌حال در مقایسه با دیگر پایتخت‌های اروپایی مثل لندن و پاریس زندگی در مادرید برای دانشجویان بین‌المللی مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهند بود. به‌طور متوسط دانشجویان بین 800 تا 1500 یورو در ماه برای اجاره‌خانه، رفت‌وآمد، خوراک و هزینه‌های جانبی شامل اینترنت و قبوض برق و آب باید بپردازند. ازجمله هزینه‌های دیگر در مادرید به این موارد می‌توان اشاره کرد: باشگاه‌های بدنسازی حداقل 20 یورو درماه، ورودی موزه‌ها بین 3 تا 15 یورو، بلیت سینما بین 6 تا 13 یورو و یک‌وعده غذا در رستوران‌های ارزان‌قیمت حداقل 5 یورو.

مزایای تحصیل در مادرید

یکی از مزایای مهم تحصیل در دانشگاه‌های شهر مادرید این است که مدارک تحصیلی مدرسه‌ها و دانشگاه‌های این شهر در سراسر دنیا پذیرفتنی و معتبر هستند. در دانشگاه‌های شهر مادرید آموزش‌های استانداردی در زمینه‌های تحقیقات و فناوری و نوآوری ارائه می‌شود و فارغ‌التحصیلان تمامی رشته‌ها در مسیر اشتغال پردرآمد با شرکت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی قرار می‌گیرند. دانشجویان با تحصیل در دانشگاه‌های شهر مادرید کارآموزی و اشتغال پاره‌وقت را در کنار تحصیلات‌شان می‌توانند داشته باشند و علاوه‌بر کسب درآمد، تجربۀ آشنایی با فرهنگ و بازار کار رشتۀ دلخواهشان را به‌دست می‌آورند. در ادامه تعدادی از دانشگاه‌های برتر شهر مادرید را معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه کامپلونتس مادرید

یکی از دانشگاه‌‌های شهر مادرید دانشگاه کامپونتس (Complutense University of Madrid) است که در سال 1508 تأسیس شد و به‌اختصار UCM نیز نامیده می‌شود. دانشگاه کامپلونتس، دانشگاهی غیرانتفاعی و تأییدشدۀ وزارت علوم اسپانیاست که بیش از 45هزار نفر دانشجو در آن تحصیل می‌کنند. هزینۀ تحصیل در دانشگاه کامپلونتس مادرید برای دانشجویان بین‌المللی مقاطع تحصیلی مختلف 750 تا 1،800 یورو در سال تخمین زده شده که باتوجه‌به رشتۀ تحصیلی متغیر است. دانشجویان این دانشگاه از امکاناتی همچون کتابخانه، زمین‌های ورزشی، انتقال به دانشگاه‌های کشورهای دیگر و خدمات درمانی برخوردارند. دانشگاه کامپلونتس مادرید رشته‌های متنوعی در زمینه‌های مهندسی، علوم انسانی، علوم فناوری و علوم پایه ارائه می‌دهد.

دانشگاه پلی‌تکنیک مادرید

در فهرست دانشگاه‌های شهر مادرید، نام دانشگاه فنی مادرید ( Technical University of Madrid) نیز به‌چشم می‌خورد. این دانشگاه غیرانتفاعی که در سال 1971 فعالیتش را آغاز کرد، نام اختصاری‌اش UPM است و هم‌اکنون پردیس‌های در شهرهای ختافه و پوزوئلو و آلکوبنداس دارد. دانشگاه فنی مادرید حدود 28هزار نفر دانشجو در رشته‌های مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه و علوم فناوری میزبانی می‌کند و دانشجویانش بین 750 تا 1،800 یورو در سال شهریه باید بپردازند. این دانشگاه امکان تحصیل آنلاین را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده است و دانشجویان باتوجه‌به رشته و مقطع تحصیلی‌شان برای شرکت در این دوره‌ها باید اقدام کنند.

دانشگاه مستقل مادرید

دانشگاه مستقل مادرید (Autonomous University of Madrid) که بانام اختصاری UAM شناخته می‌شود، یکی دیگر از دانشگاه‌های شهر مادرید است که در سال 1968 بنیان نهاده و در رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های برتر دنیا جایگاه 372 را از آن خود کرده است. این دانشگاه فقط در مقطع کارشناسی دانشجو می‌پذیرد و شهریۀ سالانه‌اش 750 تا 1،800 یورو تخمین‌ زده می‌شود. دانشجویان باتحصیل در دانشگاه مستقل مادرید از امکاناتی همچون کتابخانۀ عمومی و تخصصی، خوابگاه، سالن‌های ورزشی و تحصیل در دانشگاه‌های کشورهای دیگر برخوردار خواهند شد. دانشکده‌های دانشگاه مستقل مادرید عبارت‌اند از: دانشکدۀ فلسفه و هنرهای آزاد، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ علوم اقتصاد و مدیریت کسب‌وکار، دانشکدۀ علوم، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ روانشناسی، مدرسۀ مهندسی و دانشکدۀ تربیت و آموزش مدرس.

دانشگاه کامپلونتس.webp

دانشگاه کومیلیاس مادرید

دانشگاه کومیلیاس (Comillas University) یکی دیگر از دانشگاه‌های شهر مادرید است که رشته‌های مهندسی و علوم پایه و علوم انسانی را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهد. این دانشگاه در سال 1890 تأسیس شد و یکی از دانشگاه‌های قدیمی اسپانیا به‌حساب می‌آید. درحال‌حاضر، بیش از ده‌هزار نفر دانشجو در دانشگاه کومیلیاس تحصیل می‌کنند و از امکاناتی همچون کتابخانه و کمک‌هزینه‌های تحصیلی بهره‌ می‌برند. نکتۀ مهم دیگر اینکه دانشگاه مذکور با مراکزی همچون انجمن دانشگاهی اروپایی و فدراسیون بین‌المللی دانشگاه‌های کاتالویک (FICU) و انجمن اروپایی آموزش بین‌المللی همکاری می‌کند. دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ الهیات، دانشکدۀ قوانین دینی، دانشکدۀ علوم اجتماعی و انسانی، مدرسۀ فنی و مهندسی و مدرسۀ پرستاری ازجمله دانشکده‌ها و مدرسه‌های دانشگاه کومیلیاس به‌شمار می‌روند.

دانشگاه سن‌ پابلو

از دیگر دانشگاه‌های شهر مادرید، دانشگاه سن ‌‌پابلو (University of San Pablo) است که با نام اختصاری UCEU نیز شناخته می‌شود. این دانشگاه که در سال 1993 تأسیس شد. این دانشگاه رشته‌های مهندسی، علوم پایه، علوم فناوری و علوم انسانی را فقط در مقطع کارشناسی ارائه می‌دهد و هم‌اکنون بیش از هشت‌هزار نفر دانشجو را میزبانی می‌کند. گفتنی است که دانشجویان بین‌المللی از امکان داشتن خوابگاه بهره‌مندند و برای تحصیل در دانشگاه سن پابلو شهریۀ به‌مراتب پایین‌تری در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های شهر مادرید باید بپردازند.

دانشگاه اروپایی مادرید

دانشگاه اروپایی مادرید (European Madrid University) در سال 1995 بنیان نهاده شد و در شهرهای مادرید و والنسیا چهار پردیس دارد. دانشجویان دانشگاه‌ اروپایی مادرید مهارت‌ها و دانش‌های تخصصی رشته‌شان را با استفاده از برنامه‌های آموزشی و پژوهشی بینارشته‌ای پرورش می‌دهند. گفتنی است در این دانشگاه، بیش از هفتاد رشته به‌ هردو زبان انگلیسی و اسپانیایی ارائه می‌شود. ازجمله رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های اروپایی مادرید به معماری، کسب‌وکار، فرهنگ و علوم انسانی، گردشگری و مدیریت می‌توان اشاره کرد.

دانشگاه نبریا

دانشگاه نبریبا (Nebrija University) در سال 1985 فعالیتش را آغاز کرد و درحال‌حاضر، بیش از پنج‌هزار نفر دانشجو در آن تحصیل می‌کنند. در این دانشگاه خصوصی، محوریت آموزش با پژوهش و انجام کارهای عملی است و دانشجویان از خدمات درمانی و خوابگاه و دسترسی به اطلاعات وسیع در کتابخانه‌ و آرشیوهای ویژۀ دانشگاه برخوردارند. برخی از رشته‌های ارائه‌شده دانشگاه نبریا عبارت‌اند از: امور مالی، هنر و طراحی، فناوری اطلاعات، مهندسی، بازاریابی، رسانه و ارتباطات، فروش، توسعۀ کسب‌وکار و آموزش.

منبع