رشته کاردرمانی (Occupational Therapy) یکی از رشته‌های شاخۀ علوم تجربی است. طبق تعریف انجمن کاردرمانی آمریکا در سال ۱۹۸۱، کاردرمانی علم استفاده از فعالیت‌های هدفمند در افراد مبتلا به بیماری‌ها یا ضایعه‌های جسمی، اختلال در عملکردهای روانی و اجتماعی، ناتوانی‌های رشدی، اختلال‌های یادگیری و سالمندان به‌منظور پیشگیری از ناتوانی و حفظ حداکثر استقلال و کسب سلامتی است. کاردرمانی با هدف ارتقای سلامت و بهزیستی به کسانی ارائه می‌شود که دچار یا در خطر بیماری، ضایعه، اختلال، عارضه، نقص، ناتوانی و محدودیت در فعالیت یا مشارکت هستند.

گفتنی است کاردرمانی یکی از رشته‌های شاخۀ تیم توان‌بخشی است و این خدمات را شامل می‌شود: آموزش مهارت‌های زندگی روزمره، ایجاد و توسعۀ مهارت‌های درکی و حرکتی و عملکرد یکپارچگی حس، توسعۀ مهارت‌های بازی و پیش‌حرفه‌ای و توانایی‌های اوقات فراغت، طراحی، ساختن یا به‌کار‌بردن وسایل کمکی و ارتزها و پروتزها، انتخاب وسایل نظافتی، استفاده از صنایع‌دستی ویژۀ طراحی‌شده برای افزایش عملکرد افراد‌، توصیف و تفسیر آزمون‌ها مثل ارزیابی قدرت عضلانی، ارزیابی دامنۀ حرکتی و تطبیق محیط برای فرد معلول. این خدمات ممکن است به‌طور فردی یا گروهی و در سیستم‌های اجتماعی ارائه شوند. از دروس اصلی رشته کاردرمانی به آناتومی، حرکت‌شناسی، بیماری‌های مغز و اعصاب و روان‌پزشکی و ارتوپدی، روان‌شناسی، توان‌بخشی حرفه‌ای، تجزیه‌وتحلیل فعالیت و زندگی، جامعه‌شناسی، رشد بازی، بازی‌درمانی و مشاوره می‌توان اشاره کرد. کانادا ازجمله کشورهای برتر برای تحصیل رشته کاردرمانی به‌حساب می‌آید. در این مقاله، دربارۀ تحصیل رشته کاردرمانی در کانادا بیشتر سخن خواهیم گفت.

دانشگاه‌های برتر

دانشگاه‌های برتر برای مهاجرت تحصیلی به کانادا در رشته کاردرمانی ازاین‌قرارند:

دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو اولین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته کاردرمانی در کاناداست. این دانشگاه سال ۱۸۲۷ در شهر تورنتو تأسیس شد و در تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۲، بیست‌وششمین دانشگاه معتبر دنیا و برترین دانشگاه کانادا شناخته شده است. تاکنون، بیش از ۵۶۰هزار نفر دانشجو از دانشگاه تورنتو فارغ‌التحصیل شده‌اند و هم‌اکنون، بیش از ۷۴هزار نفر دانشجو در آن مشغول تحصیل هستند. دانشگاه تورنتو شامل سه پردیس دانشگاهی است: میسیساگا و اسکاربرو و سنت‌جورج. دورۀ کارشناسی ارشد کاردرمانی در دو پردیس سنت‌جورج و میسیساگا ارائه می‌شود که تحصیل آن دوساله و تمام‌وقت و زبان تدریس تمام دروس انگلیسی است. شایان ذکر است دورۀ کارشناسی ارشد کاردرمانی در دانشگاه تورنتو فقط در نیمسال سپتامبر ارائه می‌شود که برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ آن، پیشنهاد می‌کنیم به این لینک مراجعه کنید.

دانشگاه مک‌گیل

دانشگاه مک‌گیل نیز یکی از دانشگاه‌های برتر به‌منظور تحصیل رشته کاردرمانی در کانادا به‌شمار می‌آید که سال ۱۸۲۱ در شهر مونترال بنیان نهاده شد. در تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۲، این دانشگاه دولتی جایگاه بیست‌وهفتم را در بین دانشگاه معتبر جهان و ردۀ دوم را در میان دانشگاه برتر کانادا ازآنِ خود کرده است. دورۀ کارشناسی ارشد کاربردی کاردرمانی در دانشگاه مک‌گیل ۶۳ واحد درسی و هزار ساعت آموزش و پنج نیمسال تحصیلی را شامل می‌شود. با مراجعه به این لینک، با چندوچون تحصیل دورۀ کارشناسی ارشد کاربردی کاردرمانی در دانشگاه مک‌گیل آشنا خواهید شد.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

در فهرست دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل رشته کاردرمانی در کانادا، نام دانشگاه بریتیش کلمبیا نیز به‌چشم می‌خورد. دانشگاه دولتی بریتیش کلمبیا کارش را سال ۱۸۵۷ در شهر ونکوور آغاز کرد و درحال‌حاضر، بیش از ۶۶هزار نفر دانشجو در دو پردیس ونکوور و اوکاناگان تحصیل می‌کنند. در تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۲، دانشگاه یادشده چهل‌وششمین دانشگاه معتبر دنیا و سومین دانشگاه برتر کانادا شناخته شده است. تحصیل کارشناسی ارشد کاردرمانی در دانشگاه بریتیش کلمبیا دوساله است و تمام دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. از‌آنجا‌که دورۀ مذکور دوره‌ای حرفه‌ای است، دانشجویان به ارائۀ پایان‌نامه نیاز ندارند و برنامۀ درسی‌شان ترکیبی از دروس تئوری و کار عملی است. ناگفته نماند دانشگاه بریتیش کلمبیا در حوزۀ کاردرمانی برنامه‌های تحقیقاتی کارشناسی ارشد و دکتری نیز ارائه می‌کند که پژوهش‌محور هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ تحصیل رشته ذکرشده در دانشگاه بریتیش کلمبیا، به این لینک مراجعه کنید.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر به‌منظور تحصیل رشته کاردرمانی در کانادا محسوب می‌شود. سال ۱۹۰۸، الکساندر رادرفورد و هنری تروی دانشگاه دولتی آلبرتا را در شهر ادمونتون استان آلبرتا کانادا بنیان نهادند. در تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۲، دانشگاه آلبرتا صدونوزدهمین دانشگاه‌ معتبر جهان و پنجمین دانشگاه‌‌ برتر کانادا شناخته شده است. این دانشگاه پنج پردیس دانشگاهی دارد که میزبان دانشکده‌ها و مرکز‌های تحقیقاتی مختلفی است. پردیس‌های ذکرشده عبارت‌اند از: پردیس شمال، پردیس جنوب، پردیس سنت‌جین، پردیس آگوستانا و پردیس انترپرایز اسکویر. تحصیل کارشناسی ارشد کاردرمانی در دانشگاه آلبرتا تمام‌وقت و ۲۶ماهه است که کورس‌های درسی و فعالیت‌های مرتبط با کاردرمانی و چهار کار عملی هفت‌هفته‌ای را دربر می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با تحصیل کاردرمانی در دانشگاه آلبرتا، به این لینک سر بزنید.

منبع: