رشته بیوشیمی فرایندهای شیمیایی مرتبط با درون موجودات زنده را مطالعه می‌کند. این رشته زیرمجموعۀ شیمی و زیست‌شناسی است و به شاخه‌های زیست‌شناسی ساختاری و آنزیم‌شناسی و متابولیسم تقسیم می‌شود. در دهه‌های آخر قرن بیستم، رشته بیوشیمی با سه حوزۀ یادشده موفقیتی چشمگیر در توضیح فرایند‌های طبیعی به‌دست آورد. پژوهشگران رشته بیوشیمی در تمامی زمینه‌های علوم زیستی مؤثر بوده‌اند و از همه مهم‌تر با کمک به رشته زیست‌شناسی مولکولی، نقشی پررنگ در فهم ساختار بافت و اندام موجودات زنده ایفا کرده‌اند. متخصصان بیوشیمی که به‌ آن‌ها بیوشیمیست‌ نیز می‌گویند، روی مولکول‌های بزرگی مانند پروتئین‌ها و لیپید‌ها و کربوهیدرات‌ها مطالعه و ساختار و نحوۀ عملکرد مولکول‌هایی نظیر آنزیم‌ها و DNA را نیز بررسی می‌کنند. این مولکول‌های بزرگ در واکنش‌های متابولیسمی ارگانیسم‌های مختلف اهمیت دارند و بر فعالیت‌های سلولی تأثیرگذارند. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته بیوشیمی در فرانسه را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه‌های برتر

برخی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته بیوشیمی در فرانسه ازاین‌قرارند:

دانشگاه گرنوبل آلپ

دانشگاه گرنوبل آلپ (Université Grenoble Alpes) ازجمله مراکز برتر به‌منظور تحصیل رشته بیوشیمی در فرانسه است که کارش را از سال ۱۳۳۹م در شهر گرنوبل شروع کرد. این دانشگاه سومین دانشگاه بزرگ کشور فرانسه است که حدود شصت‌هزار نفر دانشجو و بیشتر از سه‌هزار نفر محقق دارد. در جدیدترین رده‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه گرنوبل آلپ رتبۀ سیصدوچهاردهم را در بین دانشگاه‌های برتر دنیا و طبق آخرین رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک، ردۀ سوم را در بین مراکز‌ آموزشی مطرح فرانسه کسب کرده است. تحصیل رشته مهندسی زیست سلامت در مقطع کارشناسی ارشد دانشکدۀ مذکور یک‌ساله و تمام‌وقت است و همۀ دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. با مراجعه به این لینک، اطلاعات بیشتری دربارۀ تحصیل رشته ذکرشده در دانشگاه گرنوبل آلپ می‌توانید به‌دست آورید.

در دانشگاه گرنوبل آلپ، رشته سنتز آلی نیز در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شود که تحصیل آن یک‌ساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است. این دوره با هدف آموزش مدیران تحقیق‌و‌توسعه برای آزمایشگاه‌ها و صنعت‌های مرتبط با مواد شیمیایی مناسب (مانند طعم‌دهنده‌ها و عطرها) و صنایع داروسازی و صنایع شیمیایی طراحی شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ تحصیل دورۀ یادشده در دانشگاه گرنوبل آلپ، به این لینک سر بزنید.

علاوه‌بر دوره‌های یادشده، دانشگاه گرنوبل آلپ دورۀ زیست‌شناسی ساختاری یکپارچه (ISB) را هم ارائه می‌دهد که تحصیل آن تمام‌وقت است و دو سال به‌طول می‌انجامد و تمامی دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. هدف از ارائۀ این دوره تربیت دانشجویانی متخصص در زمینه‌های زیست‌شناسی ساختاری، بیوشیمی، بیوفیزیک مولکولی و سلولی عنوان شده است. برای آشنایی بیشتر با تحصیل رشته زیست‌شناسی ساختاری یکپارچه، این لینک را ببینید.

دانشگاه استراسبورگ

نام دانشگاه استراسبورگ (Strasbourg University) نیز در فهرست مراکز برتر برای تحصیل رشته بیوشیمی در فرانسه به‌چشم می‌خورد. این دانشگاه دولتی کارش را از سال ۱۵۳۸ در شهر استراسبورگ آغاز کرد و در‌حال‌حاضر، میزبان بیش از ۵۲هزار نفر دانشجو و ۳هزار نفر محقق است. در جدیدترین رده‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه استراسبورگ چهارصدوبیست‌ویکمین مرکز‌ آموزشی برتر فرانسه شناخته شده است. تحصیل رشته بیوشیمی‌فیزیک در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه یادشده دوساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی و ‌فرانسوی و آلمانی است. برای آشنایی بیشتر با تحصیل این رشته در دانشگاه استراسبورگ، به این لینک مراجعه کنید.

دانشگاه لیل

از دیگر مراکز آموزشی معتبر به‌منظور تحصیل رشته بیوشیمی در فرانسه به دانشگاه لیل (Université de Lille) باید اشاره کنیم که سال ۱۵۵۹ در شهر لیل بنیان نهاده شد. در جدیدترین رده‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، این رتبۀ هشتصدویکم تا هزارم را در بین دانشگاه‌های معتبر جهان و در رتبه‌بندی اخیر وبگاه وبومتریک، جایگاه صدوهفتادوچهارم را در میان مراکز‌ آموزشی مطرح فرانسه ازآنِ خود کرده است. تحصیل رشته شیمی زیست‌پالایش در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه مذکور یک‌ساله و تمام‌وقت است و همۀ دروس به زبان انگلیسی‌ تدریس می‌شوند. در نیمسال اول (سپتامبر تا ژانویه)، دانشجویان بیشتر روی ایراد سخنرانی‌ و انجام کارهای عملی و در نیمسال دوم (فوریه تا ژوئیه)، روی آموزش تحقیقاتی تمام‌وقت در آزمایشگاه متمرکز خواهند بود. این دوره مختص کارشناسان شیمی و بیوشیمی است که می‌خواهند از تخصصشان در پژوهش‌هایی با تمرکز بر محیط‌زیست تصفیه‌شده استفاده کنند. با مراجعه به این لینک، اطلاعات بیشتری دربارۀ تحصیل رشته شیمی زیست‌پالایش در دانشگاه لیل می‌توانید کسب کنید.

در صورت تمایل به زندگی و تحصیل در فرانسه، می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه و مهاجرت تحصیلی به فرانسه از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

منبع: