دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به تحصیل مهندسی در کانادا دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه کنکوردیا و دانشگاه واترلو و دانشگاه آلبرتا را می‌توانند انتخاب کنند. مهندسی رشته‌ای است که دانشجویان با تحصیل آن از نحوۀ عملکرد خاص وسیله‌های مختلف مطلع می‌شوند و بهترین روش برای طراحی آن محصولات را بررسی می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، مهندسی را اصطلاحی جمعی برای استفاده از اصول علمی برای طراحی سازه‌ها یا فرایندها می‌توان دانست. بسته به ماهیت پروژۀ مهندسی، تخصص‌های مختلفی وجود دارد که از زمینه‌های اصلی مهندسی عمران، برق، مکانیک و صنایع هستند در این مقاله، شرایط تحصیلی مهندسی در کانادا را توضیح خواهیم داد و شاخه‌های مختلف و دانشگاه‌های مهندسی مطرح کانادا را معرفی خواهیم کرد.

شرایط تحصیل مهندسی در کانادا

دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل مهندسی در کانادا از دبیرستان یا دانشگاه در مقطع کارشناسی باید فارغ‌التحصیل شده باشند و همچنین نمرۀ قبولی در آزمون زبان انگلیسی ارائه دهند و با دروس ریاضی و علوم نیز آشنا باشند. اگرچه برخی از دانشگاه‌ها و مدرسه‌های کانادا ممکن است شرایط پذیرش ویژه‌ای داشته باشند، تعداد زیادی از دانشگاه‌ها دانشجویانی با نمره‌های سطح A در دروس ریاضی و شیمی و انگلیسی را می‌پذیرند. تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسوی در استان‌های فرانسوی‌زبان کانادا الزامی است و دانشجویان مدرک تافل با نمرۀ 90 را باید ارائه دهند.

هزینۀ تحصیل مهندسی در کانادا

بیشتر دانشجویان بین‌المللی تحصیل مهندسی در کانادا را به‌دلیل شهریۀ زیاد دانشگاه‌های این کشور دور از دسترس می‌بینند؛ درحالیکه درکناراین هزینه، مزایای ویژه‌ای دراختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. کالج‌های مهندسی در کانادا دوره‌هایی را با هزینۀ کمتر از سایر کشورها ارائه می‌دهند. شهریۀ این دوره‌ها بین 7هزار تا 20هزار دلار کانادا در سال است؛ البته دانشگاه‌ها و کالج‌ها کمک‌هزینه‌هایی برای پوشش شهریه و دیگر هزینه‌های تحصیل در کانادا و زندگی دانشجویان درنظر گرفته‌اند. شهریۀ سالانۀ برخی از دانشگاه‌های مهندسی کانادا ازاین‌قرار است: 1. دانشگاه‌ مک‌گیل: 37،054 دلار؛ 2. دانشگاه تورنتو: 47،020 دلار؛ 3. دانشگاه بریتیش کلمبیا: 35،418؛ 4.دانشگاه آلبرتا: 25،655دلار؛ 5.دانشگاه مک‌مستر: 26،834دلار کانادا.

تحصیل مقطع کارشناسی مهندسی در کانادا

تحصیل مقطع کارشناسی مهندسی در کانادا معمولاً سه تا چهار سال طول می‌کشد و دانشجویان حین تحصیل، چگونگی حل مشکلات مهندسی با استفاده از اصول علمی و ریاضی و روش‌ها و فناوری‌های نو را یاد می‌گیرند و مهارت‌های حل مسئله و رویکرد تحلیلی و نحوۀ انجام صحیح پژوهش‌های مهندسی را کشف می‌کنند. فارغ‌التحصیلان کارشناسی مهندسی از دانشگاه‌های کانادا در شرکت‌های بزرگ تولیدی بین‌المللی و صنایع مختلف و مشاغل مرتبط با مهندسی می‌توانند فعالیت کنند. رشته‌های مهندسی در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های کانادا عبارت‌اند از: مهندسی رباتیک، علوم سازه، مدیریت انرژی، مهندسی پزشکی، مهندسی مکانیک، مهندسی سیستم‌ها، مهندسی محیط‌زیست، مهندسی در علوم، مهندسی نفت و فناوری کاربردی و مهندسی حمل‌ونقل.

دانشگاه های مهندسی در کانادا.webp

مهندسی در دانشگاه کارلتون

یکی از دانشگاه‌های مهم برای تحصیل مهندسی در کانادا دانشگاه کارلتون (Carleton University) است که در استان اتاوا قرار دارد و این رشته را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. دانشگاه کارلتون دوره‌های مهندسی متنوعی ازجمله طراحی هواپیما، نرم‌افزار، سیستم‌های مخابراتی، تجهیزات پزشکی یا راه‌‌حل‌های زیست‌محیطی برای آلودگی را ارائه می‌دهد. همچنین دانشجویان در کلاس‌های فوق‌برنامه‌ای مثل فناوری حسگر و روباتیک و شبکه‌های ارتباطی جهانی می‌توانند شرکت کنند. تدریس دروس عمومی و پایه‌ای ریاضی و فیزیک و اصول مهندسی در سال‌ اول تحصیل و واحدهای پیشرفتۀ مهندسی در سال‌های بعدی از برنامه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه کارلتون برای تحصیل مهندسی در کاناداست. گفتنی است دانشجویان بین‌المللی سالانه 42،873دلار کانادا باید شهریه بپردازند. بعد از فارغ‌التحصیلی، آنان در صنعت، آموزش‌وپرورش، سازمان‌های پژوهشی دولتی، مشاوره و مدیریت و طراحی پروژه‌های مهندسی می‌توانند فعالیت کنند.

مهندسی پزشکی در دانشگاه گلف

از دیگر شاخه‌های تحصیل مهندسی در کانادا، مهندسی پزشکی است که دانشجویان دوره‌هایی همچون آناتومی، فیزیولوژی، سینتیک انسان، الکترونیک، مکانیک و علوم کامپیوتر را مطالعه می‌کنند. یکی از دانشگاه‌های کانادایی ارائه‌دهندۀ این رشته دانشگاه گلف (University of Guelph) محسوب می‌شود و ابداع اصول و فناوری‌های مهندسی به‌منظور طراحی راه‌هایی برای بهبود سلامت انسان و حیوانات و کیفیت زندگی ازجمله موضوع‌هایی است که دانشجویان در این دانشگاه آموزش می‌بینند.. در رشته مهندسی پزشکی دانشگاه گلف، سیستم‌ها با بررسی زیستی مقیاس مولکولی در کل بدن یا پیامدهای بیماری یا آسیب شناسایی شوند. تحصیل مهندسی پزشکی در دانشگاه گلف به زبان انگلیسی‌ست و شهریۀ سالانه برای دانشجویان بین‌‌المللی بین 24،300 تا 33،551 دلار کانادا تخمین زده می‌شود. دروس ارائه‌شده در سال اول تحصیل مهندسی پزشکی عبارت‌اند از: شیمی عمومی، تچزیه‌وتحلیل مهندسی، مهندسی و طراحی، حسابان، فیزیک کاربردی، مقدمه‌ای بر برنامه‌نویسی، برق و مغناطیس مقدماتی و مکانیک مهندسی. بعد از اتمام سال اول تحصیلی، دانشجویان باتوجه‌به علاقه و نمره‌های کسب‌شده‌شان در دو نیمسال سپری‌شده، در حوزه‌های بیومکانیک و پردازش بیوسیگنال و دارویی می‌توانند ادامه‌تحصیل بدهند. ناگفته نماند فارغ‌التحصیلان مهندسی پزشکی از دانشگاه گلف در مشاغلی مانند مهندس تولید، مهندس نرم‌افزار، محقق پزشکی و فیزیکدان می‌توانند فعالیت کنند.

مهندسی مکانیک در دانشگاه گلف

با تحصیل مهندسی مکانیک در دانشگاه گلف، دانشجویان دانش لازم در زمینۀ طراحی و ساخت و نگهداری سیستم‌های مهندسی را کسب می‌کنند. علاوه‌براین، بر یکی از زمینه‌های انرژی، مکاترونیک، طراحی سیستم تولید و بیومکانیم متمرکز می‌شوند و تحصیلات‌شان را در مقطع کارشناسی ارشد همین رشته‌ها نیز می‌توانند ادامه دهند. برنامۀ درسی مهندسی مکانیک در سال اول از این قرار است: شیمی عمومی، حسابان، مقدمه‌ای بر برنامه‌نویسی، مهندسی و طراحی، فیزیک کاربردی، تجزیه‌وتحلیل مهندسی، مهندسی مکانیک و مقدمه‌ای بر الکتریسیته و مغناطیس. دانشجویان در سال دوم نیز دروسی همچون سینماتیک و دینامیک، طراحی ماشین، مدارهای الکتریکی، دستگاه‌های الکتریکی، انرژی باد و خورشید، مکاترونیک، مهندسی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها و تولیدات بیومکانیکی و پروتز را باید پشت‌سربگذراند. شهریۀ تحصیل مهندسی مکانیک در دانشگاه گلف برای دانشجویان بین‌المللی بین 24،300 تا 33،551 دلار کانادا در سال اعلام شده است. گفتنی است فارغ‌التحصیلان مهندسی مکانیک از دانشگاه گلف به‌عنوان مهندس طراحی سازه یا مهندس رباتیک مشغول کار می‌شوند. همچنین، در آژانس فضایی کانادا موقعیت‌های شغلی مناسبی برای آنان وجود دارد.

منابع