در پی انتشار اخبار اجباری شدن یا نشدن واکسن کرونا در دانشگاه‌های کانادا در هفته‌های گذشته، خبرگزاری Globe and Mail از اجباری نبودن واکسن کرونا در دانشگاه های آلبرتا خبر داد. براساس این گزارش، دانشگاه کلگری و دانشگاه آلبرتا و دانشگاه لتبریج اعلام کرده‌اند که به جامعه‌شان به‌شدت توصیه می‌کنند واکسن بزنند؛ اما واکسیناسیون را اجباری نخواهند کرد.

لورین هاردکسل، متخصص حوزۀ حقوق بهداشتی در دانشگاه کلگری، به این خبرگزاری گفته است که تصمیم مؤسسه‌های آموزش عالی این استان مبنی‌بر اجباری نبودن واکسن کرونا در دانشگاه های آلبرتا تصمیمی سیاسی قلمداد می‌شود؛ چراکه دانشگاه‌های استان‌های دیگر خلاف این اقدام را انجام داده‌اند.

هر سه دانشگاه یادشده، یعنی دانشگاه‌های آلبرتا و کلگری و لتبریج، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده‌اند که افراد خواهان ورود به پردیس دانشگاه‌ها از ۱سپتامبر۲۰۲۱ باید به‌صورت مداوم آزمایش سریع کووید-۱۹ بدهند و افراد واکسینه‌شده از این قانون معاف خواهند بود.

دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی و کارکنانی که کاملاً واکسینه نشده‌اند و افرادی که نمی‌خواهند وضعیت واکسیناسیونشان را احراز کنند، به‌صورت مداوم آزمایش سریع تشخیص ویروس کرونا باید بدهند و نتیجۀ منفی آزمایش را پیش از شرکت در فعالیت‌های حضوری همراه داشته باشند.

همچنین، استفاده از ماسک‌های غیرپزشکی در تمام محیط‌های عمومی پردیس‌های هر سه دانشگاه هنگام ممکن‌نبودن رعایت فاصلۀ اجتماعی اجباری است‌؛ اما در مواقع زیر استفاده از ماسک لازم نیست:

  • زمانی که افراد، تنها در دفترهای کاری خصوصی‌شان هستند.
  • زمانی که در فضای باز با حداقل فاصلۀ دو متر از دیگران راه می‌روند.
  • زمانی که در فضای بسته با حداقل فاصلۀ دو متر از دیگران ملاقات می‌کنند.
  • زمانی که تنها در فضاهای اشتراکی راه می‌روند.
  • زمانی که در اتاق‌های پلکسی‌گلس یا دیواردار هستند یا مانعی تأییدشده بین افرادی وجود دارد که به دیگران خدمات ارائه نمی‌کنند.
  • زمانی که افراد در کلاس‌ها حاضر هستند و حداقل دو متر فاصله بین دانشجویان یا مدرسان وجود دارد.

دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی در کانادا به‌دلایل مختلف مانند ایجاد فضای امن برای افراد و دلایل مرتبط با حفظ حریم شخصی، رویکرد یکسانی در زمینۀ اجباری‌کردن واکسیناسیون اتخاذ نکرده‌اند. بسیاری از دانشگاه‌های کانادا، به‌ویژه دانشگاه‌های استان انتاریو، در هفته‌های گذشته واکسیناسیون کووید-۱۹ را برای دانشجویان و کارکنان و اعضای هیئت‌علمی خواهان ورود به پردیس‌های دانشگاهی اجباری اعلام کرده‌اند؛ اما استان‌هایی مانند مانیتوبا و آلبرتا از اجباری نبودن واکسن کرونا خبر داده‌اند.



منابع: