روز گذشته، در پی اعلام اجباری شدن واکسن کرونا در تعدادی از دانشگاه‌های انتاریو در ۱۲آگوست۲۰۲۱، دانشگاه‌های ویلفرد لوریه، رایرسون، ویندزور، ساسکاچوان و رجینا نیز اطلاعیه‌های جدیدی مبنی‌بر اجباری بودن واکسیناسیون برای گروه‌های خاصی از دانشجویان منتشر کرده‌اند. درحال‌حاضر، قوانین واکسن اجباری در دانشگاه های کانادا فقط برای بعضی از دانشجویان در برخی از مؤسسه‌های آموزش عالی این کشور وضع شده است. در‌ادامه، خلاصه‌ای از اخبار و شرایط جدید واکسن اجباری در دانشگاه های کانادا را می‌خوانید.

دانشگاه ویلفرد لوریه

دانشگاه رایرسون در اطلاعیه‌ای جدید، از تمام دانشجویان و کارکنان و اعضای هیئت‌علمی خواسته است هنگام بازگشت به پردیس دانشگاه در نیمسال پاییز، کاملاً واکسینه شده یا برای تکمیل واکسیناسیونشان برنامه‌ریزی کرده باشند. ۷سپتامبر۲۰۲۱، از تمام اعضای جامعۀ دانشگاه ویلفرد لوریه خواسته می‌شود پیش از ورود به پردیس‌های برنتفورد و واترلو یا دانشکده‌های دیگر در شهرهای کیچنر و تورنتو و میلتون، وضعیت واکسیناسیون خود را احراز کنند. در این اطلاعیه، گفته شده است به افراد واکسینه‌نشده اطلاعات لازم دربارۀ برنامۀ واکسیناسیون استان داده می‌شود و این افراد به رعایت قوانین آزمایش مداوم و همراه‌داشتن نتیجۀ منفی آزمایش هنگام ورود به پردیس باید متعهد شوند.

دانشگاه رایرسون

محمد لاشمی، رئیس دانشگاه رایرسون، اعلام کرده است تمام اعضای هیئت‌علمی، کارکنان، دانشجویان، پیمان‌کاران و مهمانان خواهان ورود به پردیس دانشگاه در زمان شروع نیمسال پاییز، یعنی ۷سپتامبر، مدرک اثبات واکسیناسیون را باید همراه داشته باشند. افراد واکسینه‌نشده یا افرادی که وضعیت واکسیناسیونشان را احراز نکرده باشند، زمان ورود به پردیس به ارائۀ نتیجۀ منفی آزمایش کووید-۱۹ نیاز خواهند داشت. پیش‌ازاین، دانشگاه رایرسون اعلام کرده بود تمام دانشجویان ساکن پردیس دانشگاه و دانشجویان ورزش‌کار پیش از بازگشت به پردیس دانشگاه، یکی از واکسن‌های تأییدشده در سازمان بهداشت کانادا یا سازمان بهداشت جهانی را باید تزریق کنند.

دانشگاه ویندزور

در پی اطلاعیه‌های واکسن اجباری در دانشگاه های کانادا برای شروع نیمسال پاییز۲۰۲۱، دانشگاه ویندزور نیز تزریق واکسن کووید-۱۹ را برای کارکنان و اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان خواهان ورود به پردیس دانشگاه اجباری کرده است. براساس اطلاعیۀ دانشگاه ویندزور، افراد یادشده تا ۱سپتامبر اولین دُز و تا ۱اکتبر دومین دُز یکی از واکسن‌های تأییدشده در سازمان بهداشت کانادا را باید تزریق کنند. افرادی که اولین دُز واکسن را تا ۱سپتامبر تزریق نکرده باشند، برای دسترسی به پردیس باید آزمایش کووید-۱۹ دهند. همچنین، این دانشگاه از جامعۀ دانشگاه خواسته است هنگام بازگشت به دانشگاه وضعیت واکسیناسیونشان را احراز کنند.

دانشگاه ساسکاچوان

دانشگاه ساسکاچوان نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است تمام دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی و کارکنان برای شروع نیمسال پاییز یکی از واکسن‌های تأییدشده در سازمان بهداشت جهانی را باید تزریق کنند. همراه‌داشتن مدرک اثبات تزریق اولین دُز واکسن از ۷سپتامبر و دومین دُز واکسن از ۸اکتبر در این دانشگاه اجباری است. افرادی که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند واکسینه شوند، برای دسترسی به پردیس دانشگاه ساسکاچوان باید به‌طور مداوم آزمایش کووید-۱۹ دهند و نتیجۀ منفی آزمایش را همراه داشته باشند و خودارزیابی روزانۀ نشانه‌های بیماری را ثبت کنند. افراد ساکن پردیس دانشگاه و علاقه‌مند به انجام فعالیت‌های پرخطر مانند فعالیت‌های ورزشی نیز در این دانشگاه باید واکسینه شوند.

دانشگاه رجینا

به‌نظر می‌رسد تاکنون دانشگاه ساسکاچوان و دانشگاه رجینا، تنها دانشگاه‌های خارج از استان انتاریو به‌شمار می‌روند که واکسیناسیون کووید-۱۹ را اجباری اعلام کرده‌اند. ۱۳آگوست۲۰۲۱، دانشگاه رجینا نیز اعلام کرد به‌دلیل افزایش تعداد موارد ابتلا به کووید-۱۹ و شیوع واریانت دلتا و میزان واکسیناسیون نسبتاً کم در افراد کوچک‌تر از سی ‌سال در استان ساسکاچوان، واکسیناسیون برای جامعۀ پردیس دانشگاه رجینا اجباری است. دانشگاه رجینا در سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ از تمام اعضای هیئت‌علمی و کارکنان و دانشجویانش می‌خواهد تا ۱اکتبر کاملاً واکسینه شوند. به‌گفتۀ این دانشگاه، جزئیات و اطلاعات بیشتر دربارۀ این قانون مانند معافیت‌های مجاز واکسیناسیون براساس قانون حقوق بشر ساسکاچوان در روزهای آینده اعلام خواهد شد.



منبع: