کشور کانادا به مقصد تحصیلی محبوب دانشجویان بین‌المللی تبدیل شده و با بهره‌مندی از دانشگاه‌های معتبر، شیوه‌های آموزشی استاندارد، شهرهای دانشجویی و شیوۀ زندگی منظم در رتبه‌بندی مؤسسۀ تایمز جایگاه‌ مطلوبی به‌دست آورده است. در این رتبه‌بندی نام سی دانشگاه کانادا بین دانشگاه‌های برتر دنیا به‌چشم می‌خورند. برای دانشجویان بین‌المللی که علاقه‌مند به ادامه‌تحصیل در کانادا، اطلاع از شهریۀ دانشگاه‌ها کافی نیست و دانستن هزینۀ زندگی در کانادا نیز اهمیت دارد؛ زیرا اطلاع از هزینۀ مهاجرت تحصیلی به کانادا و هزینۀ زندگی به دانشجویان در برنامه‌ریزی اقتصادی می‌تواند کمک کند. در این مقاله دربارۀ هزینۀ زندگی دانشجویی در کانادا توضیحاتی خواهیم داد و آن را با دیگر کشورهای برتر جهان مقایسه خواهیم کرد

شهریۀ دانشگاه در کانادا

هزینۀ تحصیل در کانادا کمی بیشتر از دیگر کشورهای برتر جهان است؛ اما به‌طورکلی درمقایسه‌با کشورهای انگلستان و امریکا و استرالیا مقرون‌به‌صرفه‌تر ارزیابی می‌شود. هزینۀ سالانۀ دانشگاه‌ها بسته به شهر و مقطع تحصیلی ممکن است متفاوت باشد. به‌عنوان مثال، دانشگاه‌های نیوفاندلند کمترین شهریه و دانشگاه‌های ایالت انتاریو بیشترین شهریه را در کانادا دریافت می‌کنند.

شهریه مقطع کارشناسی دانشگاه‌های کانادا

هزینۀ تحصیل مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های کانادا بین 550 تا 30هزار دلار کانادا در سال متغیر است. شهریۀ مقطع کارشناسی رشته‌های پزشکی و مهندسی و علوم اجتماعی بیشتر از دیگر رشته‌های ارائه‌شده در این مقطع برآورده می‌شود و بدین‌شرح است: 1. کارشناسی مدیریت و کسب‌وکار بین 550 تا 56هزار دلار کانادا؛ 2. کارشناسی علوم کامپیوتر و IT بین 1،535 تا 55،500 دلار کانادا؛ 3. کارشناسی مهندسی و فناوری بین 1،350 تا 55هزار دلار کانادا؛ 4. کارشناسی علوم اجتماعی بین 1،025 تا 56هزار دلار کانادا؛ 5. کارشناسی علوم طبیعی بین 1،780 تا 65هزار دلار کانادا.

شهریه مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های کانادا

دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در کانادا بین 1،075 تا 65هزار دلار کانادا باید شهریه بپردازند. رشته‌های کسب‌وکار، مهندسی، علوم کامپیوتر و حقوق بیشترین شهریه را بین رشته‌های کارشناسی ارشد دانشگاه‌های کانادا دارند. شهریۀ سالانۀ تعدادی از رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد عبارت‌ است از: 1. مدیریت و کسب‌وکار بین 2،150 تا 52،700 دلار کانادا؛ 2. علوم کامپیوتر و IT بین 2،150 تا 52،500 دلار کانادا؛ 3. مهندسی و فناوری بین 2،150 تا 52،500؛ 4. پزشکی بین 2،150 تا 58،300؛ 5. علوم اجتماعی بین 2،150 تا 37هزار دلار کانادا.

مقرون‌به‌صرفه‌ترین دانشگاه‌های کانادا

باوجود شهریۀ زیاد تحصیل در دانشگاه‌های کانادا، دانشگا‌ه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای نیز در این کشور وجود دارند که شهریۀ سالانۀ اندکی درمقایسه‌با دیگر دانشگاه‌ها دریافت می‌کنند. تعدادی از این دانشگاه‌ها بدین‌شرح‌اند: 1. دانشگاه مموریال نیوفاندلند بین 2،150 تا 11،460دلار کانادا؛ 2. دانشگاه رجینا بین 1،175 تا 20،050دلار کانادا؛ 3. دانشگاه رویال رودز بین 3،750 تا 27،600دلار کانادا؛ 4. دانشگاه ساسکاچوان بین 4،110 تا 27،600 دلار کانادا؛ 5. دانشگاه آتاباسکا بین 1،625 تا 17، 250 دلار کانادا. در این دانشگاه‌های مقرون‌به‌صرفه حتی چندین رشتۀ تحصیلی را می‌توان پیدا کرد که حدود 30هزار دلار کانادا شهریه دریافت می‌کنند. این رشته‌ها معمولاً به زمینه‌های پزشکی، کسب‌وکار، حقوق، دندانپزشکی و مدیریت مربوط می‌شوند. شهریۀ رشتۀ MBA درمقایسه‌با دیگر رشته‌های ارائه‌شده در کانادا بیشتر است و دانشجویان 50هزار دلار کانادا باید شهریه بپردازند. شهریۀ سالانۀ دیگر دانشگاه‌های کانادا ازاین‌قرارند: 1. دانشگاه تورنتو بین شش‌هزار تا 58هزار دلار کانادا؛ 2. دانشگاه تامپسون ریورز بین 1،700 تا 35،650دلار کانادا؛ 3. دانشگاه یورک بین 10هزار تا 63،600دلار کانادا؛ 4. دانشگاه وینپیگ بین 2،800 تا 13،400 دلار کانادا؛ 5. کالج هامبر بین 10هزار تا 29،500 دلار کانادا. گفتنی است دانشگاه‌های برتر کانادا مثل تورنتو و بریتیش کلمبیا و مک‌گیل در رشته‌های معماری و علوم کامپیوتر و مدیریت بازرگانی بیشترین شهریۀ سالانه را دریافت می‌کنند و دانشجویان برای تحصیل این رشته‌ها در دانشگاه‌های مذکور بیش از 63هزار دلار کانادا شهریه باید بپردازند.

شهریه دانشگاه های کانادا.webp

هزینۀ زندگی دانشجویی در کانادا

هزینۀ زندگی دانشجویی در کانادا کمی از متوسط هزینه در کشورهای برتر دنیا بیشتر است اما درعوض، دانشجویان کیفیت زندگی مطلوبی تجربه خواهند کرد. دانشجویان بین‌المللی برای گذراندن زندگی در استان‌هایی مثل کبک و مونترال و اتاوا به 800 تا 1،500 دلار کانادا نیاز خواهند داشت. شهرهای ونکوور و کلگری جزو شهرهای گران کانادا به‌حساب می‌آیند و هزینۀ زندگی در آن‌ها 2هزار دلار کانادا برآورد شده است. دانشجویان بین‌المللی گزینه‌های زیادی برای انتخاب مسکن در کانادا دارند و به‌همان اندازه بازۀ قیمت‌ها نیز متنوع است. گزینه‌های اصلی مسکن برای دانشجویان در کانادا عبارت‌اند از: 1. خوابگاه دانشجویی بین 250 تا 625دلار کانادا در ماه؛ 2. خوابگاه دانشگاهی بین 400 تا 800دلار کانادا در ماه؛ 3. اجارۀ آپارتمان بین 300 تا 700دلار کانادا در ماه. گفتنی است اجارۀ ماهانه به مکان و امکانات این گزینه‌ها بستگی دارد. ممکن است برای اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه بیش از 1،000 دلار در ماه بپردازید. هزینۀ ماهانۀ امکانات اساسی ازجمله برق، آب، سیستم‌های گرمایشی و جمع‌آوری زباله 150 دلار کانادا و هزینۀ اینترنت بین 30 تا 70دلار کانادا است.

دانشجویان بین‌المللی باوجود سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های غذایی محلی هزینۀ زیادی برای خوردوخوراک پرداخت نمی‌کنند. اگر قصد دارید در رستوران غذا بخورید، بابت هر وعده بین 10 تا 25دلار کانادا باید بپردازید، البته این مبلغ برای سه‌وعدۀ غذایی در روز به 50 تا 65دلار کانادا می‌رسد. گفتنی است دانشجویان بین‌المللی با پذیرش از دانشگاه‌های کانادا از مزایا و تخفیف‌های ماهانۀ وسایل حمل‌ونقل برخوردار می‌شوند. هزینۀ استفاده از وسایل نقلیۀ عمومی 90دلار کانادا در ماه تخمین‌ زده می‌شود. شایان ذکر است قیمت بلیت یک‌طرفۀ وسایل نقلیۀ عمومی حدود سه‌دلار است.

بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌های تحصیلی در کانادا

دانشجویان بین‌المللی برای پوشش هزینۀ زندگی دانشجویی در کانادا از بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌های تحصیلی می‌توانند استفاده کنند. دولت و دانشگاه‌های مختلف کانادا کمک‌هزینه‌هایی درنظر گرفته‌اند که بخش زیادی از هزینه‌های زندگی دانشجویان بین‌المللی را پوشش می‌دهد. دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری باتوجه‌به دانشگاه محل تحصیل مدارک موردنیاز برای دریافت کمک‌هزینه را ارائه می‌دهند و هر نیمسال تعدادی از افراد واجد شرایط، مبلغی دریافت می‌کنند یا از شهریۀ پرداختی‌شان کسر می‌شود. دولت‌ کانادا به‌همراه تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی براساس شایستگی تحصیلی تعدادی کمک‌هزینه با هدف حمایت از دانشجویان بااستعداد اعطا می‌کنند. همچنین، برخی از دانشگاه‌ها کمک‌هزینه‌هایی به مبلغ 10 تا 15هزار یورو براساس شایستگی تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی درنظر گرفته‌اند که برای بهره‌مندی از آن‌ها، دانشجویان باید به ثبت‌نام و نمره‌های عالی در دروس مختلف کسب کنند.

منبع