رشتۀ مهندسی معدن دربارۀ استخراج مواد‌معدنی از زیر زمین یا روی آن و کسب درآمد از مواد حاصل از استخراج است. این رشته در حوزه‌های مختلفی فعال است؛ از‌جمله فراوری مواد‌معدنی، اکتشاف، حفاری، زمین‌شناسی، متالورژی و نقشه‌برداری. فارغ‌التحصیلان رشتۀ مهندسی معدن به‌عنوان مهندس معدن و مشاور و نمایندۀ فروش فنی مشغول کار می‌شوند. در کانادا، دانشگاه‌های معتبری مانند دانشگاه مک گیل رشتۀ مهندسی معدن را ارائه می‌دهند. دانشکدۀ مهندسی معدن دانشگاه مک گیل قدیمی‌ترین دانشکده در کانادا به‌حساب می‌آید که سال ۱۸۷۱ بنیان نهاده شد و در سال ۲۰۲۱، ۱۵۰سالگی‌اش را جشن گرفته است. در این مطلب، قصد داریم دربارۀ تحصیل رشتۀ مهندسی معدن در دانشگاه مک گیل صحبت کنیم.

رتبه‌بندی

در تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۲، دانشگاه مک گیل بیست‌وهفتمین دانشگاه معتبر جهان و دومین دانشگاه برتر کانادا شناخته شده است. افزون‌بر‌این، دانشگاه مذکور در رشتۀ مهندسی معدن در جایگاه چهارم دانشگاه‌های مطرح دنیا ایستاده است. دانشگاه دولتی مک گیل رشتۀ مهندسی معدن را در مقاطع تحصیلی مختلف و گرایش‌های متنوعی ارائه می‌دهد که درادامه، با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

کارشناسی

تحصیل کارشناسی مهندسی معدن در دانشگاه مک گیل چهارساله و تمام‌وقت است و به دو شیوه ارائه می‌شود: ۱. برای متقاضیان خارج از استان و بین‌المللی که به زبان انگلیسی تدریس می‌شود؛ ۲. برای متقاضیان ساکن CEGEP که به زبان انگلیسی‌فرانسوی تدریس می‌شود. گفتنی است علاوه‌بر کورس‌های تحصیلی و آزمایشگاه‌های معمول، دانشجویان مقطع کارشناسی مهندسی معدن در سمینارها و پروژه‌های دانشجویی و سفرهای میدانی به مناطق عملیاتی و صنعتی باید شرکت کنند. علاقه‌مندان به تحصیل این رشته حداقل نمرۀ ۹۰ را برای آزمون تافل یا حداقل نمرۀ ۶.۵ را برای آزمون آیلتس باید ارائه دهند.

تحصیلات تکمیلی

در مقاطع تحصیلات تکمیلی، دانشگاه مک گیل رشتۀ مهندسی معدن را در دوره‌های متنوعی ارائه می‌دهد. درادامۀ مقاله، دربارۀ این دوره‌ها بیشتر سخن خواهیم گفت. گواهینامۀ مهندسی معدن دوره‌ای یک‌ساله و کورس‌محور است و دانشجویان سی واحد درسی را باید بگذرانند. مخاطبان گواهینامۀ مهندسی معدن متخصصان صنعت و مهندسان و دانشمندانی هستند که به آموزش حرفه‌ای توسعۀ مهندسی معدن علاقه‌مندند. جزئیات دورۀ مذکور عبارت‌اند از: سمیناری شش‌واحدی و شش کورس سه‌واحدی و پروژه‌ای شش‌واحدی. علاقه‌مندان به شرکت در دورۀ گواهینامۀ مهندسی معدن حداقل مدرک کارشناسی با معدل ۳ از ۴ باید ارائه دهند.

دورۀ دیگری که دانشکدۀ مهندسی معدن دانشگاه مک گیل ارائه می‌دهد، کارشناسی ارشد مهندسی معدن است که پروژه‌محور است و دانشجویان ۴۵ واحد درسی شامل کورس‌ها و سمینارها و پروژه‌های مختلف را باید بگذرانند. دانشجویان ترکیب کورس‌های درسی را باتوجه‌به تخصصشان می‌توانند مشخص و حداقل دوازده واحد را انتخاب کنند. شایان ذکر است علاقه‌مندان به شرکت در دورۀ کارشناسی ارشد مهندسی معدن حداقل مدرک کارشناسی مرتبط یا کارشناسی فنی با معدل ۷۵درصد باید ارائه دهند.

دیگر دورۀ ارائه‌شده در دانشکدۀ مهندسی معدن در دانشگاه مک گیل کارشناسی ارشد پایان‌نامه‌محور است که دانشجویان ۴۵ واحد درسی را باید بگذرانند و در پایان دوره، پایان‌نامه ارائه دهند و از آن دفاع کنند. ۲۷ واحد از ۴۵ واحد دورۀ کارشناسی ارشد مهندسی معدن به پایان‌نامۀ دانشجویان تعلق دارد. علاوه‌بر‌این، دانشجویان چهار کورس درسی سه‌واحدی و سمیناری شش‌واحدی را نیز باید پشت‌سر بگذارند. گفتنی است علاقه‌مندان به شرکت در دورۀ کارشناسی ارشد پایان‌نامه‌محور مهندسی معدن حداقل مدرک کارشناسی مرتبط یا کارشناسی فنی با معدل ۳ از ۴ باید ارائه دهند.

دورۀ کارشناسی ارشد علوم نیز در دانشکدۀ مهندسی معدن دانشگاه مک گیل برگزار می‌شود که دوره‌ای تزمحور است. این دوره همانند کارشناسی ارشد مهندسی معدن ۲۷ واحد پایان‌نامه و چهار کورس سه‌واحدی و سمیناری شش‌واحدی را شامل می‌شود. علاقه‌مندان به شرکت در دورۀ کارشناسی ارشد پایان‌نامه‌محور علوم حداقل مدرک کارشناسی مرتبط یا کارشناسی فنی با معدل ۷۵درصد باید ارائه دهند.

در دانشکدۀ مهندسی معدن دانشگاه مک گیل دورۀ دکتری مهندسی معدن نیز ارائه می‌شود. هدف اصلی ارائۀ دورۀ دکتری مهندسی معدن تربیت محققانی است که در زمینۀ تخصصی‌شان پیشرو باشند. بیشتر زمان تحصیل دانشجویان دکتری مهندسی معدن صرف پژوهش خواهد شد و در‌عین‌حال در کلاس‌ها نیز شرکت خواهند کرد. علاقه‌مندان به شرکت در دورۀ دکتری مهندسی معدن حداقل مدرک کارشناسی مرتبط یا کارشناسی فنی با معدل ۳ از ۴ و کارشناسی ارشد مرتبط با مهندسی معدن با حداقل معدل ۳.۲ از ۴ باید ارائه دهند.

ناگفته نماند برای هیچ‌یک از دوره‌های مهندسی معدن در دانشگاه مک گیل به ارائۀ مدرک GRE نیازی نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ دوره‌های تحصیلات تکمیلی مهندسی معدن در دانشگاه مک گیل، به این لینک مراجعه کنید.

منبع: