شهر مولد یا مولدا یا مولده (Molde) نروژ شهری است که در شهرستان موره او رومسدال نروژ قرار دارد و قطب تجاری منطقۀ رومسدال به‌شمار می‌رود. شهر مولد نروژ با رشد مستمر در قرن‌های هجدهم و نوزدهم، به مرکز پارچه و پوشاک نروژ و مرکز اداری منطقه و جاذبه‌ای گردشگری تبدیل شد. پس از جنگ جهانی دوم، این شهر رشد بسیار چشمگیری یافت و نه‌تنها به‌عنوان مرکز خدمات عمومی و اداری منطقه، بلکه به‌عنوان یکی از منابع آکادمیک و صنعتی نروژ شناخته شد. در این مقاله برای علاقه‌مندان به زندگی و تحصیل در نروژ، دربارۀ شهر مولد بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مساحت و جمعیت شهر مولد

مساحت شهر مولد نروژ تقریباً ۱،۵۰۳.۳۶ کیلومترمربع است و براساس آمار سال ۲۰۲۰، تقریباً ۳۱،۹۶۷ نفر در این شهر و حومۀ آن ساکن‌اند. میزان تراکم جمعیت در شهر مولد ۲۲.۳ نفر در هر کیلومترمربع است. درحال‌حاضر، مولد سی‌ویکمین شهر پرجمعیت نروژ محسوب می‌شود.

وضعیت آب‌وهوایی شهر مولد نروژ

وضعیت آب‌وهوایی شهر مولد نروژ


آب‌وهوای شهر مولد نروژ در تابستان‌ها خنک و نیمه‌ابری و در زمستان‌ها بسیار سرد و همواره ابری و همراه با وزش باد است. در طول سال، میانگین دمای هوای این شهر از ۲- تا ۱۹ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است و به‌ندرت به کمتر از ۱۰- یا بیشتر از ۲۴ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. بهترین زمان برای سفر به مولد و انجام فعالیت‌های مخصوص هوای گرم از اوایل ژوئیه تا اواسط اوت است. تابستان‌های شهر مولد کوتاه و زمستان‌های آن بسیار طولانی است. فصل گرم این شهر ۲.۹ ماه، یعنی از ۹ژوئن تا ۶سپتامبر، طول می‌کشد و میانگین دما در این دوره بیش از ۱۶ درجۀ سانتی‌گراد است. فصل سرد سال نیز ۴.۴ ماه، یعنی از ۱۳نوامبر تا ۲۵مارس است و میانگین دما در این بازۀ زمانی به کمتر از ۶ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد.

کیفیت زندگی در شهر مولد

شهر مولد با وجود آب‌وهوای نسبتاً سرد در زمستان‌ها، شهری زیبا و برخوردار از امکانات مناسب برای زندگی است و به‌طورکلی، کیفیت زندگی در آن مطلوب ارزیابی می‌شود. درادامه، سطح کیفیت زندگی در شاخص‌های مختلف را می‌خوانید. این داده‌ها از وبگاه Numbeo در آوریل۲۰۲۱ استخراج شده است.

  • شاخص امنیت: بسیار بالا
  • شاخص خدمات بهداشتی: بالا
  • شاخص اقلیمی: متوسط
  • شاخص نسبت قیمت ملک به درآمد: بسیار پایین
  • شاخص زمان ترافیک: بسیار پایین
  • شاخص آلودگی هوا: پایین

دانشگاه‌های شهر مولد نروژ

کالج دانشگاه مولد یا دانشگاه HiM دانشگاه اصلی شهر مولد نروژ است که رشته‌های مختلفی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌کند.

کالج دانشگاه مولد نروژ

کالج دانشگاه مولد (Molde University College - Høgskolen i Molde - HiM) دانشگاهی تخصصی در زمینۀ لجیستیک است که در شهر مولد نروژ قرار دارد. این دانشگاه رشته‌های گوناگونی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهد و درحال‌حاضر، ۲،۸۰۰ نفر دانشجو در آن مشغول تحصیل‌اند. دانشگاه مولد یکی از نُه دانشگاه تخصصی سیستم آموزشی نروژ است و رشته‌های متنوعی در زمینه‌های مرتبط با کسب‌وکار و مدیریت بازرگانی، لجیستیک، فناوری اطلاعات و علوم بهداشتی ارائه می‌کند.

هزینه زندگی در شهر مولد نروژ

هزینه زندگی در شهر مولد نروژ


هزینه‌های زندگی بسته به سبک زندگی هر فرد متغیر است. روی‌هم‌رفته، هزینۀ زندگی در کشور نروژ ارزان نیست و این کشور همواره در فهرست کشورهای گران دنیا جای دارد؛ اما هزینه زندگی در شهر مولد نروژ از شهرهای بزرگ این کشور مانند اسلو بسیار کمتر ارزیابی می‌شود. درادامه، جزئیات میانگین هزینه‌های اصلی زندگی در شهر مولد در سال ۲۰۲۱ را شرح داده‌ایم. این اطلاعات از جدیدترین داده‌های وبگاه Numbeo در اوت۲۰۲۱ استخراج و تمام مبالغ به کرون نروژ محاسبه شده‌ است.

هزینۀ موادغذایی و رستوران

هزینه‌های مربوط به رستوران و موادغذایی از هزینه‌های بسیار مهم زندگی است. به‌طورکلی، هزینۀ خرید موادغذایی در شهر مولد از شهرهای بزرگ نروژ کمتر برآورد می‌شود. در این شهر، برای خرید غذا از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۵۰ کرون و از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت ۸۰۰ کرون برای سه کورس غذای دو نفر باید پرداخت کرد. علاوه‌براین، قیمت موادغذایی پرمصرفی نظیر یک لیتر شیر، یک قرص پانصدگرمی نان سفید، یک کیلوگرم برنج سفید‌، دوازده عدد تخم‌مرغ، یک کیلوگرم پنیر محلی، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ و یک کیلوگرم گوشت گاو به‌ترتیب ۱۶.۸۰، ۱۱.۲۵، ۲۵، ۳۰، ۱۰۰، ۱۰۹.۵۰ و ۳۲۳.۳۳ کرون تخمین زده می‌شود. همچنین، هر کیلوگرم از میو‌ه‌هایی مانند سیب و موز و پرتقال به‌ترتیب ۲۵ و ۲۰ و ۲۴.۵۰ کرون و هر کیلوگرم از صیفی‌جاتی همچون گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی و پیاز نیز به‌ترتیب ۱۹ و ۱۲ و ۱۹ کرون قیمت دارند.

هزینۀ حمل‌و‌‌نقل

هزینۀ حمل‌و‌نقل نیز یکی دیگر از هزینه‌های مهم است. در شهر مولد، قیمت بلیت یک‌طرفه و یک‌ماهۀ حمل‌و‌نقل داخلی به‌ترتیب ۳۷ و ۴۴۵ کرون است. افزون‌براین، مبلغ ورودی تاکسی ۱۰۰ کرون و کرایۀ آن ۱۵ کرون به‌ازای هر کیلومتر و هزینۀ هر ساعت انتظار تاکسی ۶۰۰ کرون برآورد می‌شود. ناگفته نماند برای خرید هر لیتر بنزین در مولد ۱۵.۳۴ کرون باید پرداخت کرد.

هزینۀ مسکن

هزینۀ مسکن مهم‌ترین هزینۀ زندگی به‌حساب می‌آید و بسته به محل زندگی و متراژ خانه متغیر است. درمجموع، هزینۀ اجارۀ مسکن در شهر مولد بسیار کمتر از شهرهای بزرگ نروژ مانند اسلو تخمین زده می‌شود. برای مثال، اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۸،۰۰۰ کرون و اجاره‌بهای آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۷،۹۹۰.۷۳ کرون در ماه است. همچنین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱۲،۰۰۰ کرون و اجاره‌بهای ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۹،۰۰۰ کرون تخمین زده می‌شود.

هزینۀ قبوض و اینترنت

هزینۀ قبوض نیز به سبک زندگی فرد و متراژ آپارتمان بستگی دارد. در شهر مولد نروژ، بهای قبوض آب، برق، سیستم گرمایشی و سرمایشی و حمل زباله برای آپارتمان ۸۵متری ۱،۴۸۷.۵۰ کرون و هزینۀ اینترنت ADSL یا کابلی نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌بر‌ثانیه ۵۰۰ کرون در ماه است.



منابع: