کانادا یکی از کشورهای برتر جهان برای تحصیل رشتۀ تربیت بدنی است. وجود دانشگاه‌های معتبر با رتبه‌های جهانی عالی در این کشور باعث شده است یکی از انتخاب‌های اصلی متقاضیان تحصیل در رشته‌های مرتبط با تربیت بدنی باشد. فارغ‌التحصیلان رشتۀ تربیت بدنی در دانشگاه‌های کانادا در فرصت‌های شغلی متنوعی می‌توانند مشغول کار شوند؛ ازجمله مربی تیم ورزشی، مربی تناسب‌اندام، مدیر ورزش، آموزش تربیت بدنی، مربی در فضای باز، مربی شخصی، فیزیولوژیست ورزش، درمانگر ورزشی، برنامه‌نویس تناسب‌اندام، مدیر مرکز تناسب‌اندام و برنامه‌ریز رویدادهای ورزشی. یکی از دانشگاه‌های معتبر کانادا برای تحصیل رشتۀ تربیت بدنی دانشگاه بریتیش کلمبیا به‌حساب می‌آید. در مطلب حاضر، قصد داریم دربارۀ تحصیل رشتۀ تربیت بدنی در دانشگاه بریتیش کلمبیا صحبت کنیم.

رتبه‌بندی

در تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۲، دانشگاه بریتیش کلمبیا چهل‌وششمین دانشگاه معتبر جهان و سومین دانشگاه برتر کانادا شناخته شده و در رشتۀ تربیت بدنی نیز جایگاه چهارم را در میان دانشگاه‌های مطرح دنیا ازآنِ خود کرده است. دانشگاه دولتی بریتیش کلمبیا رشتۀ تربیت بدنی را در مقاطع تحصیلی مختلفی ارائه می‌دهد.

کارشناسی تربیت بدنی

تحصیل کارشناسی رشتۀ تربیت بدنی در دانشگاه بریتیش کلمبیا چهار سال به‌طول می‌انجامد. رشتۀ ارتقای سلامت در کینتیک انسان (Health Promotion) در پردیس دانشگاهی اوکاناگان ارائه می‌شود و بر مفاهیم زندگی فعال و مدیریت شیوۀ زندگی افراد و جوامع متمرکز است. دانشجویان رشتۀ یادشده نقش تغذیه و برنامه‌های ورزشی و فعالیت‌های روزمره را در ارتقای سلامت جامعه بررسی می‌کنند. در مقطع کارشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا، رشتۀ فیزیولوژی ورزش بالینی نیز در پردیس دانشگاهی اوکاناگان ارائه می‌شود و بر ترکیب ورزش و آموزش فعالیت‌ها و مهارت‌های توان‌بخشی به بیماران به‌منظور بهبود بیماری‌های مزمن تمرکز دارد.

دیگر رشتۀ مرتبط با تربیت بدنی که در مقطع کارشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا ارائه می‌شود، حرکت‌شناسی است که کلاس‌هایش در پردیس دانشگاهی ونکوور برگزار می‌شود. رشتۀ مذکور متشکل از سه گرایش است: ۱. گرایش Neuromechanical and Physiological Sciences که دانشجویان را برای مطالعات پیشرفته در علوم حرکتی انسان و سلامت و تناسب‌اندام آماده می‌کند؛ ۲. گرایش Multidisciplinary Science که هدف از ارائۀ آن بهبود کیفیت زندگی مردم در جوامع با افزایش عملکرد فیزیولوژیکی و سلامت روان است؛ ۳. گرایش علوم اجتماعی و رفتاری که بر تربیت دانشجویان برای مشاغل رهبری و آموزشی در انواع فعالیت‌های بدنی و ورزشی در سازمان‌های دولتی و خصوصی تمرکز دارد.

کارشناسی ارشد تربیت بدنی

تحصیل مقطع کارشناسی ارشد تربیت بدنی در دانشگاه بریتیش کلمبیا در قالب رشتۀ حرکت‌شناسی امکان‌پذیر است. این رشته سه دوره را شامل می‌شود: ۱. کارشناسی ارشد (Master of Arts) حرکت‌شناسی که برنامه‌ای پژوهش‌محور و دو تا سه‌ساله است و دانشجویان دانش لازم در زمینه‌هایی همچون ورزش و روان‌شناسی ورزش، جامعه‌شناسی سلامت، فعالیت بدنی و تاریخ ورزش را می‌آموزند؛ ۲. کارشناسی ارشد (Master of Science) حرکت‌شناسی دوره‌ای پایان‌نامه‌محور است که دو تا سه سال به‌طول می‌انجامد و به‌صورت گسترده بر کسب اطلاعات در حوزه‌های سلامت طبیعی و علوم تربیت بدنی متمرکز است؛ ۳. کارشناسی ارشد حرکت‌شناسی (Master of Kinesiology) که درمجموع دانشجویان سی واحد را باید بگذرانند و به ارائۀ پایان‌نامه نیز نیازی ندارد. این دورۀ خود به دو گرایش «حرکت‌شناسی بالینی و عملکرد» و «علوم مربیگری و رهبر فنی (MHPCTL)» تقسیم می‌شود. تحصیل گرایش حرکت‌شناسی بالینی و عملکرد یک تا یک‌ونیم سال طول می‌کشد. گرایش علوم مربیگری و رهبری فنی نیز پاره‌وقت و آنلاین است و تحصیل آن سه تا سه‌ونیم سال زمان می‌برد و درمجموع، دانشجویان سی واحد درسی را باید پشت‌سر بگذارنند

گفتنی است کارشناسی ارشد و دکتری رشتۀ «علوم ورزشی و سلامت» در دانشکدۀ بهداشت و توسعۀ اجتماعی دانشگاه بریتیش‌کلمبیا ارائه می‌شود. تحصیل مقطع کارشناسی ارشد این رشته دوساله و مقطع دکتری‌اش چهارساله است و هر دو دوره پژوهش‌محور هستند؛ یعنی دانشجویان پایان‌نامه باید ارائه دهند و از آن دفاع کنند.

دکتری تربیت بدنی

مقطع دکتری حرکت‌شناسی در دانشگاه بریتیش کلمبیا پژوهش‌محور است و دانشجویان در حوزه‌های گسترده‌ای از عوامل فیزیولوژیکی، بیومکانیکی، رفتاری و روانی اجتماعی باید آموزش ببینند که بر حرکت انسان تأثیر می‌گذارند. همچنین، آنان تحولات اجتماعی و فرهنگی را باید تحلیل و عملکردهای فعالیت‌های بدنی را بررسی کنند. علاقه‌مندان به تحصیل رشتۀ حرکت‌شناسی در مقطع دکتری دانشگاه بریتیش کلمبیا باید مدرک کارشناسی ارشد پژوهش‌محور در زمینه‌های حرکت‌شناسی انسانی، تربیت بدنی، حرکت‌شناسی یا سایر زمینه‌های مرتبط با حداقل معدل B+ (۷۶درصد) داشته باشند. افزون‌براین، روزمه و انگیزه‌نامه و سه توصیه‌نامه از استادانشان باید ارائه دهند. گفتنی است تحصیل دکتری تربیت بدنی حرکت‌شناسی در دانشگاه بریتیش کلمبیا چهار تا شش سال به‌طول می‌انجامد.

علاوه‌بر دوره‌های مذکور، دپارتمان EDCP دانشکدۀ آموزش پردیس دانشگاهی ونکوور نیز دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری در زمینۀ سلامتی و تربیت بدنی ارائه می‌دهد. کارشناسی ارشد آموزش سلامت و تربیت بدنی در فضای باز برای علاقه‌مندان به پژوهش‌های آکادمیک و تمرین نظریه‌های حوزۀ ورزش طراحی شده است. متقاضیان تحصیل در دورۀ کارشناسی ارشد M.A حداقل یک تا دو سال سابقۀ کار معلمی در حوزۀ تربیت بدنی باید داشته و مدرک کارشناسی مرتبط با این دوره را گرفته باشند و متقاضیان تحصیل در دورۀ کارشناسی ارشد Med نیز حداقل دو سال سابقۀ کار معلمی در حوزۀ تربیت بدنی باید داشته و مدرک کارشناسی مرتبط با این دوره را گرفته باشند.

علاوه‌بر دوره‌های کارشناسی ارشد، دورۀ دکتری آموزش سلامت و تربیت بدنی در فضای باز (HOPE) نیز در دانشکدۀ آموزش پردیس ونکوور ارائه می‌شود که متقاضیان تحصیل در آن مدرک کارشناسی ارشد مرتبط و انگیزه‌نامه و توصیه‌نامه‌هایی از سه استاد باید ارائه دهند.

منبع: