در پی اخبار اجباری شدن واکسن کرونا در دانشگاه های کانادا ، برخی از دانشگاه‌های این کشور از تغییر قوانین واکسیناسیون اجباری خبر داده‌اند یا به‌تازگی به فهرست دانشگاه‌های اجباری‌کنندۀ واکسیناسیون ملحق شده‌اند. در‌ادامه، خلاصه‌ای از اخبار جدید اجباری شدن واکسن کرونا در دانشگاه های کانادا را می‌خوانید. این اخبار برگرفته از داده‌های وبگاه University Affairs کانادا و براساس اطلاعیه‌های رسمی دانشگاه‌ها در وبگاه‌هایشان است.

دانشگاه وسترن

۱۱آگوست۲۰۲۱، دانشگاه وسترن سیاستی جدید مبنی‌بر اجباری شدن واکسن کرونا برای دانشجویان و کارکنان و هیئت‌علمی پردیس اصلی دانشگاه و پردیس‌های کالج‌های وابسته به دانشگاه ازجمله کالج هورون و کالج برسیکا و کالج کینگز اعلام کرد. براساس این اطلاعیه، افراد بدون مدرک اثبات واکسیناسیون برای حضور در پردیس دانشگاه‌ها دو بار در هفته باید آزمایش کووید-۱۹ بدهند. این قانون جدید با مشورت شرکای سازمان بهداشت عمومی و متخصصان پزشکی و حقوق و اخلاق در این دانشگاه وضع شده است.

دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو نیز ۱۱آگوست۲۰۲۱ اطلاعیۀ مشابهی منتشر کرد. دانشگاه تورنتو پیش‌ازاین واکسیناسیون را برای دانشجویان ساکن پردیس دانشگاه‌ها و دانشجویان علاقه‌مند به شرکت در فعالیت‌های خاص مانند رقابت‌های ورزشی و اجراهای موسیقی اجباری اعلام کرده بود؛ اما اکنون قانون اجباری بودن واکسیناسیون برای هر شخص خواهان ورود به پردیس دانشگاه اجرا خواهد شد. اعضای جامعۀ دانشگاه تورنتو پیش از شرکت در فعالیت‌های حضوری وضعیت واکسیناسیونشان را باید احراز کنند. سالواتوره اسپادافورا، یکی از استادان و مشاور مخصوص رئیس دانشگاه در مسائل مرتبط با کووید-۱۹، گفته است: «اگر شخصی به هر دلیلی نمی‌تواند واکسینه شوند، در برنامۀ آزمایش فوری دانشگاه باید شرکت و قوانین اضافه‌ای در زمینۀ بهداشت عمومی رعایت کند.»

دانشگاه گوئلف

۱۲آگوست۲۰۲۱، شارلوت ییتس، رئیس دانشگاه گوئلف، در پیامی اعلام کرد تزریق واکسن کرونا برای هیئت‌علمی و کارکنان و دانشجویان دانشگاه گوئلف در پردیس‌های گوئلف و ریج‌تاون و فضای داخلی تمام پایگاه‌های دانشگاه گوئلف اجباری است. قوانین اجباری شدن واکسن کرونا در سال تحصیلی جاری اجرا خواهد شد. به‌گفتۀ ییتس، این قانون با موافقت گروه اجرایی دانشگاه و حمایت بخش بهداشت عمومی ولینگتون-دافرین-گوئلف و بخش بهداشت عمومی چاتهام-کنت وضع شده است. او افزود دانشگاه برای تصمیم‌گیری دربارۀ جزئیات قانون اجباری شدن واکسن کرونا با سنا و هیئت‌امنا و گروه‌های دیگر همکاری خواهد کرد.

دانشگاه تکنولوژی انتاریو

۱۲آگوست۲۰۲۱، دانشگاه تکنولوژی انتاریو اعلام کرد از ۳سپتامبر تمام دانشجویان، اعضای هیئت‌علمی، کارکنان و افراد خواهان ورود به هرکدام از پردیس‌های دانشگاه باید واکسینه شوند. این دانشگاه به تمام اعضای جامعه‌اش توصیه می‌کند پیش از شروع نیمسال پاییز واکسیناسیونشان را تکمیل کنند؛ ولی به افراد تا ۱۷اکتبر فرصت می‌دهد دومین دُز واکسن را تزریق کنند. دانشگاه تکنولوژی انتاریو به پیروی از دستورالعمل‌های سازمان بهداشت عمومی منطقۀ دورهام نیز ادامه خواهد داد. این دستورالعمل‌ها زدن ماسک و شست‌وشوی دست‌ها و آزمایش مستمر کووید-۱۹ را شامل می‌شود. استیون مورفی، رئیس دانشگاه تکنولوژی انتاریو، در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «ما همه برای در امنیت نگه‌داشتن یکدیگر مسئولیم. با حمایت از قانون اجباری شدن واکسیناسیون، همگی به توقف شیوع ویروس کووید-۱۹ و واریانت‌هایش در زمان حال و در طولانی‌مدت کمک می‌کنیم.»

دانشگاه کوئینز

دانشگاه کوئینز - اجباری شدن واکسن کرونا در دانشگاه های کانادا


در پی اجباری شدن واکسن کرونا در دانشگاه های کانادا ، دانشگاه کوئینز نیز از ۱۲آگوست۲۰۲۱ به جمع مؤسسه‌های اجباری‌کنندۀ واکسیناسیون پیوسته است. در تاریخ یادشده، این دانشگاه در اطلاعیه‌ای از اجباری شدن واکسن کرونا برای تمام کارکنان و دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی خواهان بازگشت به پردیس دانشگاه خبر داده است. براساس این اطلاعیه، اعضای جامعۀ دانشگاه کوئینز باید کاملاً واکسینه شده یا برای تکمیل واکسیناسیون تا ۷سپتامبر برنامه‌ریزی کرده باشند. تمام افراد واکسینه‌نشدۀ خواهان ورود به پردیس دانشگاه از قوانین اضافی بهداشتی و دستورالعمل‌های امنیتی باید پیروی کنند و آزمایش بدهند. پاتریک دین، رئیس دانشگاه، گفته است: «براساس علم پزشکی، می‌دانیم افزایش نرخ واکسیناسیون راهی مؤثر برای جلوگیری از شروع موج چهارم شیوع بیماری و بهترین روش برای بازگشت امن به پردیس دانشگاه است. ما این تصمیم را براساس توصیۀ متخصصان پزشکی و بهداشت عمومی و با مشورت آنان گرفته‌ایم و احساس می‌کنیم جامعۀ دانشگاه کوئینز با این کار نقش خودش را در حمایت از تلاش‌های افراد در راستای منافع جمعی انجام خواهد داد.»

دانشگاه کارلتون

۱۲آگوست۲۰۲۱، دانشگاه کارلتون نیز بیانیه‌ای مشابه دربارۀ اجباری بودن واکسیناسیون منتشر کرده است. سوزان بلانچارد، رئیس گروه کووید-۱۹ دانشگاه کارلتون، گفته است دانشگاه کارلتون باتوجه‌به افزایش خطر شیوع واریانت دلتا و بنابر توصیۀ سازمان بهداشت عمومی، واکسیناسیون را برای دسترسی به پردیس در پاییز۲۰۲۱ اجباری کرده است. دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی و کارکنان دانشگاه برای دسترسی کامل به پردیس، دورۀ تزریق یکی از واکسن‌های تأییدشده در سازمان بهداشت کانادا یا سازمان بهداشت جهانی را باید تکمیل کرده باشند. سوزان بلانچارد افزوده است: «احراز وضعیت واکسیناسیون برای همه اجباری است. از افراد واکسینه‌نشده خواسته می‌شود به‌منظور دسترسی موقت به امکانات پردیس، آزمایش فوری کرونا بدهند. همچنین، دانشگاه با فراهم‌کردن اطلاعات لازم دربارۀ واکسیناسیون و نحوۀ رزرو نوبت تزریق واکسن، از آنان می‌خواهد هرچه‌سریع‌تر واکسینه شوند.»

دانشگاه یورک

دانشگاه یورک نیز در اواخر روز ۱۲آگوست۲۰۲۱ اطلاعیه‌ای دربارۀ اجباری شدن واکسن کرونا منتشر کرده است. راندا لنتون، رئیس دانشگاه یورک، گفته است: «پس از مشورت با ذی‌نفعان دانشگاه، ازجمله گروه‌های دانشجویان و کارکنان، دانشگاه یورک از تمام اعضای جامعه و مهمانان پردیس‌هایش می‌خواهد برای پاییز پیش رو واکسیناسیون کووید-۱۹ را تکمیل کنند. با افراد معاف از واکسیناسیون به‌دلایل پزشکی و حقوق بشر، مطابق قوانین و مقررات مرتبط رفتار خواهد شد.»

دانشگاه براک

دانشگاه براک نیز از تمام افراد خواهان ورود به پردیس دانشگاهی می‌خواهد واکسینه شوند. در اطلاعیۀ این دانشگاه آمده است: «تمام اعضای جامعۀ دانشگاه براک که قصد دارند به پردیس بازگردند، وضعیت واکسیناسیونشان را باید احراز کنند و برای تحویل مدرک اثبات واکسیناسیون به دانشگاه آماده باشند.» اعضای هیئت‌علمی و کارکنان و دانشجویان این دانشگاه تا ۷سپتامبر۲۰۲۱ اولین دُز و تا ۱۵اکتبر۲۰۲۱ دومین دُز یکی از واکسن‌های تأییدشده برای استفاده در کانادا را باید تزریق کنند. براساس نظرسنجی‌ای که دانشگاه برای دانشجویان فرستاده است، تاکنون بیش از ۹۰درصد این افراد واکسینه شده‌اند یا قصد دارند تا شروع نیمسال پاییز واکسن کووید-۱۹ واکسینه شوند.



منبع: