دولت کانادا همراه با استان‌ها و قلمروها و جوامع بومی این کشور برای ساخت و معرفی مدرک اثبات واکسیناسیون کووید-۱۹ در حال همکاری است و انتظار می‌رود پاسپورت واکسن در کانادا از اوایل پاییز‌۲۰۲۱ در‌دسترس افراد قرار گیرد. هفتۀ گذشته، مارکو مندیچینو، وزیر مهاجرت کانادا، در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد هدف از صدور این مدرک ساده‌تر‌کردنِ سفر امن برای افراد ساکن کاناداست. مدرک اثبات واکسیناسیون یا پاسپورت واکسن در کانادا تاریخچۀ واکسیناسیون دارنده، نوع واکسن، روز تزریق واکسن‌ها، محل واکسیناسیون و اطلاعات دیگر را شامل خواهد بود و به افراد ساکن کانادا در تسهیل فرایند سفرها کمک خواهد کرد. پاسپورت واکسن برای شهروندان کانادایی و مقیمان دائم و موقت کانادا صادر خواهد شد.

پیش‌ازاین، فرانسوا لوگو، نخست‌وزیر استان کبک، از شروع صدور پاسپورت واکسن در کبک به‌منظور بازگشت افراد واکسینه‌شده به زندگی عادی خبر داده و جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، از ایدۀ صدور پاسپورت واکسن در کانادا با همکاری استان‌ها و قلمروها برای کاهش محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا استقبال کرده بود.

وضعیت کووید-۱۹ در کانادا

وضعیت کشور کانادا ازنظر شیوع بیماری کووید-۱۹ در ماه‌های اخیر بهبود چشمگیری یافته و در‌نتیجه باعث شده است محدودیت‌ها برای افراد کانادایی و مقیمان خارجی در کانادا کاهش یابد. درحال‌حاضر، برخی از استان‌های کانادا باتوجه‌به کاهش میزان شیوع ویروس کرونا و افزایش نرخ واکسیناسیون، محدودیت‌های فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه را کاهش داده‌اند. کاهش محدودیت‌ها بر وضعیت اجتماعی و اقتصادی کانادا تأثیر مثبتی گذاشته و باعث بهبود موقعیت‌های شغلی در این کشور شده است.

در روزهای گذشته، کانادا بیش از هزار مورد جدید ابتلا به کووید-۱۹ در روز را ثبت کرده و این موضوع نگرانی‌های جدیدی به‌وجود آورده است. این امر هم‌زمان نشان‌دهندۀ بهبود وضعیت کانادا در سال گذشته است؛ چرا‌که در ژوئیه تعداد موارد ابتلا به ویروس در سراسر کشور کانادا کمتر از ۴۰۰ نفر بوده؛ اما در آوریل، روزانه بیش از ۹هزار مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در کشور گزارش شده است. درحال‌حاضر، بیش از ۸۰درصد از جمعیت بزرگ‌تر از ۱۲ سال در کانادا اولین دُز واکسن کووید-۱۹ را تزریق و نزدیک به ۷۰درصد این جمعیت واکسیناسیونشان را تکمیل کرده‌اند. به‌گفتۀ مندیچینو، کانادا اکنون در میان کشورهای G20 رکورد بیشترین نرخ واکسیناسیون را ازآنِ خود کرده است.

کاهش محدودیت‌های سفر به کانادا

در پی کاهش میزان ابتلا به ویروس کرونا، کانادا بیشترِ محدودیت‌های سفر را به‌تدریج کاهش داده است. در اواخر ژوئن و اوایل آگوست، تعدادی از محدودیت‌های سفر لغو شد و انتظار می‌رود در سپتامبر نیز محدودیت‌های بیشتری برداشته شود. به‌طورکلی، درحال‌حاضر مهاجران تأییدشده، دانشجویان بین‌المللی، کارکنان موقت خارجی، اعضای خانواده افراد ساکن در کانادا و گردشگران واکسینه‌شدۀ آمریکایی می‌توانند وارد کانادا شوند. همچنین اواخر ژوئن، کانادا اعلام کرد دارندگان تأییدیۀ اقامت دائم معتبر (COPR) می‌توانند وارد کانادا شوند و مراحل مهاجرتشان را کامل کنند.

در ژوئیه، کانادا شرایط قرنطینۀ اجباری برای مسافران واکسینه‌شدۀ واجدشرایط را ساده‌تر و سیاست قرنطینه در هتل‌های تأییدشدۀ دولتی را لغو کرد. همچنین در اوایل آگوست، ورود گردشگران واکسینه‌شدۀ آمریکایی به کانادا مجاز اعلام شد و گردشگران واکسینه‌شدۀ کشورهای دیگر نیز از ۷سپتامبر مجاز به ورود به این کشور خواهند بود. بااین‌حال، تعدادی از محدودیت‌های ورود به کانادا همچنان اجرا می‌شوند. دولت کانادا پروازهای از مبدأ هند را تا ۲۱سپتامبر۲۰۲۱ نمی‌پذیرد و زمان کاهش محدودیت‌های سفر گردشگران واکسینه‌نشده به کانادا هنوز اعلام نشده است.



منبع: