در دانشگاه‌های پزشکی فرانسه، شانزده داتشکدۀ رشتۀ دندانپزشکی را ارائه می‌دهند که هرکدام شرایط پذیرش خاص خود را دارند. بااین‌حال، داوطلبان واجدشرایط مدرک کارشناسی در رشته‌های علوم پایه را باید داشته و پیش از ثبت‌نام در دانشگاه مدنظر نمرۀ قبولی را در آزمون پذیرش ملی دندانپزشکی کسب کرده باشند. آموزش نظری و عملی دندانپزشکی در فرانسه زیرنظر کانون ملی جراحان دندانپزشکی (Ordre National des Chirurgiens-Dentistes) انجام می‌شود و دانشجویان مشغول به تحصیل دندانپزشکی در فرانسه با ثبت‌نام در وبگاه این کانون در برنامه‌های آموزشی و پژوهشی مختلف می‌توانند شرکت کنند. در این مقاله، با شرایط تحصیل دندانپزشکی در فرانسه و دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ این رشته آشنا خواهیم شد. اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

دانشجویان رشته دندانپزشکی در مقطع کارشناسی دوره‌هایی در علوم پایه، ازجمله شیمی و فیزیک و زیست‌شناسی پشت‌سر می‌گذرانند. علاوه‌براین‌، مهارت‌هایی در حوزه‌های دیگری همچون آناتومی، فیزیولوژی، بهداشت دندان، رادیولوژی، داروهای پیشگیرانه و بیهوشی کسب می‌کنند. تحصیل دندانپزشکی در فرانسه شش سال طول می‌کشد که بعد از آن دانشجویان یک سال زیرنظر متخصص دندانپزشکی دارای مجوز آموزش‌های لازم را باید ببینند. همچنین، فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی دانشگاه‌های فرانسه برای ورود به حرفۀ دندانپزشکی مجوز وزارت بهداشت را باید بگیرند که برای گرفتنش در آزمونی ویژه باید شرکت و نمرۀ قبولی کسب کنند. دروس دندانپزشکی در دانشگاه‌های این کشور به زبان فرانسوی تدریس می‌شوند و متقاضیان مدرک B2 این زبان را باید ارائه دهند.

سال اول تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

در سال اول دانشکدۀ دندانپزشکی، دانشجویان دوره‌های مشابهی با دانشجویان پزشکی، جراحی دندان، داروسازی و مامایی دارند. در پایان سال اول، دانشجویان در امتحان‌های هرکدام از رشته‌ها شرکت می‌کنند و درصورت کسب نمرۀ مطلوب تحصیلات‌شان را در همان رشته ادامه می‌دهند. در نیمسال اول، برنامۀ درسی شامل علوم پایه با جنبه‌های عملکردی سازماندهی سیستم‌ها و مکانیسم‌ها و در نیمسال دوم، شامل مورفورلوژی و دندانپزشکی و بهداشت جامعه است.

سال دوم تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

در سال دوم تحصیل دندانپزشکی در فرانسه، دانشجویان با جنبه‌های عملی و شبیه‌سازهای دهان و دندان آشنا می‌شوند که آنان را برای کار با بیماران آماده می‌کند. در این سال، دانشجویان در دوره‌های مراقبت از بیماران نیز شرکت می‌کنند که تا انتهای سال سوم ادامه خواهند یافت.

سال سوم تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

در سال سوم تحصیل دندانپزشکی در فرانسه، دانشجویان رشته‌های مختلف مرتبط با دندانپزشکی را مطالعه می‌کنند. این رشته‌ها عبارت‌اند از: آناتومی و فیزیولوژی عمومی، رادیولوژی بالینی، فارماکولوژی، بیماری‌های التهابی و عفونی، بیماری‌های دندان و پریودنتال و فیزیوپاتولوژی دهان و صورت. پس از اتمام موفقیت‌آمیز سال سوم، دانشجویان دیپلم عمومی علوم دندانپزشکی (DFGSO) را دریافت می‌کنند که معادل مدرک کارشناسی است.

سال چهارم تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

در سال چهارم تحصیل دندانپزشکی در فرانسه، دانشجویان دورۀ کارآموزی را باید بگذرانند. کارآموزی در مطب‌های دندانپزشکی یا سایر مرکزهای درمانی‌ای باید سپری شود که جراحی فک و صورت یا حوزه‌های مختلف دندانپزشکی را انجام می‌دهند.

سال پنجم تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

بعد از سپری‌کردن سال پنجم تحصیل دندانپزشکی در فرانسه، دانشجویان گواهینامۀ سنتز بالینی و درمانی (CSCT) را می‌گیرند که با استفاده از آن، حق تجویز دارو و همکاری با دیگر دندانپزشکان و دستیاری متخصصان دندانپزشکی را خواهند داشت. پس از سال پنجم تحصیل دندانپزشکی، دانشجویان مدرک کارشناسی ارشد را باعنوان مدرک حرفه‌ای علوم دندان (Advanced Degree in Dental Sciences) دریافت می‌کنند.

سال ششم تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

سال ششم تحصیل دندانپزشکی در فرانسه با عنوان DFTCC شناخته می‌شود و دوره‌ای یک‌ساله است که دانشجویان وقتشان را برای مراقبت عمومی از بیماران باید صرف کنند. پس از اتمام این مرحله، دانشجویان پایان‌نامه باید نگارش و از آن دفاع کنند. بعد از دفاع از پایان‌نامه، آنان موفق می‌شوند مدرک دکتری جراحی دندان بگیرند و به‌عنوان دندانپزشک در فرانسه فعالیت کنند.

دانشگاه های دندانپزشکی در فرانسه.webp

دانشگاه‌های دندانپزشکی در فرانسه

شهریۀ تحصیل در فرانسه در رشته دندانپزشکی به‌طور متوسط 1،796یورو در سال برآورده شده است که باتوجه‌‌به شهر و دانشگاه محل تحصیل این مبلغ ممکن است متغیر باشد. همچنین، دانشجویان برای اجارۀ آپارتمان و خوردوخوراک به‌ترتیب 507 یورو و 309یورو در ماه باید هزینه کنند. در ادامۀ مطلب، تعدادی از دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ رشتۀ دندانپزشکی در فرانسه را معرفی می‌کنیم. برنامه‌های آموزشی و پژوهشی دانشکده‌های دندانپزشکی فرانسه بر فناوری پیشرفته و آموزش مداوم و باکیفیت و مشارکت با صنعت متمرکز است و فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی دانشگاه‌های فرانسه بخت زیادی برای ورود به بازار کار و همکاری با بیمارستان‌ها خواهند داشت. این دانشگاه‌ها عبارت‌اند از: دانشگاه دکارت پاریس، دانشگاه سوربن، کالج پزشکی مون‌پلیه نیمس، مدرسۀ پزشکی استراسبورگ و مدرسۀ پزشکی مارسی.

درآمد دندانپزشکان در فرانسه

دندانپزشکان در فرانسه به‌طور متوسط حدود 117هزار یورو درآمد دارند که کمترین میزان درآمد 60هزار یورو و بیشترین آن 179هزار یورو در سال تخمین زده می‌شود. نیمی از افرادی که به‌عنوان دندانپزشک کار می‌کنند کمتر از 112هزار یورو و نیمی‌دیگر بیش از این مبلغ در سال درآمد دارند. تجربۀ کاری مهم‌ترین عامل در تعیین‌ حقوق دندانپزشکان در فرانسه است. دندانپزشکی با سابقۀ کمتر از دوسال تقریباً 69هزار یورو در سال درآمد دارد؛ درحالی‌که انتظار می‌رود درآمد فردی با دو تا پنج‌سال سابقۀ کار حدود 92هزار یورو باشد. دندانپزشکانی با تجربۀ پنج تا ده‌سال 120هزار یورو در سال درآمد خواهند داشت. ناگفته نماند در فرانسه، درآمد دندانپزشکان مرد 5درصد بیشتر از دندانپزشکان زن است. مشاغل پیش‌روی فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی در فرانسه عبارت‌اند از: دستیار دندانپزشک، تکنیسن آزمایشگاه دندانپزشکی، متخصص بهداشت دندان، درمانگر دندانپزشکی، اندودنتیست، دستیار ارتودنسی، ارتودنتیست و متخصص پریودنتال. گفتنی است دندانپزشکان شهر پاریس با 131هزار یورو در سال بیشترین درآمد را در مقایسه با دندانپزشکان سایر شهرهای فرانسه دارند. بعد از دندانپزشکان شهر پاریس، دندانپزشکان شهرهای تولوز و مارسی با 123هزار یورو بیشتر درآمد را در این حوزه ازآن خود کرده‌اند.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منابع