طبق تازه‌ترین خبر منتشر‌شده در وبگاه کامپوس‌فرانس، دانشجویان در سال ۲۰۲۱ حضوری در کلاس‌های دانشگاه‌ها (آموزش عالی) شرکت می‌کنند و تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی برای بازگشت به دانشگاه های فرانسه در نظر گرفته شده است. براساس صحبت‌های فردریک ویدال (Frederique Vidal)، وزیر آموزش عالی فرانسه، بازگشت به دانشگاه های فرانسه و کالج‌ها و دبیرستان‌های این کشور از ماه سپتامبر اتفاق خواهد افتاد.

بازگشت حضوری به حوزۀ تحصیل و آموزش در فرانسه مستلزم رعایت دو نکتۀ مهم است: ۱. رعایت تمامی دستورالعمل‌های مربوط به Barrier Gestures نظیر زدن ماسک (در ابتدای شروع کلاس‌ها اجباری خواهد بود) و تهویۀ مناسب کلاس‌ها یا تمیزکردن آن‌ها؛ ۲. جوانان و دانشجویان باید واکسن بزنند؛ البته بیش از ۶۰درصد افراد بین ۱۸ تا ۲۴ سال دُز اول واکسن را تزریق کرده‌اند. ویدال می‌گوید اجبار قانونی برای واکسن‌زدن وجود ندارد؛ اما آن دسته از دانشجویان واکسینه‌نشده را در تابستان همراهی خواهند کرد که این کار را انجام دهند.

شایان ذکر است افراد در هر مرکزی می‌توانند آزمایش دهند و در‌صورت ابتلا به ویروس کرونا، قرنطینه شوند. نکتۀ دیگر اینکه دانشجویان واکسینه‌شده در محوطۀ دانشگاه می‌توانند بمانند. فرانسه همواره پذیرای دانشجویان بین‌المللی است و از‌جمله کشورهایی به‌شمار می‌آید که حتی در سخت‌ترین شرایط هم راه را به‌روی دانشجویان بین‌المللی نمی‌بندد. وزیر آموزش عالی فرانسه نیز گفته است باید پذیرای دانشجویان خارجی بود و فرانسه مرزهای خود را نخواهد بست.

براساس این بیانیه، از دانشجویان بین‌المللی در مؤسسه‌های آموزش عالی این کشور استقبال خواهد شد؛ ولی ممکن است نحوۀ ورود و شرایط واکسیناسیون آن‌ها بسته به کشور مبدأ متفاوت باشد. به‌عنوان مثال، دانشجویانی که از نواحی «قرمز» به فرانسه می‌روند، بیشتر در کانون توجه قرار می‌گیرند تا مبادا شخص دیگری را آلوده کنند. توصیۀ ما به علاقه‌مندان به مهاجرت تحصیلی به فرانسه این است که تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا نه جان خود را به‌خطر بیاندازند و نه باعث ادامۀ این چرخۀ در کشوری دیگر شوند.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.