رشته کشاورزی دربارۀ غذا، علم، تجارت و استفادۀ مسئولانه از زمین و منابع آن برای بهبود زندگی بشر است و اولین حلقه در زنجیرۀ غذایی نیز به‌شمار می‌رود. دانشگاه گوئلف یکی از دانشگاه‌های پیشروِ کانادا در حوزۀ علوم کشاورزی است و دانشکدۀ کشاورزی انتاریو (OAC) وابسته به دانشگاه گوئلف از رشته‌های متنوعی در مقاطع تحصیلی گوناگون ارائه می‌دهد. هدف دانشکدۀ کشاورزی انتاریو بهبود زندگی ازطریق تولید دانش و ارائۀ راه‌حل‌های نوآورانه برای غذا و کشاورزی و جوامع و محیط‌زیست است.

دانشکدۀ کشاورزی انتاریو در ابتدا زیر‌نظر دانشگاه تورنتو اداره می‌شد و از سال ۱۹۶۴ دانشگاه گوئلف ادارۀ آن را برعهده گرفت. دانشگاه گوئلف پردیس‌هایی در شهر گوئلف و بریج‌تاون دارد. بخش‌های مختلف دانشکدۀ کشاورز انتاریو عبارت‌اند از: دپارتمان علوم زیستی حیوانات، دپارتمان غذا و کشاورزی و اقتصاد منابع، دپارتمان علوم غذایی، دانشکدۀ طراحی محیط‌زیست و توسعۀ روستایی، دانشکدۀ علوم محیط‌زیست و دپارتمان کشاورزی نباتات (علوم گیاهی). حوزه‌های فعالیت دانشکدۀ کشاورزی انتاریو وابسته به دانشگاه گوئلف نیز ازاین‌قرار‌ند: کشاورزی، علوم دامی، تجارت و اقتصاد در کشاورزی، محیط‌زیست، پرورش اسب، تولید غذا، باغبانی، معماری منظر، جوامع روستایی و برنامه‌ریزی، علوم، چمن و فناوری دام‌پزشکی. در این مطلب، دربارۀ تحصیل رشته کشاورزی در دانشگاه گوئلف بیشتر صحبت خواهیم کرد.

رتبه‌بندی

در تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۲، دانشگاه گوئلف رتبۀ پانصدوهشتادویکم تا پانصدونَودم را در میان دانشگاه‌های معتبر جهان و طبق رده‌بندی اخیر وبگاه وبومتریک، ردۀ برتر نوزدهم را در بین دانشگاه‌های برتر کانادا کسب کرده است. شایان ذکر است دانشگاه یادشده در رشته کشاورزی در جایگاه بیست‌ویکم دانشگاه‌های مطرح دنیا ایستاده است. دانشگاه گوئلف رشته کشاورزی را در مقاطع تحصیلی مختلفی همچون دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری، کاردانی و گواهینامه ارائه می‌دهد.

کارشناسی

کارشناسی کشاورزی در دانشگاه گوئلف

در‌حال‌حاضر، دانشکدۀ کشاورزی در دانشگاه گوئلف در مقطع کارشناسی هشت گرایش رشته کشاورزی را ارائه می‌دهد. تحصیل این گرایش‌ها چهارساله و حداقل نمرۀ زبان برای پذیرش در آن‌ها آیلتس ۶.۵ یا تافل ۸۹ یا دولینگو ۱۱۰ اعلام شده است. در‌ادامه، دوره‌های کشاورزی در دانشگاه گوئلف را در مقطع کارشناسی معرفی می‌کنیم.

علوم دامی

در دانشگاه گوئلف، دپارتمان علوم زیستی حیوانات دورۀ کارشناسی علوم دامی را ارائه می‌دهد. در این دوره، فیزیولوژی حیوانات پرورشی، پرورش حیوانات و بهداشت و صنعت، ارزیابی رفاه حیوانات، حل مسائل کشاورزی و مواد‌غذایی، چالش‌ها و فرصت‌ها در تولید گاو شیری و تغذیۀ طیور به دانشجویان آموزش داده می‌شود. گفتنی است فارغ‌التحصیلان کارشناسی علوم دامی در مشاغلی همچون متخصص تغذیۀ دام، متخصص علوم حیاتی، مشاور تغذیۀ حیوانات خانگی، هماهنگ‌کنندۀ بازاریابی و نمایندۀ فروش دارویی دام‌پزشکی می‌توانند مشغول کار شوند.

زیست‌شناسی حیوانات

دپارتمان علوم زیستی حیوانات دورۀ کارشناسی بیولوژی حیوانات را نیز ارائه می‌دهد. دانشجویان دورۀ یادشده مطالبی دربارۀ اصول مراقبت و رفاه حیوانات، پرورش حیوانات و بهداشت و صنعت، تولید‌مثل حیوانات، اختلال‌های حیوانات، تغذیۀ حیوانات خانگی، آزمایش‌های زیست‌شناسی جانوری و اصول رفتار حیوانات ‌آموزش می‌بینند. گفتنی است مشاغل پیش روی فارغ‌التحصیلان کارشناسی بیولوژی حیوانات ازاین‌قرارند: متخصص علوم زیستی حیوانات (تحقیق و آموزش)، رفتار حیوانات و مراقبت از حیوانات، متخصص تغذیۀ حیوانات، مشاور تغذیۀ حیوانات خانگی، متخصص کنترل کیفیت محصولات و دام‌پزشکی.

علوم زراعی

دپارتمان کشاورزی نباتات (علوم گیاهی) دانشگاه گوئلف دورۀ کارشناسی علوم زراعی را ارائه می‌دهد. این دوره بر سیستم‌های زراعت، تکنیک‌های کشاورزی در حوزۀ نباتات، محصولات گرم‌سیری و نیمه‌گرم‌سیری، پروتئین و محصولات دانه‌های روغنی، مدیریت زارع و محصولات غلات متمرکز است. فارغ‌التحصیلان دورۀ کارشناسی علوم زراعی در مشاغلی ازاین‌دست می‌توانند فعالیت کنند: مشاور کشاورزی، متخصص تولید محصولات زراعی، متخصص مدیریت آفات، پرورش‌دهندۀ گیاهان و دانشیار پژوهشی.

اقتصاد غذا و کشاورزی و منابع

دورۀ کارشناسی اقتصاد غذا و کشاورزی و منابع را دپارتمانی با همین نام در دانشگاه گوئلف ارائه می‌دهد. دانشجویان این دوره مهارت‌های لازم در زمینه‌های اقتصاد سیستم کشاورزی و غذایی، بازارها و سیاست‌های کشاورزی، فقر و غذا و گرسنگی، مدیریت بازاریابی مواد‌غذایی و کشاورزی، کشاورزی جهانی و امنیت غذایی و توسعۀ اقتصادی را می‌آموزند. ناگفته نماند فارغ‌التحصیلان دورۀ کارشناسی اقتصاد غذا و کشاورزی در مشاغلی همچون تاجر کالا، متخصص مدیریت مزرعه، مشاور مالی یا برنامه‌ریز، اقتصاددان توسعۀ بازار، تحلیلگر سیاست تجارت و متخصص توسعۀ بین‌المللی می‌توانند مشغول کار شوند.

تجارت موادغذایی و کشاورزی

در دانشگاه گوئلف، دپارتمان غذا و کشاورزی و اقتصاد منابع دورۀ کارشناسی تجارت موادغذایی و کشاورزی را ارائه می‌کند. ازآنجاکه دومین اقتصاد مهم کانادا مربوط به غذاست و از هر پنج نفر یک نفر در حوزۀ مرتبط با غذا مشغول ‌کار است، این دورۀ کارشناسی بسیار اهمیت دارد. دانشجویان دورۀ کارشناسی تجارت موادغذایی و کشاورزی در این زمینه‌ها آموزش‌های لازم را می‌بینند: بازارها و سیاست‌های غذای کشاورزی، غذا و توسعۀ بین‌المللی، مدیریت استراتژیک، مدیریت بازاریابی موادغذایی و کشاورزی، کشاورزی جهانی و امنیت غذایی و توسعۀ اقتصادی و آمار اقتصادی.

افتخارات کشاورزی

دورۀ کارشناسی افتخارات کشاورزی یکی دیگر از گرایش‌های علوم کشاورزی است که در دانشگاه گوئلف ارائه می‌شود و تمرکز آن روی موضوع‌هایی ازاین‌دست است: زراعت‌شناسی (اگرواکولوژی)، خاک‌ها در اکوسیستم‌های کشاورزی، اقتصاد کشاورزی و غذایی، کورس میدانی در کشاورزی بین‌الملل و مبانی ژنتیک گیاهی و جانوری. فارغ‌التحصیلان این دوره در مشاغلی مانند زراعت‌شناس، مشاور کشاورزی، تکنسین کشاورزی و باغبانی، تحلیلگر تحقیقات بازار، رگولاتور یا مشاور دولتی و روزنامه‌نگار کشاورزی می‌توانند کار کنند.

باغبانی

دپارتمان کشاورزی نباتات (علوم گیاهی) دانشگاه گوئلف دورۀ کارشناسی باغبانی را ارائه می‌دهد و دانشجویان این واحدهای درسی را باید بگذرانند: تولید سبزیجات، زراعت درختان میوه، گیاهان سالیانه و چندساله و سرپوشیده، گیاهان دارویی، تولید گلخانه‌ای‌، علوم پیشرفتۀ چمنزار و اصلاح نباتات. فارغ‌التحصیلان دورۀ کارشناسی باغبانی در مشاغلی ازاین‌دست می‌توانند فعالیت کنند: متخصص تولید محصولات زراعی، متخصص مدیریت آفات، باغبانی مدیر تأسیسات گلخانه و متخصص تولید چمن.

نباتات (علوم گیاهی)

کارشناسی نباتات (علوم گیاهی) را دپارتمان کشاورزی نباتات دانشگاه گوئلف ارائه می‌دهد. واحدهای درسی دورۀ مذکور در زمینه‌هایی مانند رشد گیاهان، حل مسائل کشاورزی و موادغذایی، استراتژی‌های حیات گیاهان، پرورش شاهدانه، تولید محصولات گلخانه‌ای، مهندسی ژنتیک گیاهان و مدیریت خاک است. مشاغل پیش روی فارغ‌التحصیلان دورۀ کارشناسی علوم گیاهی دانشگاه گوئلف عبارت‌اند از: زراعت‌شناس، مدیر تولید محصولات زراعی، باغبانی، زیست‌شناس حفاظت، گیاه‌شناس مزرعه، تکنسین تحقیق، مدیر گلخانه و رگولاتور دولتی.

تحصیلات تکمیلی

تحصیل رشته کشاورزی در دانشگاه گوئلف

دانشکدۀ کشاورزی در دانشگاه گوئلف سه دورۀ کارشناسی ارشد و سه دورۀ دکتری مرتبط با علوم کشاورزی را برگزار می‌کند: ۱. علوم زیستی حیوانات؛ ۲. اقتصاد موادغذایی و کشاورزی و منابع؛ ۳. کشاورزی نباتات. ناگفته نماند تحصیل دوره‌های کارشناسی ارشد یک تا دو سال و تحصیل دوره‌های دکتری کشاورزی چهار سال به‌طول می‌انجامند.

علوم زیستی حیوانات

دورۀ کارشناسی ارشد و دکتری علوم زیستی حیوانات در دپارتمان علوم زیستی حیوانات دانشگاه گوئلف و چهار حوزۀ پژوهشی ارائه می‌شود: ۱. پرورش حیوانات و ژنتیک (کمی یا مولکولی)؛ ۲. تغذیۀ حیوانات (تک‌معده یا نشخوارکنندگان)؛ ۳. فیزیولوژی حیوانات (محیطی و باروری)؛ ۴. رفتار و رفاه حیوانات. دانشجویان دورۀ کارشناسی ارشد علوم زیستی حیوانات از دو راه مدرکشان را می‌توانند دریافت کنند: ۱. دور‌ه‌ای یک‌ساله شامل گذراندن دروس اصلی و ارائۀ مقاله؛ ۲. دور‌ه‌ای دو‌ساله شامل گذراندن دروس اصلی و ارائۀ پایان‌نامه. گفتنی است دورۀ دکتری علوم زیستی حیوانات پژوهش‌محور است و متقاضیان بیشتر زمان خود را در آزمایشگاه‌های مرتبط به این رشته خواهند گذراند.

اقتصاد موادغذایی و کشاورزی و منابع

دورۀ کارشناسی ارشد و دکتری اقتصاد موادغذایی و کشاورزی و منابع در دپارتمانی به همین نام در دانشگاه گوئلف و دو حوزۀ پژوهشی ارائه می‌شود: ۱. اقتصاد غذا و کشاورزی منابع طبیعی؛ ۲. اقتصاد محیط‌زیست. دانشجویان دورۀ کارشناسی ارشد اقتصاد موادغذایی و کشاورزی و منابع از دو راه مدرکشان را می‌گیرند: ۱. دور‌ه‌ای یک‌ساله شامل گذراندن دروس اصلی و ارائۀ مقاله؛ ۲. دور‌ه‌ای دو‌ساله شامل گذراندن دروس اصلی و ارائۀ پایان‌نامه. شایان ذکر است دانشجویان دورۀ دکتری اقتصاد موادغذایی و کشاورزی و منابع در انتهای دوره باید پایان‌نامه ارائه دهند و از آن دفاع کنند.

کشاورزی نباتات

در دانشگاه گوئلف، دپارتمان کشاورزی نباتات (علوم گیاهی) دورۀ کارشناسی ارشد و دکتری کشاورزی نباتات را در چهار حوزه پژوهشی ارائه می‌دهد: ۱. اصلاح نژاد و ژنتیک؛ ۲. بیوشیمی و فیزیولوژی گیاه؛ ۳. سیستم‌های تولید محصول؛ ۴. محصولات بیولوژیکی.

دوره‌های کاردانی و گواهینامه

در حوزۀ کشاورزی در دانشگاه گوئلف، دوره‌های کاردانی کشاورزی و مراقبت و مدیریت اسب و باغبانی و دوره‌های گواهینامۀ کشاورزی پایدار شهری و باغداری پایدار شهری نیز برگزار می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ دوره‌های یادشده، به این لینک مراجعه کنید.

منبع: