انتخاب کشور مناسب برای مهاجرت تحصیلی همواره دشوار است؛ مخصوصاً‌ اگر بین دو کشور بسیار محبوب کانادا و انگلستان باشد؛ زیرا هر دو از امکانات بسیار مناسبی برای تحصیل و زندگی برخوردارند و در اولویت بسیاری از دانشجویان بین‌المللی قرار دارند. در این مطلب، قصد داریم با ارائۀ اطلاعاتی دربارۀ تحصیل در انگلستان یا کانادا، به شما کمک کنیم تا بهترین گزینه را برگزینید .

دانشگاه‌های کانادا و انگلستان

به‌تازگی، وبگاه‌های رتبه‌بندی QS و تایمز دانشگاه‌های برتر کانادا و انگلستان و رتبۀ آن‌ها را اعلام کرده‌اند که درادامه، به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. گفتنی است عدد اول داخل پرانتز به رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۲ و عدد دوم به رتبه‌بندی وبگاه تایمز در سال ۲۰۲۱ مربوط است.

کانادا

دانشگاه تورنتو (۲۶ و ۱۸)، دانشگاه مک‌گیل (۲۷ و ۴۰)، دانشگاه بریتیش‌کلمبیا (۴۶ و ۳۴)، دانشگاه مونترال (۱۱۱ و ۷۳)، دانشگاه آلبرتا (۱۲۶ و ۱۳۱)، دانشگاه مک‌مستر (۱۴۰ و ۶۹)، دانشگاه اتاوا (۲۳۰ و ۱۴۵)، دانشگاه کلگری (۲۳۵ و ۲۰۰)، دانشگاه واترلو (۱۴۹ و ۲۰۱ تا ۲۵۰) و دانشگاه وسترن (۱۷۰ و ۲۰۱ تا ۲۵۰).

انگلستان

دانشگاه آکسفورد (۲ و ۱)، دانشگاه کمبریج (۳ و ۲)، ‌کالج لندن (۸ و ۴)، کالج امپریال لندن (۷ و ۳)، دانشگاه ادینبرو (۱۶ و ۶)، دانشگاه منچستر (۲۷ و ۸)، کینگز کالج لندن (۳۵ و ۷)، مدرسۀ اقتصاد و علوم سیاسی لندن (۴۹ و ۵)، دانشگاه بریستول (۶۲ و ۱۰) و دانشگاه واریک (۶۱ و ۹).

رشته‌های تحصیلی کانادا و انگلستان

دیگر عامل تأثیرگذار بر تصمیم‌گیری برای انتخاب کانادا یا انگلستان رشته‌های برتر تحصیلی است که این دو کشور ارائه می‌دهند. رشته‌ها و حوزه‌های تحصیلی برتر ارائه‌شده در دانشگاه‌های کانادا عبارت‌اند از: کسب‌وکار، علوم کامپیوتر، فناوری اطلاعات، مهندسی، علوم پایه، علوم فیزیک و زمین، جنگلداری و کشاورزی. رشته‌ها و حوزه‌های تحصیلی برتر ارائه‌شده در دانشگاه‌های انگلستان نیز از‌این‌قرارند: کسب‌وکار، علوم طبیعی، مهندسی، پزشکی و علوم اجتماعی.

شرایط تحصیل در کانادا یا انگلستان

پس از آشنایی با دانشگاه‌های معتبر کانادا و انگلستان و رشته‌های برتر ارائه‌شده در آن‌ها، بد نیست با شرایط پذیرش و تحصیل در کانادا یا انگلستان آشنا شویم.

کانادا

برخی از شرایط عمومی موردنیاز برای پذیرش در دانشگاه‌های کانادا بدین‌شرح‌اند‌: ریزنمره‌های مقاطع پیشین، نمرۀ زبان GMAT یا GRE برای MBA و برخی رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد، انگیزه‌نامه و توصیه‌نامه، داشتن حداقل نمرۀ موردنیاز برای دانشگاه مدنظر (آیلتس، تافل و... برای رشته‌های انگلیسی‌زبان و TCF، TEF، DELF و DALF برای رشته‌های فرانسوی)، نامۀ تمکن مالی و رزومۀ جدید و به‌روز‌‌شده.

انگلستان

ازجمله شرایط عمومی لازم برای پذیرش در دانشگاه‌های انگلستان می‌توان به این‌ها اشاره کرد: داشتن حداقل نمرۀ موردنیاز برای دانشگاه مدنظر، نمرۀ زبان GRE یا GMAT یا شرکت در آزمون ووردی (برای بعضی رشته‌ها)، مدرک تحصیلی معادل مدرک انگلستان و مدرک زبان انگلیسی با نمرۀ حداقل ۶.۵ برای آزمون آیلتس.

اجازۀ کار حین تحصیل در کانادا یا انگلستان

دانشجویان با تحصیل در دانشگاه‌های کانادا یا انگلستان اجازه دارند حین تحصیل، بیست ساعت در هفته کار کنند و تا حدودی مخارج زندگی‌شان را تأمین کنند.

منبع: