پاندمی ویروس کرونا مشاغل زیادی را در دنیا تحت‌تأثیر قرار داده است و آن‌ها به‌دلیل اجرای محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا دستخوش تغییرات منفی و تعطیلی‌های پیاپی شده‌اند؛ اما سِمَت‌های خالی در برخی از مشاغل بیش از گذشته بوده است. به‌تازگی دولت فدرال کانادا پژوهشی دربارۀ تأثیر پاندمی کرونا بر مشاغل در هر استان و قلمرو این کشور انجام داده است. در این مقاله، نتایج این بررسی را مرور و تعدادی از مشاغل مورد نیاز در بریتیش کلمبیا در پاندمی کرونا را معرفی خواهیم کرد.

مدیر درآمد

کارشناسان مدیریت درآمد (Payroll Administrators) اطلاعات مرتبط با درآمد کارکنان را جمع‌آوری و تأیید و پردازش و میزان پرداختی و مزایای کارکنان سازمان‌ها را تعیین و گزارش درآمدها را تهیه می‌کنند. پس از شروع پاندمی COVID-19، میزان استخدام برای این سِمَت شغلی کمی کاهش یافت؛ اما با شروع جذب نیروها در حوزه‌های مختلف، تقاضا برای استخدام آنان در حال افزایش است. بسیاری از کارفرمایان به فردی متخصص نیاز دارند تا با محدود‌کردن هزینه‌های مرتبط با کارکنان، زیان‌های به‌وجود‌آمده در دوران پاندمی را جبران کنند. ازاین‌رو، این گروه شغلی را به‌عنوان یکی از مشاغل مورد نیاز در بریتیش کلمبیا می‌توان محسوب کرد.

مشاور و تحلیلگر سیستم‌های اطلاعاتی

مشاوران و تحلیلگران سیستم‌های اطلاعاتی ملزومات سیستم‌ها را تحلیل و آزمایش و برنامه‌ها و سیاست‌ها و روندهای لازم برای توسعۀ سیستم‌های اطلاعاتی را اجرا می‌کنند و پیشنهادهایی برای حل مشکلات سیستم‌های اطلاعاتی ارائه می‌دهند. این گروه شغلی پس از شروع همه‌گیری ویروس کرونا با افزایش استخدام مواجه شد و به‌نظر می‌رسد پس از پاندمی هم به این روند ادامه خواهد داد. این تقاضا به‌دلیل درخواست کسب‌وکارها برای افزایش دورکاری به‌وجود آمده و مشاغل مرتبط با تکنولوژی‌های نوآورانه و دسترسی امن به داده‌ها را به یکی از مشاغل مورد نیاز در بریتیش کلمبیا در پاندمی کرونا تبدیل کرده است.

برنامه‌نویس کامپیوتر و توسعه‌دهندۀ رسانه‌های تعاملی

برنامه‌نویس کامپیوتر و توسعه‌دهندۀ رسانه‌های تعاملی


برنامه‌نویسان کامپیوتر وظیفۀ نوشتن، اصلاح، ادغام و آزمایش کدهای کامپیوتری برای نرم‌افزارها و سیستم‌‌عامل‌ها و پردازش داده و نرم‌افزارهای ارتباطی را بر‌عهده دارند. توسعه‌دهندگان رسانه‌های تعاملی بر توسعۀ اپلیکیشن‌های تلفن‌همراه، نرم‌افزارهای آموزشی، بازی‌های کامپیوتری، فیلم و ویدئو و انواع دیگر رسانه‌ها تمرکز می‌کنند. استخدام کارشناسان این حوزه از زمان شروع پاندمی افزایش چشمگیری یافته است؛ چراکه آنان به تهیۀ نرم‌افزارهای لازم برای دورکاری کارمندان شرکت‌های مختلف کمک می‌کنند.

دستیار مدرسان ابتدایی و آموزش عالی

دستیاران آموزشی (Teacher Assistants) از دانشجویان حمایت و در بخش تدریس و انجام وظایف آموزشی به مدرسان کمک می‌کنند. آنان بر مدیریت تدریس و رفتار متمرکزند و میزان استخدامشان در آوریل۲۰۲۰ حدود ۴۴درصد بیشتر از آوریل۲۰۱۹ بوده است. بسیاری از مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها در استان بریتیش کلمبیا به‌‌دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا به آموزش آنلاین روی آوردند و پس از شروع مجدد کلاس‌های حضوری، بودجۀ مؤسسه‌های آموزشی برای حمایت از امنیت و سلامت افراد افزایش یافت. ازاین‌رو، دستیاران تدریس بیشتری در این استان مشغول کار شدند و نقش مهم این افراد در کلاس‌های حضوری و آنلاین ادامه خواهد یافت.

کارشناس فروش فنی

کارشناسان فروش فنی وظیفۀ فروش محصولات و خدمات به دولت‌ها و سازمان‌های تجاری و صنعتی را برعهده دارند و برخی از آنان نیز در بخش فروش عمده فعالیت می‌کنند. پس از اعلام همه‌گیری COVID-19 در مارس۲۰۲۰، میزان استخدام برای این کارشناسان بسیار کاهش یافت؛ اما تا ماه می، وضعیت استخدام آنان به حالت عادی بازگشت و افزایش یافت. در‌حال‌حاضر، این گروه شغلی از مشاغل مورد نیاز در بریتیش کلمبیا به‌شمار می‌رود.

آشپز

آشپز مشاغل مورد نیاز در بریتیش کلمبیا


آشپزها وظیفۀ پختن غذا را بر‌عهده دارند و در رستوران‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها، مؤسسه‌های آموزشی و سازمان‌های دیگر مشغول کار می‌شوند. مارس۲۰۲۰، رستوران‌ها بسته شدند و آشپزهای بسیاری شغلشان را از دست دادند. پس‌از‌آن، بسیاری از رستوران‌ها کارشان را به دریافت سفارش‌های آنلاین و تهیه و ارسال غذا به خانه‌ها تغییر دادند و میزان تقاضا برای استخدام آشپزها افزایش یافت و این شغل به یکی از مشاغل مورد نیاز در بریتیش کلمبیا در پاندمی کرونا تبدیل شد.

کارکنان باربری

وظیفۀ کارکنان باربری بارزدن و جابه‌جایی و تخلیۀ بار است. میزان استخدام برای این گروه شغلی در آوریل۲۰۲۰ حدود ۹۱درصد بیشتر از آوریل۲۰۱۹ بوده و تقریباً دو برابر شده است. به‌دلیل افزایش نیاز برای بار‌زدن و تخلیۀ بارهایی نظیر غذا و محصولات نظافتی و تجهیزات حفاظت شخصی پس از شروع پاندمی کرونا، تقاضا برای استخدام کارکنان باربری افزایش چشمگیری یافته است.

دیگر مشاغل مورد نیاز در بریتیش کلمبیا در پاندمی کرونا

علاوه‌بر مشاغل یادشده، میزان تقاضا برای استخدام افراد در مشاغلی مانند سرایداری، پرستاری، مدیریت امور ساختمان‌ها، رانندگی کامیون، معدنچیان و کارشناسان توسعه و ساخت زیرزمینی نیز افزایش یافته است و این گروه‌های شغلی نیز از مشاغل مورد نیاز در بریتیش کلمبیا در دورۀ همه‌گیری ویروس کرونا به‌شمار می‌روند.



منبع: