با آمدن نام رشته فیلمسازی و تحصیل آن، بسیاری از دانشجویان هیجان‌زده می‌شوند؛ زیرا این رشته یکی از رشته‌های محبوبی است که به پرسش‌های ذهن‌های کنجکاو دربارۀ وقایع پشت دوربین پاسخ می‌دهد. یکی از کشورهای برتر برای تحصیل رشته فیلمسازی کاناداست؛ زیرا دانشجویان با تحصیل در کانادا ، در دانشگاه‌ها و مدرسه‌های فیلمسازی متعددی که دارد ، مهارت‌های لازم را برای ساخت انواع فیلم به‌دست می‌آورند. در این مطلب، قصد داریم دربارۀ مدارس فیلمسازی کانادا بیشتر سخن بگوییم؛ پس، با ما همراه باشید.

شرایط تحصیل فیلمسازی در کانادا

شرایط تحصیل رشته‌های تحصیلی در دانشگا‌ه‌های مختلف متفاوت است؛ البته برخی از این شرایط میان دانشگاه‌ها مشترک‌اند. شرایط عمومی موردنیاز برای مهاجرت تحصیلی به کانادا در رشته ی فیلمسازی عبارت‌اند از:

  • معدل پذیرفتنی در آخرین مقطع تحصیلی دبیرستان
  • نداشتن وقفۀ تحصیلی
  • نمرۀ مطلوب در آزمون تافل یا آیلتس (حداقل نمرۀ کلی ۶ برای آیلتس که هیچ بخشی از آن کمتر از ۵.۵ نباشد)
  • وضعیت مناسب تمکّن مالی

متقاضیان برای پذیرش در مدارس فیلمسازی کانادا، تمامی مدارک موردنیاز را از پیش باید آماده کنند. برخی از مدارک یادشده ازاین‌قرارند‌: کارنامۀ مقطع پیشین، مدرک زبان، ویزای تحصیلی کانادا، انگیزه‌نامه، توضیه‌نامه، نامۀ تمکّن مالی و رزومۀ جدید و به‌روز.

آشنایی با مدارس فیلمسازی کانادا

برخی از دانشگاه‌ها و مدارس فیلمسازی کانادا بدین‌شرح‌اند:

دانشگاه رایرسون

مدرسۀ Image Art دانشگاه رایرسون در تورنتو واقع است و در حوزۀ فیلمسازی در جهان بسیار شهرت دارد. یکی از ویژگی‌های این دانشگاه در برقراری ارتباط میان دانشجویان صنعت فیلمسازی است. دانشگاه رایرسون فرصت فعالیت در مشاغل مرتبط با صنعت و اقتصاد انتاریو را برای دانشجویان فراهم می‌کند. گفتنی است رشته پیشنهادی این دانشگاه در حوزۀ فیلمسازی کارشناسی هنرهای زیبا Image Art (Film Studies) است.

دانشگاه یورک

دانشگاه یورک یکی دیگر از دانشگاه‌های معتبر کانادا برای تحصیل فیلمسازی است که دانشجویان با شرکت در کلاس‌های آن، دنیای واقعی را می‌توانند تجربه کنند. دانشگاه یورک رشته‌های متعددی در زمینۀ فیلمسازی ارائه می‌دهد که برای کسب اطلاعات بیشتر‌، بهتر است به صفحۀ مربوط به رشته مدنظرتان در این دانشگاه مراجعه کنید.

مدرسۀ فیلمسازی ونکوور

مدرسۀ فیلمسازی ونکوور سال ۱۹۸۷ تأسیس شد و امروزه، یکی از مشهورترین مدارس فیلمسازی کانادا به‌حساب می‌آید. این مدرسه آثار زیادی در حوزۀ فیلمسازی نظیر فیلم و انیمیشن و برنامه‌های دیجیتال تولید کرده است و درحال‌حاضر در هشت پردیس خود، پانزده رشته در حوزۀ فیلمسازی ارائه می‌دهد.

کالج جورج براون

کالج جورج براون در تورنتو قرار دارد و یکی از مراکز آموزش فیلمسازی مشهور در آمریکای‌شمالی شناخته می‌شود. دانشجویان با شرکت در کلاس‌های این مدرسه دربارۀ صدا و ساخت ویدئو و فیلم آموزش می‌بینند و هم‌زمان راه خود را برای استخدام در مجموعه‌های بزرگ باز می‌کنند. کالج جورج براون سه پردیس دارد که عبارت‌اند از: St. James و Casa Loma و Waterfront. گفتنی است رشته‌های مربوط به تهیۀ فیلم و طراحی و صدا نیز در این کالج به دانشجویان آموزش داده می‌شود.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا یکی از دانشگاه‌های برتر کانادا به‌شمار می‌رود که رشته‌های متعددی در زمینۀ فیلمسازی در مقطع کارشناسی ارائه می‌دهد؛ ازجمله Motion Picture Directing، Film and Media Production، Motion Picture Sound، Post-Production Techniques و Cinematography.

منبع: