علوم کشاورزی علمی است که تمرکزش روی رشد گیاهان و پرورش محصولات زراعی و پرورش و نگه‌داری از حیوانات برای تأمین غذا و پاسخ به نیازهای بشر و اطمینان از منافع اقتصادی است. رشته کشاورزی ارتباط نزدیکی با زیست‌شناسی و گیاه‌شناسی دارد و این دو را با علوم اقتصادی و اجتماعی ترکیب می‌کند. کشاورزان به‌دنبال بهترین روش‌ها برای افزایش کیفیت و تولید محصولات هستند و باید به این موضوع هم توجه کنند که پرورش حیوانات و گیاهان با استانداردهای مناسب با سلامتی انسان باید مطابقت داشته باشد. رشته کشاورزی را در پنج زیرمجموعۀ اصلی می‌توان دنبال کرد: زراعت، باغبانی، مهندسی کشاورزی، اقتصاد کشاورزی و علوم دامی. برخی از واحد‌های درسی دانشجویان این رشته عبارت‌اند از: اصول کشاورزی، مدیریت و بهره‌برداری از مزارع، مبانی علم خاک، تولید حیوانات برای تأمین غذای انسان، کشاورزی، مدیریت محصولات و بیماری‌های حیوانات.

دانشجویان رشته کشاورزی مهارت‌های زیادی در برنامه‌ریزی، طراحی و اجرای پروژه‌ها و فرایندهای زراعی مولد و پروژه‌های مرتبط با تولید حیوانات و پوشش گیاهی، روش‌های پیشرفتۀ پرورش گیاه و تولید بذر به‌دست می‌آورند. پس از فارغ‌التحصیلی نیز، آنان در مشاغلی مانند مشاور در حوزۀ کشاورزی، مدیریت مزرعه، نقشه‌بردار روستایی، متخصص خاک، کشاورز و متخصص کشاورز مشغول کار می‌شوند. در این مطلب، دربارۀ تحصیل رشته کشاورزی در فرانسه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

دانشگاه‌های برتر

تحصیل کشاورزی در فرانسه

دانشگاه‌های فرانسه گرایش‌های متنوع رشتۀ کشاورزی را در مقاطع تحصیلی گوناگون ارائه می‌دهند. درادامه، با دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته کشاورزی در فرانسه آشنا خواهیم شد.

دانشگاه بوردو

دانشگاه بوردو (Université de Bordeaux) یکی از مراکز آموزشی برتر برای تحصیل رشته کشاورزی در فرانسه است که سال ۱۴۴۱م در شهر بوردو تأسیس شد. در جدیدترین رده‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، این دانشگاه رتبۀ پانصدویکم تا پانصدودَهم را در میان دانشگاه‌های برتر جهان و در رتبه‌بندی اخیر وبگاه وبومتریک، جایگاه نُهم را در بین مراکز آموزشی برتر فرانسه ازآنِ خود کرده است. تحصیل رشته نوآوری گردشگری در نوشیدنی (WINTOUR) در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه دوساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است. دانشگاه بوردو رشته علوم زیستی کشاورزی را نیز در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد که تحصیل آن تمام‌وقت و یک‌ساله است و تمامی دروسش به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. شایان ذکر است علاقه‌مندان به تحصیل رشته علوم زیستی کشاورزی مدرک تافل با حداقل نمرۀ ۸۰ یا مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۶ باید ارائه دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ تحصیل رشته مذکور، به این لینک مراجعه کنید.

دانشگاه تولوز

دانشگاه تولوز (University of Toulouse) نیز ازجمله مراکز آموزشی معتبر برای تحصیل رشته کشاورزی در فرانسه به‌شمار می‌رود. طبق رتبه‌بندی اخیر وبگاه وبومتریک، این دانشگاه بیست‌ونُهمین مرکز آموزشی برتر فرانسه شناخته می‌شود. تحصیل رشته پایداری و نوآوری در زنجیرۀ محصولات کشاورزی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تولوز دوساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است. برخی از مدارک مورد‌نیاز برای ثبت‌نام در این رشته عبارت‌اند از: رزومه، انگیزه‌نامه، رونوشت مدارک تحصیلی پیشین همراه با ریزنمره‌های آن‌ها، رونوشت گذرنامه و شناسنامه و ارائۀ مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ یا تافل با حداقل نمرۀ ۸۰. چندوچون تحصیل رشته یادشده در دانشگاه تولوز را از این لینک بخوانید.

مدرسۀ عالی سوپ‌آگرو مون‌پولیه

مهندسی کشاورزی در فرانسه

نام مدرسۀ عالی سوپ‌آگرو مون‌پولیه نیز در فهرست مراکز آموزشی مطرح برای تحصیل رشته کشاورزی در فرانسه به‌چشم می‌خورد. این مدرسۀ دولتی کارش را از سال ۱۸۴۸ در شهر مون‌پلیه آغاز کرد. بنابر جدیدترین رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک، مدرسۀ عالی سوپ‌آگرو مون‌پولیه جایگاه صدوشانزدهم را در میان مراکز آموزشی برتر فرانسه ازآنِ خود کرده است. تحصیل رشته توسعۀ پایدار در کشاورزی در مقطع کارشناسی ارشد مدرسۀ مذکور دو سال به‌طول می‌انجامد و تمام‌وقت است و دروس به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی و ایتالیایی تدریس می‌شوند. با مراجعه به این لینک، اطلاعات بیشتری دربارۀ تحصیل رشته مذکور در مدرسۀ عالی سوپ‌آگرو مون‌پلیه کسب خواهید کرد.

دانشگاه پلی‌تکنیک UniLaSalle

دانشگاه پلی‌تکنیک UniLaSalle یکی دیگر از مراکز معتبر به‌منظور تحصیل رشته کشاورزی در فرانسه محسوب می‌شود. این دانشگاه خصوصی دو پردیس در شهرهای بووِه (Beauvais) و روآن (Rouen) فرانسه دارد. براساس رده‌بندی اخیر وبگاه وبومتریک، دانشگاه پلی‌تکنیک UniLaSalle رتبۀ صدوشصت‌وپنجم را در بین مراکز آموزشی برتر فرانسه کسب کرده است. تحصیل رشته علوم زیستی، علوم گیاهی، تولید دوستدار محیط‌زیست و ارزش زیستی در دانشگاه یادشده یک‌ساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است. گفتنی است کلاس‌های این رشته با همکاری دو دانشگاه رومان نرماندی و دانشگاه کان نرماندی برگزار می‌شود.

اگرچه تحصیل رشته علوم زیستی، علوم گیاهی، تولید دوستدار محیط‌زیست و ارزش زیستی یک سال طول می‌کشد، دانشجویان برای سال دوم همین رشته نیز می‌توانند شرکت کنند که به‌صورت پژوهشی برگزار می‌شود. در‌واقع، فارغ‌التحصیلان رشته مذکور هم برای مدرک مقطع کارشناسی ارشد در همین رشته می‌توانند درخواست دهند و هم برای مقطع کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی. با مراجعه به این لینک، با چندوچون تحصیل رشته یادشده در دانشگاه پلی‌تکنیک UniLaSalle آشنا خواهید شد.

دانشگاه پلی‌تکنیک UniLaSalle رشته کشاورزی شهری و شهر سرسبز را نیز در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد. تحصیل این رشته تمام‌وقت است و یک‌ونیم ‌سال به‌طول می‌انجامد و تمامی دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با تحصیل رشته مذکور، به این لینک سر بزنید. مهندسی صنایع کشاورزی و صنایع پایدار بین‌المللی یکی دیگر از رشته‌هایی است که دانشگاه یادشده در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته ارائه می‌کند. تحصیل این رشته پنج‌ساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است. دیگر رشته ارائه‌شده در دانشگاه پلی‌تکنیک UniLaSalle، مدیریت اطلاعات کشاورزی و غذایی محسوب می‌شود که تحصیل آن تمام‌وقت و هجده‌ماهه و زبان تدریس دروس انگلیسی‌فرانسوی است و کلاس‌هایش در پردیس دانشگاهی روآن برگزار می‌شود.

مؤسسۀ عالی کشاورزی لیل

مؤسسۀ عالی کشاورزی لیل (Institut Supérieur d'Agriculture de Lille) آخرین نام در فهرست مراکز آموزشی مطرح برای تحصیل رشته کشاورزی در فرانسه است. این مؤسسه سال ۱۹۶۳ در شهر لیل فرانسه بنیان نهاده شد و به ISA Lille نیز معروف است. یکی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی مؤسسۀ عالی کشاورزی لیل، بازاریابی و مدیریت اقتصاد کشاورزی است. تحصیل رشته ذکرشده دو سال به‌طول می‌انجامد و تمام‌وقت است و تمامی دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ تحصیل رشته مذکور، به این لینک مراجعه کنید.

مؤسسۀ عالی کشاورزی لیل رشته علوم کشاورزی را نیز در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌کند. تحصیل این رشته دو سال طول می‌کشد و ازجمله مدارک لازم برای پذیرش در آن عبارت‌اند از‌: ۱. مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های علوم حیات (مانند کشاورزی و علوم غذایی و زیست)؛ ۲. مدرک زبان فرانسوی (سطح B2) یا انگلیسی (آیلتس ۶ یا تافل ۸۰). ناگفته نماند ارائۀ مدرک زبان فرانسوی برای پذیرش در این رشته الزامی نیست؛ اما نکته‌ای مثبت تلقی می‌شود.

در صورت تمایل به زندگی و تحصیل در فرانسه، می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه و مهاجرت تحصیلی به فرانسه از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

منبع: