مهندسی برق و الکترونیک یکی از رشته‌های تحصیلی پرطرفدار در کاناداست که بیشترِ دانشگاه‌های این کشور آن را ارائه می‌دهند. این رشته یکی از شاخه‌های جدید مهندسی است و روی طیف وسیعی از اجزا و دستگاه‌ها و سیستم‌ها، از ریزتراشه‌ها تا ژنراتورهای عظیم نیروگاهی تمرکز دارد. تفاوت رشتۀ مهندسی برق و الکترونیک در این است که مهندسان برق بیشتر روی تولید و توزیع قدرت الکتریکی در مقیاس بزرگ و مهندسان الکترونیک روی مدارهای الکترونیکی بسیار کوچک‌تر متمرکزند. اگرچه مهندسی برق و مهندسی الکترونیک رشته‌هایی مجزا به‌شمار می‌روند، گاهی در برخی از دانشگاه‌های کانادا در دانشکده‌ای با نام مهندسی برق و کامپیوتر ارائه می‌شوند. باتوجه‌به اهمیت این رشته، در مقالۀ حاضر دربارۀ رشتۀ مهندسی برق در دانشگاه واترلو سخن خواهیم گفت.

رتبه‌بندی

در تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه واترلو ردۀ صدوچهل‌ونُهم را در میان دانشگاه‌های‌ معتبر جهان و ردۀ هفتم را در بین دانشگاه‌های برتر کانادا ازآنِ خود کرده است. افزون‌بر‌این، دانشگاه یادشده در رشتۀ مهندسی برق در جایگاه چهل‌وهشتم دانشگاه‌های مطرح جهان ایستاده است. در دانشگاه واترلو، رشتۀ مهندسی برق در مقاطع تحصیلی مختلفی ارائه می‌شود.

مقطع کارشناسی

همان‌طور‌که گفتیم، برخی از دانشگاه‌های کانادا مانند دانشگاه دولتی واترلو رشتۀ مهندسی برق را در دانشکدۀ مهندسی برق و کامپیوتر ارائه می‌دهند. تحصیل دورۀ کارشناسی مهندسی برق در دانشگاه واترلو تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است. دانشجویان کارشناسی مهندسی برق مهارت‌های زیادی در الکترونیک و تجزیه‌و‌تحلیل مدار و الکترومغناطیس خواهند آموخت و از آن‌ها در زمینه‌های گوناگونی چون ارتباطات، تولید، قدرت و انرژی، مراقبت‌های بهداشتی، محاسبات، امنیت و... می‌توانند بهره ببرند. دانشجویان با گرفتن مدرک کارشناسی علوم کاربردی در مهندسی برق در مشاغل متنوعی مشغول کار خواهند شد. دروس رشتۀ مهندسی برق در مقطع کارشناسی دانشگاه واترلو کورس‌های اصلی، پنج کورس انتخابی فنی، دو کورس انتخابی علوم طبیعی و چهار کورس انتخابی مطالعات تکمیلی را شامل می‌شود. ناگفته نماند گذراندن کورس‌های آزمایشگاهی ارائه‌شده در دورۀ کارشناسی اجباری است.

مقاطع تحصیلات تکمیلی

دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی رشتۀ مهندسی برق در دانشگاه واترلو فرصت خواهند داشت در یکی از چهارده تخصص موجود در دانشکدۀ مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه یادشده تحصیل کنند. این تخصص‌ها عبارت‌اند از‌: اطلاعات کوانتومی، نانوتکنولوژی، مهندسی پزشکی، آنتن و مایکروویو و اپتیک موج، سیستم‌های قدرت و انرژی، ارتباطات و سیستم‌های اطلاعاتی، مدارها و سیستم‌ها، سخت‌افزار کامپیوتر، دستگاه‌های سیلیکونی و مدارهای مجتمع، نرم‌افزار کامپیوتر، تجزیه‌و‌تحلیل الگو و هوش ماشین، سیستم‌ها و کنترل‌ها، ارتباطات بی‌سیم و VLSI.

کارشناسی ارشد مهندسی برق

کارشناسی ارشد مهندسی برق در دانشگاه دولتی واترلو مختص افرادی است که به افزایش دانش مهندسی خود از‌طریق مطالعه و پژوهش‌های پیشرفته در گرایشی خاص تمایل دارند. تحصیل رشتۀ مهندسی برق در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه واترلو دو‌ساله و تمام‌وقت یا پاره‌وقت است و همۀ دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. علاقه‌مندان به تحصیل کارشناسی ارشد مهندسی برق در دانشگاه واترلو در یکی از چهارده تخصص مذکور یا برنامه‌های مشارکتی با فناوری نانو و اطلاعات کوانتومی می‌توانند تحصیل کنند. مدارک لازم برای تحصیل این مقطع در دانشگاه یادشده ازاین‌قرارند: رونوشت مدرک دورۀ چهارسالۀ کارشناسی با حداقل معدل ۷۵درصد، رزومۀ تحصیلی، دو توصیه‌نامه از استادان و حداقل نمرۀ ۷ زبان انگلیسی در آزمون آیلتس یا نمرۀ ۹۰ در آزمون تافل.

دکتری مهندسی برق

دکتری مهندسی برق در دانشگاه واترلو ویژۀ کسانی است که در زمینۀ تحقیقات بنیادی یا کاربردی در دانشگاه یا مشاغل دولتی یا محیط‌های شغلی فعالیت می‌کنند. تحصیل رشتۀ مهندسی برق در مقطع دکتری دانشگاه واترلو چهارساله و تمام‌وقت یا پاره‌وقت است و تمامی دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند و دانشجویان در پایان دوره رساله باید ارائه دهند. علاقه‌مندان به تحصیل دورۀ دکتری مهندسی برق در دانشگاه واترلو در یکی از چهارده تخصص ذکر‌شده یا برنامه‌های مشارکتی با فناوری نانو و اطلاعات کوانتومی می‌توانند تحصیل کنند. برای شرکت در دورۀ دکتری مهندسی برق ارائۀ این مدارک الزامی است: رونوشت مدرک دورۀ کارشناسی ارشد با حداقل معدل ۷۵درصد، رزومۀ تحصیلی، سه توصیه‌نامه از استادان (حداقل دو توصیه‌نامه آکادمیک) و حداقل نمرۀ ۷ زبان انگلیسی در آزمون آیلتس یا نمرۀ ۹۰ در آزمون تافل. گفتنی است افراد واجدشرایط دارای مدرک کارشناسی نیز مستقیماً برای تحصیل دکتری مهندسی برق در دانشگاه یادشده می‌توانند درخواست دهند. شایان ذکر است متقاضیان تحصیل رشتۀ مهندسی برق در مقطع دکتری دانشگاه واترلو در ابتدا سوپروایزری در این دانشگاه باید پیدا کنند تا هنگام پذیرش، به‌عنوان کاندیدا توصیه شوند.

منبع: