حسابداری فرایند انتقال اطلاعات مالی واحدی تجاری به کاربران یا نهادهای مرتبط مثل سهام‌دارهای احتمالی و طلب‌کارها، شامل بانک‌ها و فروشنده‌ها، تحلیل‌گرهای مالی، اقتصاددان‌ها و سازمان‌های دولتی است. حسابداری به‌ دو حوزۀ عمدۀ «حسابداری مدیریت» و «حسابداری مالی» تقسیم‌ می‌شود. حسابداری مدیریت بر گزارش‌دادن به ‌افراد داخل واحد تجاری متمرکز است و اطلاعاتی در اختیار کارکنان، مدیران، کارفرمایان و حسابرسان قرار می‌دهد. هدف اصلی این است که مبنایی برای تصمیم‌گیری‌های عمدۀ مربوط به مدیریت و عملیات به‌ افراد اصلی نهادها و شرکت‌ها و سازمان‌ها ارائه شود. یکی از مهارت‌های مهم حسابدار این است که اطلاعات مربوط به مخاطبان را انتخاب و صورت‌های مالی را به‌وضوح بیان کند. حرفۀ حسابداری مستلزم استعداد ریاضی و توانایی تجزیه‌وتحلیل و مقایسه و تفسیر سریع داده‌ها و ارقام است.

تحصیل رشتۀ حسابداری در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجویان را با مهارت‌هایی مانند تفکر عددی و منطقی، توجه به جزئیات و تفکر تحلیلی موردنیاز برای دستکاری و سازمان‌دهی مقادیر درخورتوجهی از داده‌های مالی آشنا می‌کند. به‌دلیل داشتن شرکت‌ها و مؤسسه‌ها و سازمان‌های متصل به اقتصاد جهانی، حسابداری یکی از رشته‌های مهم دانشگاهی در فرانسه به‌حساب می‌آید. فارغ‌التحصیلان رشتۀ حسابداری در مشاغلی از این‌دست می‌توانند مشغول کار شوند: حسابدار، منشی حقوق و دستمزد، اقتصاددان، مشاور مالیاتی، مشاور مدیریت، بانکدار، حسابرس، تحلیل‌گر خزانه‌داری، متخصص مبارزه با پولشویی و مدیر ارشد مالی. در این مقاله دربارۀ چندوچون تحصیل حسابداری در فرانسه بیشتر صحبت خواهیم کرد. در صورت تمایل به مهاجرت تحصیلی به فرانسه با ما همراه باشید.

تحصیل کارشناسی حسابداری در دانشگاه‌های فرانسه

دانشگاه‌های فرانسه از جمله دانشگاه آزاد علوم کاربردی پاریس، مدرسۀ مدیریت و کسب‌وکار کلمون – فراند، دانشگاه نانت، مؤسسۀ مطالعات سیاسی پاریس و دیگر دانشگاه‌های مطرح این کشور رشتۀ حسابداری و شاخه‌های مختلفش را در مقطع کارشناسی ارائه می‌دهد. فرانسه در رتبه‌بندی سهولت راه‌اندازی کسب‌وکار در جایگاه بیست‌ویکم جهان قرار دارد. همچنین در رتبه‌بندی کشورهای برتر جهان ازنظر امنیت و اقتصاد، به‌ترتیب جایگاه سی‌ویکم و سی‌ام را به‌دست آورده است. تمام این‌ها نشان‌دهندۀ آن است که تحصیل حسابداری در فرانسه گزینۀ مناسبی برای دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به این رشته می‌تواند باشد. در فرانسه تقریباً شصت دانشگاه رشتۀ حسابداری را در مقطع کارشناسی ارائه می‌دهند، تحصیل این رشته سه تا چهارسال طول می‌کشد و متوسط شهریۀ سالانۀ دانشگاه‌ها 3،640 یورو است. حسابداری مالیاتی، حسابداری مدیریتی، حسابرسی و آشنایی با سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری برخی از حوزه‌هایی است که دانشجویان با تحصیل حسابداری در فرانسه باآن‌ها آشنا می‌شوند.

دانشگاه آدنسیا

دانشگاه آدنسیا (Audencia University) یکی از دانشگاه‌های مهم برای تحصیل حسابداری در فرانسه است. این دانشگاه در شهر نانت قرار دارد و در مقطع کارشناسی، رشته‌های حسابداری و بازاریابی و مدیریت را ارائه می‌دهد. تحصیل حسابداری در این دانشگاه تمام‌وقت و سه‌ساله است و دانشجویان با زبان‌های فرانسه و انگلیسی باید آشنایی داشته باشند. به‌منظور تحصیل در این رشته نمرۀ پذیرفتنی برای مدرک آیلتس 5 و برای تافل 60 و شهریۀ سالانه 4،450 یورو اعلام شده است. تعدادی از واحدهای ارائه‌شدۀ رشتۀ حسابداری در دانشگاه آدنسیا عبارت‌اند از: قوانین‌ کسب‌وکار، ارتباط تجاری، اصول بازاریابی، تجزیه‌وتحلیل مالی، اصول اقتصاد خُرد و کلان، حسابداری مالی و ژئوپلتیک. گفتنی است تأکید دانشگاه آدنسیا بر خلاقیت، مدیریت پروژه، کارآفرینی و مهارت‌های اساسی در پاسخ به موانع اقتصادی است.

دانشگاه نانت

دانشگاه نانت (University of Nantes) همان‌طور که از نامش مشخص است، در شهر نانت قرار دارد و ازجمله دانشگاه‌های مهم برای تحصیل حسابداری در فرانسه به‌شمار می‌آید. درمقطع کارشناسی حسابداری، دانشکدۀ حسابداری این دانشگاه دوره‌ای سه‌ساله به ‌زبان فرانسوی ترتیب داده است و دانشجویان بین‌المللی برای پذیرش در نیمسال‌های بهار و پاییز می‌توانند اقدام کنند. شهریۀ دانشجویان بین‌المللی و بومی دانشگاه نانت تفاوتی ندارد و آنان سالانه 2،815 یورو باید بپردازند.

دانشگاه های حسابداری در فرانسه.webp

تحصیل کارشناسی ارشد حسابداری در دانشگاه‌های فرانسه

در مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه‌های فرانسه شاخه‌های مختلف رشتۀ حسابداری را به‌ زبان انگلیسی ارائه می‌دهند و تحصیل این مقطع معمولاً دوسال یا کمتر زمان می‌برد. حسابرسی و مشاوره، مدیریت و کنترل بحران، مدیریت حسابرسی و انطباق مالی و حسابرسی ازجمله گرایش‌های رشتۀ حسابداری است که در دانشگاه‌ها و مدرسه‌های مختلف حسابداری و کسب‌وکار و مدیریت فرانسه ارائه می‌‌شوند. فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد حسابداری در رشته‌هایی مثل مدیریت حسابداری، تحلیل‌گر کسب‌وکار، حسابدار و کنترل‌کننده هزینه، حسابرس، مدیر مشاوره و مدیریت بحران می‌توانند مشغول فعالیت شوند.

مدرسۀ کسب‌وکار NEOMA

یکی از مدرسه‌های معتبر برای تحصیل حسابداری در فرانسه مدرسۀ کسب‌وکار NEOMA محسوب می‌شود. این مدرسه در شهر ریمس واقع است و در مقطع کارشناسی ارشد، رشتۀ حسابداری و حسابرسی و مشاوره را ارائه می‌دهد. هدف مدرسۀ یادشده آماده‌سازی دانش‌آموزان برای مشاغل مختلف در حسابداری و امورمالی است و بر چگونگی ایجاد شیوه‌های مالی با‌کیفیت در سازمان‌ها ازطریق پشتیبانی از تصمیم‌ها و برنامه‌ریزی و کنترل بر عملیات ایجاد ارزش سازمان تمرکز دارد. دانشجویان برای ورود به مدرسه کسب‌وکار NEOMA به ارائۀ مدرک کارشناسی در رشته‌های اقتصاد و تجارت و علم و مدرک زبان انگلیسی نیاز دارند.

مدرسۀ کسب‌وکار TBS

درفهرست مدرسه‌های برتر برای تحصیل حسابداری در فرانسه، نام مدرسۀ کسب‌وکار TBS نیز به‌چشم می‌خورد. این مدرسه در شهر تولوز قرار دارد و دانشجویان با مهارت‌های نظری و عملی برای مواجهه با مشکلات مدیریت در دنیای کسب‌وکار پیشرفتۀ ناشی از پیشرفت‌های سریع فناوری و تغییرات عمیق اجتماعی، آشنا می‌شوند. تحصیل رشتۀ حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد مدرسۀ کسب‌وکار TBS به‌ دو صورت تمام‌وقت به زبان انگلیسی و پاره‌وقت به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی‌ست. شایان‌ ذکر است دانشجویان بین‌المللی به ارائۀ مدرک آیلتس با نمرۀ 6، تافل 80، TOEIC 800 و CAT 165 نیاز دارند. تحصیل رشتۀ حسابداری در مدرسۀ مذکور 450 ساعت به‌طول می‌انجامد و شهریۀ آن 18،500 یورو اعلام شده است.

مدرسۀ کسب‌وکار EDC پاریس

تحصیل در فرانسه در رشته حسابداری در مدرسۀ کسب‌وکار EDC پاریس نیز امکان‌پذیر است. مدیر حسابرسی و مدیر کنترل نیروی محرکۀ بهبود مدیریت بحران و تقویت اثربخشی شرکت است؛ ازاین‌رو در مقطع کارشناسی ارشد، این مدرسه رشتۀ مدیریت کنترل و حسابرسی را ارائه می‌دهد. زبان تدریس دروس این رشته فرانسوی است و دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به تحصیل در مدرسۀ کسب‌وکار EDC پاریس مدرک کارشناسی مرتبط با حسابداری و مدیریت باید ارائه دهند و سالانه 12،500 یورو نیز شهریه بپردازند.

در صورت تمایل می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه با ما همراه باشید و از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

منابع