شهر هالدن نروژ (Halden) در ویکن کانتی نروژ قرار دارد و فاصله‌اش با جنوب اسلو ۱۲۰ کیلومتر و با شمال گوتنبرگ سوئد ۱۹۰ کیلومتر است. این شهر از سال ۱۶۶۵ تا ۱۹۲۸ به نام شهر فردیکسهالد شناخته می‌شد و امروزه، به «شهر فناوری اطلاعات و محیط‌زیست» مشهور است؛ چراکه تعداد زیادی از شرکت‌های فناوری اطلاعات نروژ در آنجا واقع شده‌‌اند. پس از آلودگی گسترده از دهۀ ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ در نتیجۀ پروژه‌های اجراشدۀ مسئولان شهر، هالدن به شهری پاک تبدیل شده است. همچنین، این شهر از یکی از پردیس‌های دانشگاه اوستفولد نروژ میزبانی می‌کند. در این مقاله برای علاقه‌مندان به زندگی و تحصیل در نروژ، دربارۀ شهر هالدن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مساحت و جمعیت شهر هالدن

مساحت شهر هالدن نروژ تقریباً ۶۴۲ کیلومترمربع است و براساس آمار سال ۲۰۲۰، تقریباً ۳۱،۳۸۷ نفر در این شهر و حومۀ آن ساکن‌اند. شایان ذکر است تراکم جمعیت در شهر هالدن حدود ۴۶ نفر در هر کیلومترمربع برآورد می‌شود.

وضعیت آب‌وهوایی شهر هالدن نروژ

آب‌وهوای شهر هالدن نروژ در تابستان‌ها نسبتاً گرم و نیمه‌ابری و در زمستان‌ها بسیار سرد و همواره ابری است. هالدن زمستان‌های نسبتاً بلندی دارد و در طول سال، میانگین دمای هوایش از ۵- تا ۲۰ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است و به‌ندرت به کمتر از ۱۴- یا بیشتر از ۲۵ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. بهترین زمان برای سفر به هالدن و انجام فعالیت‌های مخصوص هوای گرم از اواخر ژوئن تا اواسط اوت است. فصل گرم این شهر ۳.۳ ماه، یعنی از ۳۰می تا ۸سپتامبر، طول می‌کشد و میانگین دما در این دوره بیش از ۱۶ درجۀ سانتی‌گراد است. فصل سرد سال نیز ۳.۹ ماه، یعنی از ۲۱نوامبر تا ۱۷مارس است و میانگین دما در این بازۀ زمانی به کمتر از ۴ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد.

کیفیت زندگی در شهر هالدن

کیفیت زندگی در شهر هالدن


هالدن شهری زیبا و برخوردار از امکانات مناسب برای زندگی است و به‌طورکلی، کیفیت زندگی در کشور نروژ و شهر هالدن بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود. درادامه، سطح کیفیت زندگی در شاخص‌های مختلف را می‌خوانید. این داده‌ها از وبگاه Numbeo در دسامبر۲۰۲۰ استخراج شده است.

  • شاخص امنیت: بالا
  • شاخص خدمات بهداشتی: بسیار بالا
  • شاخص نسبت قیمت ملک به درآمد: پایین
  • شاخص زمان ترافیک: بسیار پایین
  • شاخص آلودگی هوا: بسیار پایین

دانشگاه‌های شهر هالدن نروژ

یکی از پردیس‌های کالج دانشگاه اوستفولد در شهر هالدن قرار دارد. کالج دانشگاه اوستفولد ازجمله کالج‌های دانشگاهی نروژ و دانشگاه اصلی شهر هالدن است.

دانشگاه استفولد نروژ

کالج دانشگاه استفولد (Østfold University College - HiØ) مؤسسه‌ای دولتی است که در شهرهای هالدن و فردریسکتاد نروژ پردیس‌هایی دارد. امروزه در این دانشگاه، حدود هفت‌‌هزار نفر دانشجو مشغول تحصیل و ۵۵۰ نفر کارمند مشغول فعالیت هستند. دانشگاه اوستفولد شش دانشکده دارد که دانشکده‌های پردیس هالدن آن عبارت‌اند از: دانشکدۀ کسب‌وکار، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشکدۀ زبان‌های خارجی، دانشکدۀ علوم کامپیوتر و دانشکدۀ آموزش.

هزینه زندگی در شهر هالدن نروژ

هزینه زندگی در شهر هالدن نروژ


هزینه‌های زندگی بسته به سبک زندگی هر فرد متغیر است. روی‌هم‌رفته، هزینه زندگی در نروژ ارزان نیست؛ اما می‌توان گفت هزینه زندگی در شهر هالدن از شهرهای بزرگ نروژ مانند اسلو کمتر ارزیابی می‌شود. درادامه، جزئیات میانگین هزینه‌های اصلی زندگی در شهر هالدن در سال ۲۰۲۱ را شرح داده‌ایم. این اطلاعات از جدیدترین داده‌های وبگاه Numbeo در اوت۲۰۲۱ استخراج و تمام مبالغ به کرون نروژ محاسبه شده‌ است.

هزینۀ موادغذایی و رستوران

هزینه‌های مربوط به رستوران و موادغذایی ازجمله هزینه‌های بسیار مهم زندگی است. درمجموع، می‌توان گفت هزینۀ خرید موادغذایی در شهر هالدن از شهرهای بزرگ نروژ مانند اسلو مقرون‌به‌صرفه‌تر است. در این شهر، برای خرید غذا از رستورانی ارزان‌قیمت ۲۰۰ کرون و از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت ۳۵۰ کرون برای سه کورس غذای دو نفر باید پرداخت کرد. علاوه‌براین، قیمت موادغذایی پرمصرفی نظیر یک لیتر شیر، یک قرص پانصدگرمی نان سفید، یک کیلوگرم برنج سفید‌، دوازده عدد تخم‌مرغ، یک کیلوگرم پنیر محلی، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ و یک کیلوگرم گوشت گاو به‌ترتیب ۱۹، ۲۰، ۲۵، ۳۰، ۸۰، ۱۱۰ و ۲۰۰ کرون برآورد می‌شود. همچنین، هر کیلوگرم از میو‌ه‌هایی مانند سیب و موز و پرتقال حدود ۲۰ کرون و هر کیلوگرم از صیفی‌جاتی همچون گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی و پیاز نیز به‌ترتیب ۱۰ و ۱۵ و ۲۰ کرون قیمت دارند.

هزینۀ حمل‌و‌‌نقل

هزینۀ حمل‌و‌نقل نیز یکی دیگر از هزینه‌های مهم است. در شهر هالدن، قیمت بلیت یک‌طرفه و یک‌ماهۀ حمل‌و‌نقل داخلی به‌ترتیب ۳۰ و ۷۳۵ کرون است. افزون‌براین، مبلغ ورودی تاکسی ۵۰ کرون و کرایه ۲۰ کرون به‌ازای هر کیلومتر و هزینۀ هر ساعت انتظار تاکسی ۴۲۰ کرون برآورد می‌شود. ناگفته نماند برای خرید هر لیتر بنزین در هالدن ۱۶.۵۰ کرون باید پرداخت کرد.

هزینۀ مسکن

هزینۀ مسکن مهم‌ترین هزینۀ زندگی به‌حساب می‌آید و بسته به محل زندگی و متراژ خانه متغیر است. درمجموع، هزینۀ اجارۀ مسکن در شهر هالدن کمتر از شهرهای بزرگ نروژ است. برای مثال، اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۶،۳۳۳.۳۳ کرون و اجاره‌بهای آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۵،۶۶۶.۶۷ کرون در ماه است. همچنین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱۲،۶۶۶.۶۷ کرون و اجاره‌بهای ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱۰،۵۰۰ کرون تخمین زده می‌شود.

هزینۀ قبوض و اینترنت

هزینۀ قبوض نیز به سبک زندگی فرد و متراژ آپارتمان بستگی دارد. در شهر هالدن نروژ، بهای قبوض آب، برق، سیستم گرمایشی و سرمایشی و حمل زباله برای آپارتمان ۸۵متری ۱،۵۰۰ کرون و هزینۀ اینترنت ADSL یا کابلی نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌بر‌ثانیه ۷۲۵ کرون در ماه است.



منابع: