ادبیات انگلیسی برای دانشجویانی گزینه‌ای ایدئال به‌حساب می‌آید که علایقشان در مطالعات ادبی را با حوزه‌های موضوعی دیگری ترکیب می‌کنند. علاقه‌مندان به زبان انگلیسی با تحصیل در رشتۀ ادبیات انگلیسی با سبک‌های ادبی مختلف آشنا می‌شوند و تاریخ ادبیات را از قرن نهم میلادی تا امروز مطالعه می‌کنند. همچنین، تحصیل این رشته فرصتی است تا آنان با مطالعۀ آثار نویسندگان معروف بتوانند نویسندگان بهتری باشند. ادبیات انگلیسی رشته‌ای کاربردی است و فارغ‌التحصیلانش در مشاغل متنوعی مانند روزنامه‌نگاری و بخش‌های مختلف رسانه، چاپ و انتشارات، مراکز آموزشی مانند کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها و مدرسه‌ها، موزه‌ها و ویراستاری می‌توانند مشغول کار شوند. باتوجه‌به اهمیت این رشته، در این مطلب دربارۀ تحصیل رشتۀ ادبیات انگلیسی در دانشگاه تورنتو بیشتر سخن خواهیم گفت.

رتبه‌بندی

در تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه تورنتو ردۀ بیست‌وششم را در میان دانشگاه‌های‌ معتبر جهان و رتبۀ نخست را در بین دانشگاه‌های برتر کانادا ازآنِ خود کرده است. افزون‌بر‌این، دانشگاه یادشده در رشتۀ ادبیات انگلیسی در جایگاه یازدهم دانشگاه‌های مطرح جهان ایستاده است. در دانشگاه تورنتو، رشتۀ ادبیات انگلیسی در مقاطع تحصیلی مختلفی ارائه می‌شود.

مقطع کارشناسی

دوره‌های کارشناسی ادبیات انگلیسی در دانشگاه تورنتو فرصتی طلایی برای مطالعۀ طیف وسیعی از نویسندگی ارائه می‌دهد. مجموعۀ سخنرانی‌های دانشگاه تورنتو مکمل دوره‌های ادبیات انگلیسی دانشگاه یادشده است که با پوشش طیف وسیعی از موضوع‌های ارزشمند، در کانون توجه زبان‌آموزان دانشگاه تورنتو قرار دارد. در‌حال‌حاضر، بیش از بیست کورس ادبیات انگلیسی در حوزه‌های مختلف به‌عنوان مجموعه سخنرانی‌های دانشگاه تورنتو ارائه می‌شود؛ ازجمله رنسانس ایتالیا (ادبیات و فلسفه و هنر)، حماسۀ یونانی (ایلیاد و ادیسه هومر)، اولیسس جویس (حماسۀ زندگی روزمره)، موبی دیک و بیلی باد، دبلیو ییتس و ایرلند، ویرجینیا وولف و ابتکار داستان‌های مدرن، تئاتر یونان باستان (چگونه انسان باشیم؟)، اهمیت شعر، کتاب‌های ارزشمند، ادبیات انجیل، آنا کارنینا، آنتوان چخوف، اوید و تأثیر وی، نویسندگی و تفکر در عصر الیزابت اول، شارتر (کلیسای جامع و مدرسه)، هرودوت (قصه‌گویی تاریخ)، اندیشمندان بزرگ یونان باستان، افلاطون، فردریش نیچه (اولین انسان مدرن) و کافکا. گفتنی است با‌توجه‌به همه‌گیری ویروس کرونا، بیشتر دوره‌های ذکرشده آنلاین برگزار می‌شود. با مراجعه به این لینک، از جزئیات برنامه‌ها می‌توانید آگاه شوید.

مقاطع تحصیلات تکمیلی

مقاطع تحصیلات تکمیلی

دپارتمان تحصیلات تکمیلی زبان انگلیسی دانشگاه تورنتو برنامه‌های متنوعی برای رشتۀ ادبیات انگلیسی ارائه می‌دهد. گفتنی است تحصیل ادبیات انگلیسی در دانشگاه تورنتو مطالعات تاریخی دقیق و نوآوری در ادبیات انگلیسی، کانادایی، بوم، آمریکایی و پسااستعماری را شامل می‌شود. در مقطع کارشناسی ارشد، علاقه‌مندان به تحصیل ادبیات انگلیسی در زمینه‌های متنوعی همچون ادبیات آمریکا، جنبه‌های تئوری، ادبیات کانادایی، نویسندگی خلاقانه، ادبیات قرون وسطایی، ادبیات رنسانس، مرمت و ادبیات قرن هجدهم، ادبیات عاشقانه و ویکتوریایی، ادبیات انگلیسی و ایرلندی قرن بیستم و بیست‌و‌یکم و ادبیات انگلیسی جهانی می‌توانند تحصیل کنند.

شایان ذکر است زمینه‌های یادشده به‌جز نویسندگی خلاقانه، الزامات مشابهی دارد و در همۀ آن‌ها به‌جز نویسندگی خلاقانه پاره‌وقت و تمام‌وقت می‌توان تحصیل کرد. ازجمله شرایط مهم برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی در دانشگاه تورنتو می‌توان به این‌ها اشاره کرد: ارائۀ مدرک کارشناسی مرتبط و انگیزه‌نامه‌ای دوازده تا پانزده‌صفحه‌ای و کسب حداقل نمرۀ صد در آزمون اینترنتی تافل. در دانشگاه تورنتو، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی باید سه نیمسال را تمام‌وقت یا نُه نیمسال را پاره‌وقت پشت‌سر بگذارند.

امکان تحصیل رشتۀ ادبیات انگلیسی در مقطع دکتری دانشگاه تورنتو نیز فراهم است. پذیرش در این مقطع به دو شیوه است: ۱. ارائۀ مدرک کارشناسی ارشد مرتبط: در این روش، تحصیل رشتۀ یادشده چهار سال به‌طول می‌انجامد؛ ۲. مستقیماً از دورۀ کارشناسی: در این روش، تحصیل رشتۀ مذکور پنج سال طول می‌کشد. برخی از شرایط لازم برای تحصیل ادبیات انگلیسی در مقطع دکتری دانشگاه تورنتو ازاین‌قرارند: ارائۀ مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد مرتبط، انگیزه‌نامه‌ای دوازده تا پانزده‌صفحه‌ای، کسب حداقل نمرۀ صد در آزمون اینترنتی تافل، رزومۀ تحصیلی و دو توصیه‌نامه از استادان.

منبع: