فارغ‌التحصیلان رشتۀ داروسازی در قلب مراقبت‌های بهداشتی انسانی، تولید درمان‌های جدید، مدیریت نسخه و مشاورۀ بیماران مشغول فعالیت می‌شوند. رشتۀ‌ داروسازی در دانشگاه‌های مختلف دنیا بر دروس شیمی، زیست‌شناسی، فیزیولوژی، نحوۀ ساخت داروها و چگونگی تعامل داروها با بدن انسان متمرکز است. دانشجویان داروسازی پژوهش‌های دانشگاهی را با آموزش‌ها و مهارت‌های حرفه‌ای داروسازی، به‌ویژه دربارۀ مسائل حقوقی و اخلاقی و شیوۀ تعامل با بیماران ترکیب می‌کنند. به‌عنوان دانشجوی داروسازی، ممکن است حین تحصیل فرصتی برای کسب تخصص در زمینه‌های خاصی مثل تولید داروهای جدید یا در بخش مراقبت‌های پزشکی در حوزۀ بیماری‌های عفونی و مراقبت از سالمندان به‌دست آورید. امکان تحصیل داروسازی در نروژ در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد فراهم است و باتوجه‌به کمبود نیرو در زمینۀ داروسازی، فرصت‌های شغلی زیادی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌هایی همچون برگن و اسلو وجود دارد.

شرایط تحصیل داروسازی در نروژ

شرایط تحصیل داروسازی در نروژ به برنامه‌های آموزشی و پژوهشی هر دانشگاه بستگی دارد؛ اما باتوجه‌به‌ رقابتی‌بودن این رشته، برخورداری از دانش مطلوب در زمینه‌های شیمی، ریاضی، زیست‌شناسی و فیزیک درکنار نمره‌های عالی در مقطع دبیرستان و مهارت‌های مختلف زبان انگلیسی و نروژی بسیار تعیین‌کننده‌ است. از دیگر شرایط عمومی برای تحصیل داروسازی در نروژ عبارت‌اند از: مهارت‌های فنی و آزمایشگاهی، مهارت‌های عمومی پژوهشی، مهارت‌های عمومی در IT، تحلیل‌ داده، مدیریت و برنامه‌ریزی فردی، مهارت‌ در ارتباطات و سخنرانی و نوشتن و درک عمیق از بیولوژی و سلامت انسانی.

تحصیل داروسازی در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های نروژ

تحصیل داروسازی در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های نروژ سه تا چهارسال طول می‌کشد و دانشجویان سالانه به‌طور متوسط 416 یورو باید شهریه پرداخت کنند. در این مقطع، دانشجویان با ترکیب دانش نظری و آموزش عملی در زمینۀ علوم دارویی با شیوه‌های داروسازی و انواع داروها برای درمان بیماری‌های مختلف آشنا می‌شوند. شیمی آلی، شیمی معدنی، بیوشیمی، داروسازی و فیزیولوژی ازجمله دروس مقطع کارشناسی داروسازی هستند. دانشجویان این رشته اطلاعات لازم را دربارۀ نقش‌های درمانی داروها، فارماکودینامیک، عوارض جانبی، تداخل احتمالی داروها و استانداردهای تولید و توزیع دارو به‌دست می‌آورند و دانش‌شان را برای بیماران می‌توانند تفسیر کنند.

یکی از دانشگاه‌های مهم برای تحصیلی داروسازی در نروژ، دانشگاه برگن (University of Bergen) است که درحال‌حاضر، از بیش از پانزده‌هزار نفر دانشجو میزبانی می‌کند و حدود پنجاه رشتۀ تحصیلی ارائه می‌دهد. تحصیل داروسازی در مقطع کارشناسی این دانشگاه سه ‌سال به‌طول می‌انجامد و دروس به ‌زبان انگلیسی و نروژی تدریس می‌شوند. گفتنی است شهریۀ سالانۀ دانشگاه برگن برای این رشته 144 یورو اعلام شده است. دانشگاه ترومسو (University of Tromso) و دانشگاه اسلو (University of Oslo) نیز رشتۀ داروسازی را در مقطع کارشناسی ارائه می‌دهند و در پذیرش و تحصیل، شرایط‌شان به دانشگاه برگن شباهت دارد؛ با این تفاوت که شهریۀ سالانۀ دانشگاه ترومسو 959 یورو و دانشگاه اسلو 147 یورو است.

تحصیل کارشناسی ارشد داروسازی در نروژ.webp

تحصیل داروسازی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های نروژ

دانشجویان برای تحصیل داروسازی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های نروژ، به‌طور متوسط 755 یورو در سال باید شهریه پرداخت کنند. در این مقطع، دانشجویان با نحوۀ تأثیر ماده‌‌های دارویی بر بدن انسان و حیوان آشنا می‌شوند و با شناسایی عوامل بیماری‌زا می‌توانند دست‌ به کشف و تولید دارو بزنند. فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی‌ ارشد داروسازی دانش لازم دربارۀ قوانین ارائۀ کمک‌های اولیه، طبقه‌بندی اهداف داروها و تجهیزات پزشکی و اصول تجارت و اقتصاد دارویی را به‌دست می‌آورند و انواع داروها را در قالب‌های مختلف مثل قرص، پودر، پماد و معجون تولید می‌کنند. شرایط عمومی برای تحصیل داروسازی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های نروژ ازاین‌قرارند: دانش پیشرفته‌ در زمینۀ محصولات دارویی و کاربرد آن‌ها، فارماکوکینتیک و فارماکودینامیک شامل انتخاب محصول، دُز، عوارض جانبی، تداخل‌های دارویی و مدیریت درمان بیماری‌های شایع، دانش عمیق از سازوکارهای بیوشیمیایی و فیزیولوژیکی، دانش لازم در زمینۀ تولید محصولات دارویی شامل جداسازی، سنتز و تجزیه‌وتحلیل مواد فعال، فرمولاسیون، ساخت و کنترل و کیفیت محصولات دارویی.

علاقه‌مندان به تحصیل در نروژ در رشته داروسازی از بین دانشگاه‌های اسلو، برگن، ترومسو و کالج جووِیک یکی را می‌توانند انتخاب کنند. باتوجه‌به جایگاه هفتم نروژ در رتبه‌بندی کشورهای برتر اقتصادی و نیز معرفی آن به‌عنوان امن‌ترین کشور جهان، تحصیل داروسازی در نروژ مسیر مطمئنی پیش ‌روی دانشجویان بین‌المللی می‌تواند قرار دهد. تفاوت دانشگاه‌های نروژ برای تحصیل داروسازی در میزان شهریۀ سالانۀ هرکدام است؛ به‌گونه‌ای که دانشگاه برگن 144 یورو، دانشگاه اسلو، 147 یورو، دانشگاه ترومسو 959 یورو و دانشگاه جوویک (Gjovik University) 1،770 یورو در سال شهریه دریافت می‌کنند.

فرصت‌های شغلی رشته داروسازی در نروژ

افرادی که قصد دارند به‌عنوان داروساز در نروژ مشغول کار شوند به مجوز و مدرک نروژی داروسازی از سازمان بهداشت نروژ نیاز دارند. این مجوز نشان‌دهندۀ تأیید صلاحیت رسمی و دانشگاهی افراد برای فعالیت به‌عنوان داروساز است. نکتۀ مهم برای دریافت مجوز کار این است که شهروندی کشور نروژ یا کشورهای اتحادیۀ اروپا را باید داشته و به زبان نروژی نیز مسلط باشید. مدیر داروخانه، داروساز، نسخه‌خوان و تکنیسین دارویی از جمله مشاغلی هستند که فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه‌های نروژ در آن‌ها می‌توانند فعالیت کنند.

منابع