زمین‌شناسان دربارۀ زمین و دیگر سیاره‌ها اطلاعات جمع‌آوری و آن‌ها را تحلیل می‌کنند. این دانشمندان با استفاده از اطلاعاتشان سعی می‌کنند فرایند‌های طبیعی زمین را بهتر بفهمند و کیفیت زندگی انسان‌ها را روی این کره بهبود ببخشند. زمینۀ کاری زمین‌شناسان بسیار گسترده است؛ چراکه این رشته گرایش‌های مختلفی در خود جای داده. برخی از این گرایش‌ها از‌این‌قرارند: ژئوفیزیک، علوم دریایی، علوم اتمسفر، علوم سیاره‌ای، علم هواشناسی، علوم محیط‌زیست و علوم خاک. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل زمین‌شناسی در ایتالیا را نام می‌بریم.

دانشگاه پادوا

دانشگاه پادوا برترین دانشگاه برای تحصیل زمین‌شناسی در ایتالیا است. این دانشگاه سال ۱۲۲۲م بنیان شد و درحال‌حاضر، از بیش از ۴۴هزار نفر دانشجو در هشت دانشکدۀ خود میزبانی می‌کند. دانشکده‌های دانشگاه پادوا از این قرارند: دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم پایه، دانشکدۀ علوم کشاورزی و دام‌پزشکی، دانشکدۀ اقتصاد و علوم سیاسی، دانشکدۀ مهندسی. برخی از رشته‌های انگلیسی‌زبان در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه نیز عبارت‌اند از: مهندسی کامپیوتر، مهندسی کنترل سیستم، پزشکی و جراحی، زیست‌فناوری پزشکی، زیست‌فناوری داروشناسی، علوم داده، زیست‌شناسی مولکولی، فیزیک، علوم جنگل، کشاورزی پایدار، زیست‌فناوری در علوم تغذیه، مدیریت کسب‌وکار، اقتصاد و امورمالی.

دانشگاه بولونیا

دانشگاه بولونیا دومین دانشگاه برتر برای تحصیل زمین‌شناسی در ایتالیا به‌شمار می‌آید. این دانشگاه در سال ۱۰۸۸م شروع به کار کرد و هم‌اکنون، میزبان بیش از ۶۵هزار نفر دانشجوست. دانشکده‌های دانشگاه بولونیا عبارت‌اند از: دانشکدۀ علوم پایه، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ هنر و علوم انسانی، دانشکدۀ مهندسی. تعدادی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه بولونیا از این قرارند: حقوق،‌ علوم سیاسی، روان‌شناسی، علوم طبیعی، جامعه‌شناسی، علوم ورزشی، آمار، دام‌پزشکی، پزشکی، داروسازی، زیست‌فناوری، کشاورزی، اقتصاد و مدیریت، آموزش، مهندسی و معماری، علوم انسانی، زبان و ادبیات.

دانشگاه ساپینزا

یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل زمین‌شناسی در ایتالیا دانشگاه ساپینزاست که سال ۱۳۰۳م در شهر رُم بنیان شد و امروزه، بیش از ۷۴هزار نفر دانشجو در آن مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های دانشگاه ساپینزا بدین شرح‌اند: دانشکدۀ اقتصاد، دانشکدۀ مهندسی اطلاعات، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ ریاضی و فیزیک و علوم طبیعی، دانشکدۀ پزشکی و دندان‌پزشکی، دانشکدۀ پزشکی و روان‌شناسی، دانشکدۀ پزشکی و داروسازی، دانشکدۀ معماری، دانشکدۀ هنر و علوم انسانی، دانشکدۀ مهندسی صنایع و مهندسی عمران، دانشکدۀ علوم سیاسی و جامعه‌شناسی و دانشکدۀ مهندسی هوافضا. برخی از رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ساپینزا عبارت‌اند از: آمار، روان‌شناسی، مدیریت، اقتصاد، مهندسی عمران، مهندسی صنایع، هوش مصنوعی و رباتیک، علوم کامپیوتر، مهندسی کنترل، امنیت سایبری، علوم داده.

دانشگاه ساپینزا


دانشگاه فلورانس

دانشگاه فلورانس سال ۱۳۲۱م تأسیس شد و درحال‌حاضر، بیش از ۵۱هزار نفر دانشجو در ۱۳۰ رشتۀ این دانشگاه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می‌کنند. دانشگاه فلورانس یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل زمین‌شناسی در ایتالیا به‌شمار می‌آید و دَه دانشکده دارد: دانشکدۀ علوم انسانی و آموزش، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ ریاضی و فیزیک، دانشکدۀ علوم سیاسی، دانشکدۀ روان‌شناسی، دانشکدۀ کشاورزی، دانشکدۀ معماری، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت، دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ علوم بهداشت. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه فلورانس بدین‌شرح‌اند: پرستاری، فلسفه، تاریخ، زمین‌شناسی، فیزیک، علوم سیاسی، مدیریت منابع طبیعی، معماری، باستان‌شناسی، شیمی، علوم کشاورزی، علوم حیات‌وحش، طراحی صنعتی، آمار، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی الکترونیک، مهندسی مکانیک، روابط بین‌الملل.

دانشگاه میلان

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل زمین‌شناسی در ایتالیا دانشگاه میلان است که سال ۱۹۲۴ شروع به کار کرد و هم‌اکنون، بیش از ۶۱هزار نفر دانشجو در ۱۴۰ رشته در آن مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: دانشکدۀ علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشکدۀ علوم و فناوری، دانشکدۀ دام‌پزشکی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشکدۀ زبان و ارتباطات. برخی از رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه میلان بدین شرح‌اند: زیست‌فناوری اقتصادی، توسعۀ پایدار، علوم اجتماعی،‌ اقتصاد و علوم سیاسی، علوم رفتارشناختی، روابط بین‌الملل، علوم داده و اقتصاد، علوم کامپیوتر، شیمی صنعتی، محیط‌زیست و اقتصاد غذایی، زیست‌فناوری پزشکی، زیست‌فناوری مولکولی، گیاه‌شناسی.

منبع: